נוער החמ"ד מברר זהות

למעלה מ-400 תלמידים השתתפו היום באירוע השיא של טקס הענקת פרסי הקולנוע לבוגרי מגמות האומנות ועסקו בחיפוש זהות ומתח פנימי בין תרבויות

חדשות כיפה חדשות כיפה 02/01/14 21:23 א בשבט התשעד

נוער החמ"ד מברר זהות
מוקי שוורץ, צילום: מוקי שוורץ

אירוע השיא של תחרות פרסי הגמר למגמות התקשורת והקולנוע בחמ"ד התקיים היום (ה') בסנימטק בירושלים. לכנס, שמתקיים זו השנה ה-17, הגיעו למעלה מ-400 בוגרי ותלמידי מגמות התקשורת והקולנוע מכל מוסדות החמ"ד בארץ עם מוריהם.

באירוע הוכתרו המנצחות, בנות האולפנה לאומנויות בירושלים שגרפו את שני המקומות הראשונים עם הסרט העלילתי הטוב ביותר "בוקר בריאות" המבוסס על ספרו של אתגר קרת, והסרט הדקומונטרי הטוב ביותר "מקום לכולנו" המספר את סיפורה של חן ניזרי, חולת ה-CP שהופכת את המגבלה שלה לאתגר. את הפרסים העניקו להם הרשות השניה לטלויזיה ולרדיו ובית הספר הגבוה לקולנוע- מעלה.

במהלך היום התקיימו פאנלים שונים עם יוצרים, בימאים, תסריטאים ושחקנים ביניהם רם נהרי במאי 'מקימי', אורי אלון יוצר הסדרה 'שטיסל', שיבי פרומן, יועץ שר החינוך ושחקן, ב'מקימי', הרב מרדכי ורדי רב בית הספר הגבוה לקולנוע מעלה וראשי החמ"ד. במקביל, התקיים יום למידה למפ"מרי החמ"ד שנחשפו דרך הסרטים ויוצריהם לעולמם הפנימי של הנוער ולדברים שמעסיקים אותו.

"היום הזה בכל שנה הוא מרגש מאוד. מדובר באלפי בוגרים שמתחילים את דרכם במגמות הקולנוע בתיכון ומשתלבים מאוחר יותר בתעשיה ומגיעים לדרגים בכירים ולתפקידים מאוד יפים." אמרה רויטל שטרן מפמ"רית אומנות בחמ"ד. "לכל אחת מהתחרויות לאורך השנים היה אופי שונה. הסרטים מייצגים כל שנה את הלך הרוח בקרב הנוער ומה שמעסיק אותו. השנה הייתה מגמה ברורה של עיסוק בחיפוש זהות בקרב היוצרים. ההשפעות התרבותיות על עולם הנוער הן חזקות מאוד, וניכר מהסרטים שיש התמודדות חזקה מאוד עם המתח בין עולם התרבות החילוני לזה הדתי, פער גדול בין קודש לחול וניסיון 'לזגזג' בין עולמות'".

במושב שעסק בבני נוער ש'יושבים על הגדר' ומתמרנים בין מספר עולמות, הוקרנו הסרטים של תיכון פלך בירושלים- "ובינהם" והסרט של הישיבה התיכונית נווה שמואל- "בין הנסתר לנגלה".

היוצרים דיברו על הקושי בעבודת ה', התמרון בין בית המדרש לעולם החול שכולל סרטים, בילויים שונים ומוזיקה הגורמים לתחושת פיצול אישיות תרבותי.

במושב נוסף שהתקיים, בו הוקרנו הסרטים "אנו מתירין" של אולפנת עפרה ו"עת ספוד ועת רקוד" של הישיבה התיכונית נווה שמואל, ניכר היה כי הנוער מחפש קשר אמיתי ודיאלוג פנימי עם ההורים.

"במרכז הסרט 'אנו מתירין' של אולפנת עפרה עומדים שלושה בני נוער שבוחרים בכיוון שונה משל הוריהם והביקורת של ההורים והמחנכים על ההתנהלות של אותו נער או נערה היא חריפה למדי. הדבר שנאמר שם בצורה הברורה ביותר הוא- 'אנחנו מחפשים קשר אמיתי, חיבור, דיאלוג כנה'. זה מאפשר לנו כמחנכים להתחבר לעולמם הפנימי של תלמידנו ולהבין מה קורה אצלם" אמר שי ולדמן מפקח לימודי תקשורת בחמ"ד.

"היום הזה העניק לנו כמחנכים כיווני מחשבה אחרים וחדשים שיובילו לשיח חינוכי ברמה נוספת. סרט הוא כלי חזק המייצג את עולמם הפנימי של הנערים שניתן דרכו ללמוד בצורה האותנטית ביותר שיכולנו לבקש". סיכמה מיכל דהאהן סגנית ראש מנהל החמ"ד.