"התקיפות המיניות בציבור הדתי – זהות לציבור הכללי"

במסגרת כנס שנערך במכללת "אורות ישראל" טענה עדי פישמן, מומחית מטעם משרד החינוך לטיפול בנפגעי תקיפה מינית במערכת החינוך הדתית, כי האמונה הזו ש'אצלנו זה לא קורה', עלולה לפגוע ביכולת של המחנך או ההורה לסייע לילד המותקף"

חדשות כיפה אורי פולק 26/05/11 00:00 כב באייר התשעא

"התקיפות המיניות בציבור הדתי – זהות לציבור הכללי"
elward-photography-cc-by, צילום: elward-photography-cc-by

"בניגוד למה שמקובל לחשוב, התקיפות המיניות בקרב הציבור הדתי זהות לאלו שבציבור הכללי" - כך טענה השבוע עדי פישמן, מומחית לטיפול בנפגעי תקיפה מינית במערכת החינוך הדתית, שהתריעה על התופעה החמורה במהלך כנס החינוך של מכללת "אורות ישראל".

פישמן, מומחית מטעם משרד החינוך, טענה בכנס כי בציבור הדתי קיים "חוסר מודעות לקיומן של תקיפות מיניות בציבור". לדבריה, "התחושה של הציבור הדתי שהוא יותר מוגן מציבורים אחרים מפני תקיפה מינית של ילדיו היא מוטעית. כל זמן שאכן דבר לא קורה, התחושה הזו יכולה להוות מנגנון הגנה נוח ותו לא, אולם ברגע שמתרחשת פגיעה מינית, האמונה הזו ש'אצלנו זה לא קורה', עלולה לפגוע ביכולת של המחנך או ההורה לסייע לילד המותקף".

היא מסבירה כי על המחנכים להיות מודעים לכך כי על פי הסטטיסטיקות, בכל כיתה ממוצעת סביר להניח כי אחד הילדים הותקף מינית. "ידוע לנו שאחת מתוך 4 בנות תותקף מינית ואחד מתוך כל 5 בנים הותקף מינית. כך שכמעט ולא מסתבר שבכתה שלמה אין ילד או ילדה שעברו תקיפה מינית", היא מציינת.

הוא קובלת פישמן על התנהלות מערכת החינוך הדתית, אשר לא טרחה להסביר לתלמידים כי עליהם לדווח על תקיפות מיניות - ועל כן קיים סיכוי קלוש שהתלמיד שהותקף אכן יעשה זאת. "חשוב ואף הכרחי להסביר לילדים שקיימת תופעה כזו, ולעודד אותם לפנות למבוגר שהם סומכים עליו", היא מסבירה, "כאשר מורה מבחין בשינוי בהתנהגות של הילד - כשילד ממוצע הופך ל'ליצן של הכיתה' או כאשר ילד חברותי הופך למתבודד וכן הלאה - עליו לזהות זאת כסימן למצוקה, ובמקום להדוף את הילד לקרב אותו ולנסות להבין ממה הדבר נובע". לטענתה, במקרים רבים חווה הילד מצוקה ומנסה לשדר זאת בדרכים שונות.

לסיכום הדגישה פישמן כי אמנם ישנה פתיחות בקרב בתי ספר דתיים יותר מבעבר להתמודד עם הנושא, ומנהלים ויועצים מתמודדים איתו באומץ, אך יש עדיין עבודה רבה לעשות בתחום, בעיקר בתחום השיח המקדים והמניעה. "בכל זאת בשנים האחרונות אנחנו רואים עלייה במספר הפניות מכיוון מערכת החינוך הדתית בנושאים של הטרדה מינית, ואני סבורה שהדבר נובע ממוכנות גבוהה יותר של המערכת להתמודד עם הבעיה", היא הסבירה אך הדגישה כי "עדיין יש עבודה רבה לעשות בהעלאת מודעות הציבור הדתי לבעיה עצמה".