בנק ישראל: ירידה משמעותית במספר התלמידים בכיתות המעורבות בחמ"ד

מחקר חדש של בנק ישראל מלמד על ירידה משמעותית במספר התלמידים בכיתות מעורבות בחינוך הממלכתי דתי בעשור האחרון

חדשות כיפה נתנאל לייפר, כיפה 23/03/15 14:34 ג בניסן התשעה

בנק ישראל: ירידה משמעותית במספר התלמידים בכיתות המעורבות בחמ"ד
Shutterstock, צילום: Shutterstock

מחקר חדש שערכה חטיבת המחקר של בנק ישראל התפרסם היום, המחקר מיפה את תופעת ההפרדה המגדרית בבתי הספר היסודיים הממלכתיים דתיים בשנים 2001-2010 ומצא כי שיעור התלמידים הלומדים בכיתות מעורבות ירד מ- 50 אחוזים ל-37 אחוזים וכי ירידה זו התרחשה בעיקר בבתי ספר שתלמידיהם מרקע חברתי-כלכלי חזק.

כמו כן, קבע המחקר כי לבנות סיכוי גבוה יותר מבנים ללמוד במוסדות נפרדים וליוצאי אתיופיה סיכוי נמוך יותר. ההרכב המגדרי של המורים בבתי הספר הנפרדים נוטה למגדר התלמידים, ותופעה זו התחזקה בקרב מורים גברים בבתי-ספר נפרדים של בנים בלבד.

מה הסיבות לכך? האם מדובר בתופעת התחרד"לות? עורכי המחקר ציינו כי ההפרדה המגדרית מהווה חלק מתהליך עומק של חיזוק האמונה בחברה הדתית, תהליך שהחל כבר בשנות השבעים של המאה הקודמת. בתי- ספר בהם נהוגה הפרדה מגדרית מושכים אליהם בעיקר אוכלוסיות מרקע חברתי-כלכלי חזק, ובעלי מחויבות דתית חזקה.

עורכי המחקר הצביעו על עובדה שאולי יכולה להאיר על התופעה ולהסביר את פריחתה. במחקר נמצא כי הסיכויים שבית ספר ממלכתי-דתי יהיה נפרד פוחתים ככל שנוכחות בתי-ספר של "מעיין החינוך התורני" ביישוב גדלה. כלומר, התחרות והאופציה של בתי ספר נפרדים נוספים באזור משנים גם את בתי הספר הממלכתיים דתיים.

במחקר בחנו גם תוצאות נוספות של התופעה, נתוני סקר "תרבות בבתי ספר יסודיים" של הלמ"ס, שנעשה בהם שימוש מחקרי לראשונה, מלמדים כי בתי ספר נפרדים מקצים פחות שעות ללימודי חול וספורט ויותר שעות ללימודי יהדות יחסית לבתי הספר המעורבים, וכי הראשונים ממעטים להשתתף בפעילויות תרבות מחוץ לבית הספר ולהקצות שעות ללימודי העשרה.

החוקרים הצביעו על כך שהחלטת מועצת החינוך הממלכתי-דתי במשרד החינוך להפריד את כל כיתות ד' ומעלה בבתי-ספר מעורבים החל משנה"ל תשע"ה (2014/2015) עשויה להשפיע על ההרכב המגדרי של הכיתות בבתי-ספר אלו. ניתן יהיה לשנות מצב זה בהסכמת שני שלישים ומעלה מכלל הורי התלמידים בבית הספר. נכון לשנת 2010, מבין בתי הספר בהם לומדים שני המינים, היו 66 אחוזים כיתות א' מעורבות וב-56 אחוזים כיתות ו' מעורבות. לכן להחלטה של מועצת החמ"ד יש כאמור השפעה פוטנציאלית לא מבוטלת על התמהיל המגדרי של הכיתות בבתי הספר הממלכתיים-דתיים.

במסגרת מאבקה בתהליך ההפרדה המגדרית בקרב בתי הספר הממלכתיים-דתיים פרסמה תנועת "נאמני תורה ועבודה" סקירה על מצב ההפרדה המגדרית בחינוך הממלכתי-דתי (פינקלשטיין, 2014). בעבודתם נמצא כי בשנים 2013-2000 עלה שיעור הלומדים בכיתות נפרדות בחינוך היסודי הממלכתי דתי, וכי בבתי- ספר נפרדים לומדות יותר בנות. כמו כן נמצא שתלמידים משכבה סוציו-אקונומית גבוהה יותר נמצאים יותר בבתי ספר עם הפרדה מגדרית. כאמור, נתונים אלו דומים לנתונים של המחקר החדש של בנק ישראל.

מנכ"ל מנהל החינוך אברהם ליפשיץ בתגובה: החמ"ד חרט על דגלו להיות בית חינוך כמשפחה, פתוח ומגוון, וככזה הוא מכיל את כולם ונותן מענה למגוון האוכלוסיות וכאלו המעוניינות בחינוך מעורב או בחינוך נפרד. כולם יחד גדלים ושמחים במשפחת החמ"ד. באותה נשימה נציין בשמחה כי בתשע השנים האחרונות גדלה אוכלוסיית החמ"ד בכ-15 אחוזים.