הממשלה אישרה את החוק נגד שחרור המחבלים

ממשלת ישראל אישרה את הצעת החוק של הבית היהודי אשר מקשה על שחרור מחבלים. בנט: "שמנו סוף לדיל ה'רצחת-שוחררת' שקיים רק בישראל

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 08/06/14 13:03 י בסיון התשעד

הממשלה אישרה את החוק נגד שחרור המחבלים
shutterstock, צילום: shutterstock

ממשלת ישראל אישרה היום (א') את הצעת החוק של הבית היהודי, אשר מקשה על שחרור מחבלים. ההצעה מבקשת לאפשר לבית המשפט לגזור על מחבלים עונש מאסר עולם ללא אפשרות קצבת העונש וחנינה. את ההצעה מובילה יו"ר סיעת הבית היהודי, ח"כ איילת שקד, והצטרפו אליה חברי הכנסת אורית סטרוק, שולי מועלם ומוטי יוגב מהבית היהודי וכן חברי הכנסת דוד צור (התנועה), יריב לוין (ליכוד), רוברט אילטוב (ישראל ביתנו) וישראל חסון (קדימה).

על פי החוק, השופטים יהיו רשאים לאסור מתן חנינה של רוצחים שנשפטו למאסר עולם, אגב - לא רק מחבלים, גם רוצחי ילדים ייכללו בכך. אם החוק יתקבל הוא יוכל להשפיע באופן מיידי למשל על רוצחיה של שלי דדון כשישפטו. שרת המשפטים ציפי לבני הודיעה שתתנגד לחוק כי זה יפגע ביכולת תמרון עתידית של הממשלות.

בשבוע שעבר ממשלה הייתה אמורה לאשר את החוק של הבית היהודי לפיו ניתן יהיה למנוע שחרור מחבלים וכן לא יתאפשר לנשיא לחון מחבלים במסגרת עסקה עתידית. עם זאת, היועץ המשפטי לממשלה יהודה וויינשטיין העלה קשיים משפטיים שטמונים בהצעה וכן הודיע כי חוק איסור חנינת מחבלים הוא בעייתי וכי לא ראוי שהחוק יובא במסגרת הצעת חוק פרטית. ראש הממשלה נתניהו ששמע את הדברים החליט לדחות את ההצבעה על הצעת החוק ולהביא את הנושא לדיון בקבינט. בתגובה לדברים זעם יו"ר הבית היהודי וקרא לעברו של ראש הממשלה כי הוא מפר את הסיכומים שהושגו בנושא. לאחר מכן נטש בזעם את ישיבת הממשלה.

החוק נדחה זה שבועות בעקבות ערר של 'יש עתיד'. הערר הוסר לאחר שבתמורה הסירו בבית היהודי ווטו על חוק הפונדקאות השנוי במחלוקת אשר מעורר תרעומת בציונות הדתית.

בעקבות דחיית הדיון מהשבוע שעבר, אירע עניין נוסף שהשר בנט לחץ לגביו מתחילת הקדנציה: דיון בקבינט על דו"ח ועדת שמגר לטיפול בנושא שחרור מחבלים. חוק יסוד: נשיא המדינה מאפשר לנשיא המדינה לחון פושעים. התיקון להצעת החוק מבקש לאפשר לשופטי בית המשפט אשר דנים בעת משפטי רצח על רקע לאומני, פעילות טרור או רצח כל רצח מתועב אחר, לשלול בעת מתן גזר הדין את האפשרות למתן חנינה עתידית, כלומר הגבלה לסעיף החנינה הקיים.

במהלך הדיון על הצעת החוק קיבלה הממשלה את בקשת השר אורי אריאל והסמיכה את שר הביטחון להחיל את החוק גם על בתי הדין הצבאיים ביהודה ושומרון. החוק יוחל על ידי צו אלוף כפי שדרוש להחלת כל חוק ישראלי בשטחי יהודה ושומרון.

הבית היהודי: ״הממשלה אמרה היום: די להפקרות. זהו לא רק מהלך מוסרי, זהו מהלך מסכל פיגועים. כעת ידע כל רוצח שמהכלא הוא לא יצא חי, ואולי יחשוב פעמיים לפני ביצוע פעולת טרור. הבית היהודי תמשיך להילחם נגד שחרור המחבלים גם בעתיד".

השר נפתלי בנט אמר "היום שמנו סוף לדיל ה״רצחת-שוחררת״, דיל שקיים רק בישראל. אם מדינת ישראל לא עמדה במוסר הפשוט שרוצחים צריכים למות בכלא, אז מעכשיו לא תהיה לה ברירה. אם החוק הזה היה קיים קודם לכן, ייתכן שהרבה רוצחים היו מבינים שלא משתלם לרצוח יהודים. מול ממשלת אחדות הטרור של הפלסטינים, אנחנו מביאים תשובה ציונית: אנחנו נהיה ממשלת המלחמה בטרור".

"ישנה כאן אמירה מוסרית מן המעלה הראשונה. ישנם רוצחים שאינם צריכים להלך חופשיים לעולם. לא חכאם ואמג'ד עוואד שרצחו את משפחת פוגל, לא דמיאן קרליק שרצח את משפחת אושרנקו ולא רוצחים נתעבים אחרים", אמרה בתגובה מובילת החוק חברת הכנסת איילת שקד. "החוק לא יאפשר עוד את הפארסה של שחרור רוצחים בעסקאות מדיניות, שהפכה את גזרי הדין של בתי המשפט בישראל להמלצה בלבד. יותר לא נראה חגיגות של רוצחים דוגמת אחלם תמימי, עליה נגזרו 16 מאסרי עולם בגין השתתפות בפיגוע במסעדת סבארו, ושוחררה בעסקת שליט לאחר פחות מעשר שנים. אני מקווה שהשופטים בישראל ינצלו את הכוח שנתנו בידיהם ולא יתנו יד לשחרור רוצחים מתועבים".