תל אביב: חניכי "בני עקיבא" יוצאים למאבק נגד מכירת הסניף המרכזי

סניף בני עקיבא מרכז, הממוקם ברחוב דובנוב 7, הושכר על ידי "הפועל המזרחי" לחברת "משהב". בזמן שכל הנוגעים בדבר מחליפים האשמות והכפשות, החניכים רק מקווים להציל את המשך פעילותם במרכז העיר

חדשות כיפה נטעאל בנדל, כיפה 27/10/13 11:47 כג בחשון התשעד

תל אביב: חניכי "בני עקיבא" יוצאים למאבק נגד מכירת הסניף המרכזי
cc-by-מיכאלי, צילום: cc-by-מיכאלי

מדריכי וחניכי סניף בני עקיבא במרכז תל אביב יוצאים למאבק נגד פינוי הסניף המיתולוגי: אחרי סניף בת ים, גם סניף בני עקיבא תל אביב מרכז המיתולוגי עתיד להתפנות - שוב, על ידי הפועל המזרחי.

בשבועות האחרונים התבשרו אנשי בני עקיבא בתל אביב כי סניף מרכז המיתולוגי, ברחוב דובנוב 7, עתיד להתפנות. כשהם החלו במחאה נמרצת הם גילו כי השכרת הסניף היא עובדה מוכרת להנהלת בני עקיבא, שידעה על כוונת מכירת המבנה כבר לפני ארבע שנים - אך לא עשתה דבר.

לחניכים נודע החודש כי הסניף יעבור שיפוץ לטובת מכירה או השכרה. אנשי הסניף המופתעים פנו אל אנשי הפועל המזרחי, מי שמבצע את המהלך באמצעות קרן תורה ועבודה, וטענו כלפיהם כי אלה אמונים על נכסי הציונות הדתית אולם פועלים במדיניות ההפוכה לתפקידם. מהר מאוד גילו כי למעשה לא מדובר בגזרה חדשה כי אם בחוזה פינוי שנחתם במשרדי בני עקיבא עוד לפני יותר מארבע שנים. כשאלה נברו בפרטים הם גילו כי מיליוני שקלים כבר הועברו לקופת התנועה. בסניף תל אביב מפנים אצבע מאשימה כלפי התנועה כי במשך שנים ידעה על גזרת הפינוי אולם לא דאגה להם למתחם חלופי.

ראש הבית היהודי בתל אביב, שמואל גפן, מספר לכיפה כי בישיבת וועד תכנון ובנייה בעירייה שהתנהלה לפני כשנתיים, הוא גילה לראשונה כי הסניף בו גדלו ילדיו עתיד להתפנות ללא מתחם חלופי. הישיבה נערכה אחר חתימת הצדדים בנוגע לפינוי הנכס כך שלטענת גפן, כחבר מועצת העיר, אין לו סמכות להתערב בעסקה אזרחית כי אם לסייע לקבלת מתחם חלופי.

גפן מספר כי פנה אל אבי סולימן יו"ר הפועל המזרחי ותהה על מכירת הנכס שהוא בעל ערך לציונות הדתית. סולימן השיב כי מדובר על עסקה משותפת לפועל המזרחי ולתנועת בני עקיבא וכי למעשה אין מתנגדים לדבר. מאז עברו שנתיים וגפן לא קיבל פניות מהתנועה. רק בחודשים האחרונים התקבלו פניות מאנשי הסניף לסייע בדבר מציאת מתחם חדש. בעיריית תל אביב הציעו מקלט ברחוב ההשכלה אך היות וזה ממוקם במרחק רב ממגורי החניכים, הציע גפן מתחם חלופי במקלט ליד גן העיר, סמוך לכיכר רבין, במסגרתו יוכלו אנשי הסניף לעשות שימוש בגג בניין גן העיר.

שוחחנו עם דני הירשברג, מזכ"ל תנועת בני עקיבא, שמספר כי עוד ב-1995 בני עקיבא חתמה על חוזה לפינוי הבניין, בעיקר מפני שהוא לא שייך לתנועה למעט מספר משרדים במקום, כי אם לקרן תורה ועבודה שהתכוונה לפנותו. במשך תקופה ארוכה קרן תורה ועבודה והפועל המזרחי לא הצליחו למכור את הנכס והסניף נשאר במקומו. לפני ארבע שנים נעשה ניסיון נוסף למכירת הבניין והפועל המזרחי בקשו שוב לפנות את המקום. בני עקיבא סברו כי כל עוד המקום לא נמכר אין צורך לפנות הסניף ולמצוא לו מקום חלופי.

הירשברג מספר כי בפועל גם היום הבניין לא נמכר, כי אם נחתם עסקה עם חברת ”משהב“ על שיפוץ והשכרת הבניין - עסקה שבני עקיבא לא ידעו על קיומה. "חשבנו שאין צורך למהר כמו שלא היה צורך למהר במשך 20 השנים האחרונות", אומר הירשברג, "בני עקיבא רואה בסניף הוותיק חשיבות רבה וערך אסטרטגי לפעילות בעיר תל אביב. נפגשתי פעמיים עם בוגרי הסניף ואנשי העירייה ונמצא להם מקום חלופי".

מסמכי רואה חשבון של הפועל המזרחי שהגיעו לידי כיפה מספרים על טיב הקשרים שבין הפועל המזרחי למפלגת הבית היהודי. בין השאר ניתן לגלות מן המסמכים כי על רווחי הפועל המזרחי ממכירת נכסים של קרן תורה ועבודה תרוויח קופת המפד"ל 37%. כאשר מדובר על עסקת הנדל"ן של סניף תל אביב הרי שקופת המפלגה תזכה במיליוני שקלים. מתברר שבני עקיבא מרוויחה סכומים גבוהים מהעסקה, הבית היהודי מרוויחם סכומים גבוהים, הפועל המזרחי מרוויחים ורק חניכי סניף בני עקיבא תל אביב מרכז מפסידים, ובגדול.

תגובת הפועל המזרחי: ”המידע לא נכון ושיקרי. ראשית, הנכס לא נמכר אלא עובר שיפוץ לצורך השכרה או מכירה. לפני כ- 4 שנים נחתם חוזה מול בני עקיבא והם קיבלו 3 מיליון שקלים עבור פינוי סניף בני עקיבא מהמקום. ועל כן כל טענה צריכה להתברר מול הנהלת בני עקיבא“.