נכשל ניסיון הרבנים הראשיים להשתלט על הוועדה לקידום הסכם קדם נישואין

הבית היהודי מנע ניסיון של הרב לאו להשיג רוב בוועדה לקידום הסכם קדם הנישואין, זאת כחלק מניסיון לחזק את כוחה הפוליטי של הרבנות הראשית

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 09/06/14 16:28 יא בסיון התשעד

נכשל ניסיון הרבנים הראשיים להשתלט על הוועדה לקידום הסכם קדם נישואין
יחצ, צילום: יחצ

האם הרבנים הראשיים ניסו לבצע מחטף בוועדה לקידום הסכם קדם הנישואין בכנסת? כך טוענים גורמים העוסקים בנושא.

בחודשים האחרונים מנסים בכנסת להגיע לנוסח הסכם קדם נישואין מסודר אשר ימנע עגינות עתידית. על פי הצעת חוק אשר תעלה בקרוב לדיונים יוסכם כי כאשר אחד מבני הזוג יודיע כי ברצונו להיפרד, תיקבע תקופה של חצי שנה להגעה לגירושין, ובחלוף חצי השנה אם הם לא יתגרשו, ישלם בן הזוג שלא מעוניין להתגרש מזונות לצד השני, הנאלץ להישאר נשוי בניגוד לרצונו.

בניסיון להגיע לנוסח הסכם מסודר, שיתקבל על דעת כולם, הקימו בכנסת וועדה מיוחדת בה יישבו מומחה לעניין ונציגי משרד המשפטים ומשרד הדתות וכן רבנים שינסו להגיע להסכם אך עוד בטרם ישיבתה הראשונה כבר מתגלים חילוקי דעות בין החברים.

על פי גורמים בכנסת הרבנים הראשיים מנסים להשתלט על הוועדה, כחלק מניסיונם לחזק את מעמדם הפוליטי בכנסת. בעוד שהרב דוד לאו מינה שני חברים לוועדה, נטען כי הרב יצחק יוסף עיכב את מינוי הנציגים. עוד נטען כי לאחרונה דרש הרב לאו למנות לתפקיד יו"ר הוועדה רב ולא מומחה לעניין.

חברי הבית היהודי מנעו את ניסיון ההשתלטות של הרב לאו על הוועדה ולבסוף נבחרו הבוקר (ב') שלושה נציגים שאינם רבנים - נציגה של הרשות לקידום מעמד האישה, נציג משרד המשפטים ונציג משרד הדתות, וכן שלושה רבנים ודיינים. בראש הוועדה יעמוד ד"ר יצחק כהן אשר הינו מומחה לדיני משפחה והסכמי קדם נישואין, המשמש כמרצה בכיר במכללה האקדמית אונו.

בעוד שחיזוק מעמדה של הרבנות הראשית הינו חשוב, מסבירים הגורמים, חשוב להשאיר את הנושא מאוזן ולא להשאירו רק לידי הרבנים אשר אינם תמיד מומחים בתחום הנדון מבחינה משפטית וכדומה. על כן, מנעו בבית היהודי את ההשתלטות.

ניסיון ההשתלטות שכשל הוא חלק ממגמה שמוביל הרב דוד לאו לחיזוק מעמד הרבנות הראשית מבחינה פוליטית בכנסת. מועצה רבנות הראשית קיבלה היום (ב') בדיוניה החלטות לגבי יחסי הרבנות עם הכנסת בענייני חקיקה. “נכתב בהצעת החוק כי שרת המשפטים תאשר את נוסח ההסכם שיוצא לנישואין", אמר הרב לאו. "עם כל הכבוד לידיעותיה וניסיונה, לא נראה לי שהיא בקיאה מספיק במשמעויות ההלכתיות והציבוריות של גט מעושה".

בפני המועצה הופיעו יו"ר פורום שדרות לדת ומדינה, יו"ר רבני דרך אמונה, יו"ר מכון משפט לעם ומנהל פורום חותם. רבני פורום 'חותם' ו'דרך אמונה', אשר הודיעו כי הרבנות הראשית היא "המרא דאתרא" שלהם. "עשרות רבנים מכל רחבי הארץ מתייצבים מאחורי חברי מועצת הרבנות הראשית בכל עניין", אמר הרב ברוך אפרתי, ''אנו עדים להתערבות ברוטאלית של גורמים חיצוניים למדינת ישראל, המנסים לשנות את זהותה היהודית האורתודוקסית של מדינת ישראל, ולקעקע את יסודות הקיום של היהדות. ארגוני רבנים מכל הארץ התאחדו כדי לסייע לרבנות הראשית להגן על צביונה היהודי של המדינה מפני גל החקיקה האנטי-דתי המתחולל בשבועות האחרונים''.

מועצת הרבנות הראשית החליטה על מספר צעדים מעשיים להגברת מעורבות הרבנות בהליכי החקיקה בכנסת. בין היתר תכין הרבנות הראשית ניירות עמדה על כל הצעת חוק בענייני דת ומדינה ותשגר אותם לכל חברי הכנסת באופן קבוע. כמו כן מועצת הרבנות הראשית תעמוד בקשר רציף עם חברי הכנסת וראשי הוועדות על מנת להעלות את הצדדים ההלכתיים בהצעות החוק העולות על שולחנם.

עוד תחדש הרבנות נוהג שהיה קיים בעבר ותגדיל את כמות הנציגים הנשלחים באופן קבוע לישיבות ועדות הכנסת העוסקות בענייני דת ומדינה, ואף תזמין את ועדת הפנים של הכנסת לקיים דיון במועצת הרבנות הראשית ולהיפגש עם הרבנים - חברי המועצה. "הכנסת מתייעצת עם האוצר על הצעות תקציביות, עם משרד המשפטים על הצעות משפטיות - לא יעלה על הדעת שהרבנות לא תהיה נוכחת בדיונים בהצעות של דת ומדינה, ושהן יקודמו בלעדיהן". אמר הרב הראשי הרב דוד לאו.