ויכוח בצה"ל סביב נוסח תפילת "יזכור"

בעוד הרמטכ"ל גנץ מעדיף את הניסוח "יזכור אלוקים", קציני צבא אחרים וביניהם המשפחות השכולות, מעדיפים את "יזכור עם ישראל"

חדשות כיפה אורי פולק 14/06/11 11:06 יב בסיון התשעא

ויכוח בצה"ל סביב נוסח תפילת "יזכור"
דובר צהל, צילום: דובר צהל

ויכוח בצה"ל בנוגע לנוסח התפילה הרשמי לתפילת "יזכור" לחללי צה"ל. בעיתון "הארץ" פורסם הבוקר (ג') כי הרמטכ"ל, רא"ל בני גנץ, מעדיף את הניסוח "יזכור אלוקים" על פני הניסוח "יזכור עם ישראל" - זאת לעומת קציני צבא אחרים, ביניהם גם תא"ל (במיל') צביקה קנור, מפקד בסיס חצור ששכל את חתנו בהתרסקות מסוק, המתנגד לשינוי הנוסח.

מכתב בנושא נשלח לרמטכ"ל גנץ, המבקש ממנו לחזור לנוסח "יזכור עם ישראל". במכתב נטען כי "מה שמאחד את כולנו, חילונים ודתיים, זו החובה לזכור את הנופלים במערכות ישראל. לי אישית ולרבים כמוני לא בורא עולם הוא הכתובת לזכור. לכן חובה לדאוג שגם הרב הראשי לצה"ל שרוממות האחדות בפיו, יקפיד בשנים הבאות שבהקראת "יזכור" ייאמר 'יזכור עם ישראל'".

בתגובה למכתב השיבה מזכירת הפיקוד העליון, שציינה כי "בהמשך למכתבך אשיב לך כי על פי נספח א' לפקודת מטכ"ל 33.0901, נוסח הפתיח שנקבע ל'יזכור' ואשר צה"ל מחויב אליו הוא 'יזכור אלוקים' ולכן זהו הנוסח המוקרא בטקסים".

לכיפה נודע כי שינוי הנוסח וקביעתו במסגרת פקודה רשמית, נקבעו באחרונה בתום עבודת מטה שהתקיימה חודשים ארוכים, בה השתתפו גורמים בכירים ברבנות הצבאית הראשית, ביניהם החזן הצבאי הראשי, רמ"ח הרבנות והרבצ"ר, שהסכימו לנוסחים הסופיים כפי שהובאו בפקודה. כיוון שכך, הרי שמבחינה הלכתית אין שום הבדל בניסוח, ובכל זאת, מסתבר כי שינוי התפילה פוגע בחלק מן המשפחות השכולות.

מדובר צה"ל נמסר בתגובה כי "כפי שעודכן הפונה נוסח הפתיח שנקבע ל'יזכור' ובו משתמשים בצה"ל הוא 'יזכור אלוקים'. שינוי הנוסח על ידי מפקד בסיס פלמחים היה על דעתו האישית לאחר שהתבקש לעשות זאת על ידי משפחה שכולה שהשתתפה בטקס".