בג"ץ דחה את העתירות נגד חסינותו של חיים כץ

בית המשפט העליון דחה על הסף את שלושת העתירות נגד החלטת הכנסת, להעניק לחבר הכנסת חיים כץ חסינות. עוד נאמר בבית המשפט כי במידה ויוגש כתב אישום נוסף, יהיה על כץ לבקש מהכנסת חסינות נוספת

חדשות כיפה חדשות כיפה 09/09/20 15:59 כ באלול התשפ

בג"ץ דחה את העתירות נגד חסינותו של חיים כץ
חיים כץ, צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

בית המשפט העליון דחה היום (ד') את שלוש העתירות שדרשו לבטל את החסינות שקיבל ח"כ חיים כץ מהכנסת. את העתירות הגישו משמר הדמוקרטיה הישראלית, התנועה לאיכות השלטון והתנועה לטוהר המידות, לאחר שכץ זכה בחסינות בכנסת ולא יעמוד לדין לאחר הגשת כתבי האישום נגדו. בית המשפט קבע כי העתירות כעת הן תאורטיות בלבד, היות ותוקף החסינות שניתנו לכץ בכנסת הקודמת פג עם כינון הכנסת הנוכחית.

השופטים ניל הנדל, עופר גרוסקופף וענת ברון, קבעו גם כי אם היועץ המשפטי לממשלה יגיש שוב כתב אישום נגד חיים כץ, יהיה עליו לבקש שוב מהכנסת חסינות. השופטים נימקו את החלטתם: "העתירות היו אקטואליות ובשלות להכרעה במועד הגשתן. לשם הדיוק, הכנסת ה-22 טרם סיימה כהונתה, אם כי החלטתה ניתנה - וכן העתירות הוגשו - בתקופת הבחירות לכנסת ה-23. למעשה מבוקש בעתירות כי בית המשפט יכתיב לכנסת 'החדשה' כיצד עליה להחליט אם וכשהנושא יובא לפתחה. הקדמת ביקורת שיפוטית להחלטת הכנסת - היא בבחינת היפוך היוצרות ופגיעה בעקרון הפרדת הרשויות. אין לכך מקום ואין זה מתפקידנו". 

בעקבות החלטת בית המשפט אמרו העותרים כי הם מקבלים את פסיקת השופטים, ושהם פנו שוב ליועץ המשפטי לממשלה שיגיש כתב אישום מחדש. " פנינו היום פעם נוספת ליועץ המשפטי לממשלה, על מנת שלא ישתהה ויפנה באופן מידי לכנסת, בהודעה על כוונתו להעמיד לדין את ח"כ כץ בפרשת הרשות לניירות ערך. גם אם מתקיים בין הצדדים משא ומתן להסדר טיעון, אין הדבר מהווה שיקול הצורך לפנות ללא דיחוי לכנסת בהודעה בעניין חסינותו, וזאת כדי לא לעכב עוד יותר את ההליך הפלילי בעניין ח"כ כץ. ההליך עוכב תקופה ארוכה בשל התנהלותו של ח"כ כץ ובשל התנהלות מערכת אכיפת החוק".

כזכור, בשלהי הכנסת ה-22 התקבלה בקשת חסינותו של שר הרווחה לשעבר חיים כץ במליאת הכנסת. ההצבעה נעשתה על שתי העילות - מרמה והפרת אמונים. בהצבעה הראשונה הצביעו 62 ח"כים בעד ו42 ח"כים נגד, שניים נמנעו. בעילה השנייה, הצביעו 63 ח"כים בעד, 42 נגד ונמנע אחד.  כץ הואשם בסעיפי מרמה והפרת אמונים עת כיהן כשר הרווחה, והגיש את הבקשה לפני מספר שבועות, וזו אושרה בוועדת הכנסת לאחר שחברי מפלגת ישראל ביתנו ומפלגות הימין והחרדים הצביעו בעד.