הרב סתיו: יש תחושה של עליהום פוליטי ביחסי דת ומדינה

שבוע לאחר אישור חוק הגיור, תוך התנגדות של רבנים מרכזיים בהם הרב יצחק יוסף, מתייצב הרב סתיו לצד ח"כ אלעזר שטרן בראיון ל'כיפה'. "אין חשש שהחוק יגרום לגיורים לא הלכתיים"

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 23/02/14 08:46 כג באדר א'

הרב סתיו: יש תחושה של עליהום פוליטי ביחסי דת ומדינה
ראובן קפוצינסקי, צילום: ראובן קפוצינסקי

שבוע לאחר העברת חוק הגיור של חבר הכנסת אלעזר שטרן, בגיבוי ח"כים מטעם הבית היהודי, בקריאה ראשונה במליאה, ולהתנגדותו הנחרצת של הרב הראשי יצחק יוסף לחוק, התנגדות אשר נתמכה באופן פומבי בידי הרב דב ליאור, מתייחס הרב דוד סתיו, יו"ר ארגון צהר בראיון ל'כיפה' לנושא.

"הרבנים לא צריכים להתמקד בפוליטיקה אלא ברבנות ובמהות ומהבחינה הזו אני לא מאמין שיש רב המתנגד לחוק באופן עקרוני", הוא אומר. "מדובר על חוק טכני שיחזיר אותנו למצב הקיים בארץ לפני עשור. מצב בו רבני ערים היו יכולים לגייר. למעשה, הסמכות לא נטלה מהם אך במשך השנים לא היה בה צורך והנושא עבר לידי בתי הדין הרבניים. אין בחוק הזה שום דבר דרמתי מבחינה מהותית. לא מדובר במהפכה אלא רק בהחזרת הסמכות שהייתה בעבר בידי הרבנים. גם הרב הראשי לא מתנגד באופן עקרוני לחוק. יש ויכוח האם הגיורים יוכפפו בידי הרבנות הראשי או לא אבל ברמה העקרונית אין ויכוח מהותי".

אחת הביקורות הקשות הנוגעות לחוק הגיור, נבעה מכך שרבנים שונים חששו שרבנים מקילים עלולים לגייר מבקשים שלא על פי הכללים. לא מדובר בחשש מוצדק?

"החששות הן חששות שווא והדיונים שקיימים קשורים לשאלות אחרות. ברור שיש שאלה האם יצטרפו לנושא רבנים שלא יגיירו על פי הכללים ההלכתיים המקובלים, האם החוק יאפשר כניסה לתנועה הרפורמית או שיהיו רבנים שיתפתו לגייר עבור בצע כסף".

"התשובה היא ברורה", הוא ממשיך. "אם בחוק יהיה ברור שמדובר ברבנים שהוסמכו לרבנות, הרי זה מונע מרב שאינו אורתודוקסי לעשות גיור, ואם מדובר ברבנים יראי שמיים הם לא יבצעו גיורים עבור בצע כסף. חשוב לציין שרב אשר עלול לקבל כסף תמורת ביצוע גיור יכול להיות כבר עכשיו במערכת הגיורים ולכן החוק החדש לא מעלה או מוריד מחשש זה. באותו האופן מדובר על חשש שרב ינהל חתונה שלא כדין. זה לא סביר וגם אם כן הוא יכול להיות במערכת כבר עתה. לא צריך לוותר על המהלך אלא למצוא פתרונות נוספים על מנת להזים חששות אלו".

הרב סתיו מתנער לחלוטין מהשאלה האם מדובר במאבק נוסף בין רבנים המזוהים עם המחנה הליברלי לעומת אלו המזוהים עם המחנה השמרני יותר בציונות הדתית. לדבריו "אין חלוקה בין ליברלים לכאלו שאינם ליברלים בנושא זה. אני מעריך מאוד את הרב ליאור, אשר התנגד לחוק כפי שהוא, אבל לא ברור לי איך ניתן לקבוע האם הרב ליברלי או שמרני. לצורך העניין, בנושא הפרדת קטניות בפסח הוא מגדולי המקילים. אני לא חושב שאפשר לחלק רבנים לליברלים ושמרנים. החלוקה הזו היא מאוד אנכרוניסטית ולא נכונה. אני לא מאמין בחלוקה קטגורית".

"אני לא מאמין שהרב ליאור מתנגד לכך שרב עיר לא ינהל גיורים ואם לרב ליאור יש טענות, סביר להניח שהם בנושאים פוליטיים", אומר הרב. "כדאי שנתמקד ברבנות ובמהות ולא בפוליטיקה. אני לא מאמין שאדם בישראל יתנגד לחוק באופן מהותי. על צורך החקיקה יש מקום לדיון אבל אין רב שיגיד שרבנים ערים לא יגיירו מכיוון שבמשך עשרות שנים הם עשו זאת ואין סיבה לבטל זאת עכשיו".

"אין בארגון בית הלל וצהר דיון סביב סוגיית הגיור של רבני ערים והוא לא נמצע בלב האג'נדה שלהם. גם רבנים המוגדרים כביכול לא ליברלים תומכים בנושא", מוסיף הרב סתיו. "הרב רבינוביץ, ראש ישיבת מעלה אדומים, דוחף את צהר על מנת שיקדמו את נושא גיור הילדים הקטנים בישראל מכיוון שמדובר בגורם מספר אחד לסכנת התבוללות. אם יש היום אלפי ילדים לא יהודיים שלומדים בבתי ספר דתיים, וניתן לצרף אותם בקלות לעולם היהודי ואנו לא עושים זאת, אנו הופכים להיות שותפים להתבוללות בעם ישראל. זו הסוגיה החשובה באמת ולא הסוגיה של בית הלל או צהר".

"אני מקווה שהחוק יעזור לגיורים", אומר הרב. "זו לא מהפכה אבל אני מקווה שיהיה שינוי ואעשה הכל על מנת שניתן יהיה לעזור לאותם ילדים אשר היום לא מתאפשר להם להתגייר. מדובר בבשורה משמעותית לאלפי משפחות שיצטרפו לעם היהודי והיום מנועות מכך ומתבוללות".

הרב סתיו התייחס להיקף הרחב של החוקים בנושאי דת ומדינה אשר שוטפים את משכן הכנסת בשנה האחרונה. לדבריו מדובר בבררת מחדל של המישור הפוליטי.

"מדובר בהתערבות של המערכת הפוליטית במקום בו היא מרגישה שנבלמו כל האפשרויות האחרות. עם זאת, לא על הכל צריך לדון בכנסת ויש תחושה מוצדקת של עליהום פוליטי ביחסי דת ומדינה. הדבר הוא תוצאה של תחושת מבוי סתום אליו נקלעה המערכת הפוליטית. גורמים שונים מנסים להגיע להישגים בנושאים הללו והתוצאות הן התופעות אותן אנו רואים היום.

"השיח לא צריך להיות בכנסת אלא בבית כנסת, בעולם התורה הרבני", מוסיף הרב סתיו. "מדובר בניסיון לתת מענה לאתגרים של מדינת ישראל במקום בו מרגישים שיש בלוף. מדובר בשיח ארוך בתוך המגזר פנימה בשאלה כיצד מתמודדים עם האתגריים המרכזיים. האתגר הוא העצמת הזהות היהודית של החברה הישראלית ואנו עושים ימים כלילות על מנת להעמיק את הזהות הזו. נשמח שכל הרבנים יהיו מעורבים בנושא".

עם זאת, מסיים הרב סתיו בתחושת אופטימיות קלה ואומר כי "ברגע שתהיה תחושה שהמערכת הרבנית עושה את כל המאמצים כדי להיות מעורבת במתן פתרונות, העוקץ יוקהה מרבות מיוזמות החקיקה הנמצאות באוויר. מההיכרות שלי, הרב לאו מעוניין לעשות הכל כדי למצוא פתרונות אמיתיים לסוגיות שעל הפרק".