"הקיפאון במינוי דיינים פגע אנושות בבית הדין"

עינוי דין בגלל חוסר בהרכבים, דור הדיינים הוותיקים פרש לביתו ללא העברת מורשת לדיינים הצעירים, דיין במנוי זמני שמשובץ לדיון בערעור בביה"ד הגדול על תיק שהוא פסק בו באזורי. הנזק העצום שגורמים שש התקנים שמחכים לאיוש

חדשות כיפה נתנאל לייפר, כיפה 10/05/16 08:59 ב באייר התשעו

"הקיפאון במינוי דיינים פגע אנושות בבית הדין"
אילוסטרציה למצולמים אין קשר לנאמר flash90, צילום: אילוסטרציה למצולמים אין קשר לנאמר flash90

המאבק המשפטי כדי להביא למינוי הדיינים לבית הדין נמשך. עו"ד אורי ישראל פז הגיש אתמול (ב') בקשה בהולה לבג"צ בשם 'התנועה למדינה יהודית' נגד דחיית ביטול המינויים הזמניים של הדיינים לבית הדין הגדול, וטען כי התנהלות הוועדה היא "ביזיון בית המשפט".

כזכור, הורה בית המשפט העליון כי מינוי הדיינים הזמניים לבית הדין אינו תקין וכי על הוועדה למינוי דיינים למנות באופן מיידי דיינים קבועים ל-7 המקומות הפנויים בבית הדין הגדול. הוועדה התכנסה בשבוע שעבר ומינתה את הרב אליעזר איגרא מינוי ראשון לאחר 9 שנים בהם הוקפא מינוי הדיינים. בשבוע שעבר הגיע התאריך האחרון למינויי דיינים ויו"ר הוועדה השר יובל שטייניץ ביקש מבג"צ ארכה נוספת של חודש כדי להגיע להסכמות בנוגע לדיינים.

בית המשפט נענה לבקשה והחליט להעניק ארכה נוספת כדי למנות דיינים קבועים. שופטי בית המשפט העליון החליטו לקבל את בקשת המדינה ולהשהות את ביטול המינויים הזמניים של הדיינים בבית הדין הגדול למשך חודש נוסף.

שופטי בית המשפט העליון אליקים רובינשטיין, מני מזוז ואורי שהם החליטו להשהות את ביטול המינויים הזמניים בעוד כחודש. בהחלטה כתבו השופטים: "לא בלי התלבטות אנו נענים לבקשה להשהות את פקיעת המינויים בפועל למשך חודש. נזכיר כי עתה בשעטו"מ יש הרכב אחד לבית הדין הגדול ויהא עליו כמובן לפעול בכל מקרה". כשהם מתכוונים לכך שמינויו של הרב איגרא מביא לכך שיחד עם שני הרבנים הראשיים ישנו הרכב תלתא אחד קבוע לבית הדין הגדול.

"המצב הקיים לא יכול להימשך כך, מינוי הדיינים באופן זמני הוא בעייתי מאד ופוגע בהתנהלות בית הדין שלא מתפקד", מסביר ל'כיפה' עו"ד פז, "על פי כל ההערכות לא צפויה הוועדה להגיע להסכמות בנוגע למינוי הדיינים ולדעתנו הדבר היחיד שיביא את הוועדה להגיע להסכמות ולמינוי דיינים קבועים יהיה לחץ חזק יותר וקרוב יותר של ביטול המינויים הזמניים כבר בסוף החודש הזה".

מינוי הדיינים הזמניים בבית הדין הגדול מתוך בתי הדין האזוריים יוצר מצבים בעייתיים במיוחד. "קרה לי בעבר שדיין שהגשתי ערעור נגד פסיקה שלו בבית הדין האזורי ישב בדיון על התיק בבית הדין הגדול כמינוי זמני", מספר ל'כיפה' עו"ד בצלאל הוכמן, "כמובן שהוא פסל את עצמו מידית מהתיק, אבל זאת רק אנקדוטה אחת שמעבירה את הבעייתיות שבעניין. מעבר לזה עצם העובדה שמדובר בדיינים שיושבים חלק מימות השבוע בבתי הדין האזוריים זו פגיעה בציבור שנאלץ להמתין זמן רב יותר לדיונים, כי הדיינים שאמורים לשבת בתיק הועברו באופן זמני לבית הדין הגדול", מוסיף עו"ד הוכמן.

עו"ד פז מסביר כי המחסור בדיינים יוצר מציאות בעייתית נוספת, "היום יודע כל מי שמפסיד בבית הדין האזורי שאם יגיש ערעור לבית הדין הגדול ירוויח זמן רב. שכן בשל המיעוט בדיינים, הדיונים נקבעים לעוד כשנה וחצי, מה שיוצר עינוי דין מחפיר דווקא לצד שניצח בבית הדין האזורי". גם עו"ד הוכמן מוסיף כי במקרים רבים נוצר מצב של עיוות דין בשל פרק הזמן שעובר בין האזורי לגדול ושינויים משפטיים שקורים באמצע כפשיטת רגל וכדומה. בנוסף, הדיינים מתחלפים בכל דיון כי המינוי הזמני שלהם השתנה, מה שיכול ליצור גם שינויים בפסק הדין הסופי.

בדרישת התנועה למדינה יהודית נכתב כי "מן הדין ומן הצדק ואף מן השכל הישר החבר עמנו במועדון, להפקיע את המינויים הזמניים בבית הדין הרבני הגדול. ובכך לממש ולבצע את ההתראה שניתנה למשיבים , מספר פעמים והכל על מנת לזרז בבחינת ׳אין מזרזים אלא למזורזים׳ - את המשיבים להתכנס ׳עד שייצא עשן לבן׳ ויאוישו מלוא מכסת התקנים החסרים, ויפה שעה אחת קודם".

"המשך ׳ההתגלגלות׳ ו׳ההתגלחות׳ של המשיבים על המינויים הזמניים מסכלת כל ניסיון כן ורציני מצידם לבחירת דיינים קבועים, כמבוקש בעתירה", כותב עוה״ד פז. לדבריו, עדיף שבית הדין הגדול יושבת כדי להביא למינוי הדיינים הקבועים וליציבות המערכת, למרות שכאמור העובדה שיש הרכב אחד לבית הדין עם מינויו של הרב איגרא תמנע את השבתתו המוחלטת של בית הדין הגדול.

כרגע ישנם שישה מינויים לבית הדין הגדול שממתינים לאישור הוועדה למינוי דיינים, אך במצב הפוליטי המינויים תקועים בוועדה בשל החלוקה הפוליטית. כרגע עם פרישת הדיינים הרב בן ציון בוארון והרב בן ציון אלגרבלי לגמלאות יש לציונות הדתית יתרון בוועדה של חמש נגד שלוש אצבעות, ובציונות הדתית מתנים את מינוי הדיינים לבית הדין הגדול בבחירת דיינים גם לבתי הדין האזוריים כשהם יודעים שרוב מיוחס בוועדה יכול להביא למינוי הדיינים מהציונות הדתית כפי שהם רוצים וללא יכולת של החרדים להתערב.

מדובר בחלון הזדמנויות קצר במיוחד עבור הציונות הדתית שכן מינויה של הטוענת הרבנית רחל לבמור צפוי לפוג בקיץ הקרוב ובש"ס יעשו הכל כדי שהיא תוחלף במועמדת שתתאים להם. על פי התקנות, התקן של טוענת רבנית עליו יושבת כיום לבמור, שמונתה על ידי יו"ר הוועדה שרת המשפטים דאז ציפי לבני צפוי להסתיים בקיץ הקרוב. בש"ס וידאו שיו"ר הוועדה יהיה מטעם הליכוד ולא שרת המשפטים כפי שהיה עד היום, מתוך הנחה שיוכלו להפעיל יותר לחץ על האיש של ראש הממשלה בוועדה מאשר על שרת המשפטים, אילת שקד.

"הקיפאון במינוי דיינים חדשים לבית הדין הגדול ב-9 השנים האחרונות פגע אנושות בבית הדין", אומר עו"ד הוכמן ומסביר כי מניסיונו יש הבדל משמעותי בין הראיה של תיקים חדשים לבין עיסוק בערעורים שזה רוב העבודה של בית הדין הגדול, "כאשר הגענו למצב בו פרשו כבר כל הדיינים הוותיקים של בית הדין הגדול אין מי שיחנוך את הדיינים הצעירים יותר ויעביר להם מניסיונו העשיר כך הפסדנו דור שלם של דיינים ובעצם מסורת של 70 שנה כי גם הרבנים הראשיים לא היו בעבר דיינים למרות שאני מעריך מאד את יכולת השיפוט שלהם. דייני בית הדין הגדול החדש יצטרכו ללמוד בעצמם את דרכי ההתנהלות וזה חבל", אומר הוכמן.

לדבריו, למרות שעל פי ההלכה בשונה מבתי המשפט אין עדיפות הלכתית לפסקים של בית הדין הגדול אך עדיין בית הדין הגדול אמור ליצור פסקים שבתי הדין האזוריים ילמדו מהם, "במצב היום בו יושבים בבית הדין הגדול דיינים זמניים של בית הדין האזורי יורד ערך פסקי הדין ולא נוצרים פסקים משמעותיים כפי שאמורים להיות", מבקר עו"ד הוכמן.

"אני מאשים את האחראים על הוועדה למינוי דיינים שלא עשו כדי לפתור את הבעיה. תארו לעצמכם מה היה קורה אם לא היה שופטים בבית המשפט העליון, הרי לא עולה על הדעת מצב כזה למרות שגם במינוי שופטים יש בעיה של וויכוחים פוליטיים וקבוצות לחץ. אם שר המשפטים רוצה למצוא פתרון ולא איך לטרפד את המערכת כמו שעשתה ציפי לבני אז הוא ימצא פתרון. זהו מצב בלתי אפשרי שאני מקווה שייפתר בקרוב", מסיים עו״ד הוכמן.