אלפי משפחות ישראליות יקבלו הסדרי חוב במסגרת שנת השמיטה

בכנס הפתיחה של מיזם "שמיטה ישראלית", בהובלת הרב מיכאל מלכיאור ועינט קרמר, הוכרז כי המדינה תקדם מהלך של הסדרי חוב למשפחות שנקלעו למצב כלכלי קשה ויעמדו בקריטריונים

חדשות כיפה יונתן אוריך, כיפה 16/12/13 12:18 יג בטבת התשעד

אלפי משפחות ישראליות יקבלו הסדרי חוב במסגרת שנת השמיטה
צביקה נבו, צילום: צביקה נבו

עשרות נציגים מאירגוני חברה, סביבה והתחדשות יהודית התכנסו אתמול (א‘) בת"א, לפתיחת מיזם שמיטה ישראלית בהובלת הרב מיכאל מלכיאור ועינט קרמר.

ח"כ רות קלדרון, שחברה למיזם והשתתפה בכנס הודיעה על פרויקט שמיטת חובות בשיתוף אירגוני החברה האזרחית, אמרה כי "אנחנו מתחילים מהלך משותף של אירגוני המגזר השלישי הכנסת והממשלה לשנת שמיטה חברתית שבמסגרתה יוזמנו אלפי משפחות שנקלעו למצב כלכלי קשה לתהליך של ליווי ושיקום כלכלי. תספורות צריכות להיות לא רק לטייקונים. אנו מובילים מהלך בו בשנת השמיטה נשאף לייצר הסדרי חוב למשפחות העומדות בקריטריונים ספציפיים ומלוות ע"י אירגוני שיקום כלכלי".

הרב מיכאל מלכיאור הגדיר את המהלך כ“מהפכה“ וציין כי ”ראשי אירגונים, מנכלי"ם, ראשי משק, כולם אמרו היום- אנחנו מוכנים לעבוד ביחד כדי לעשות את מהפכת השמיטה בישראל. השמיטה היתה דבר זניח שנפל בסדק בין חילונים, דתיים והחרדים והפכה לויכוח על כן או לא היתר מכירה. השמיטה לא נגעה בשדרה המרכזית של הקיום של החברה בישראל וכעת, ירינו את יריית הפתיחה לשינוי הדרוש הזה, השינוי שיחזיר את האיזון ביחס שלנו לאדמה ולאדם. לא מדובר רק במילים. בפרויקטי השמיטה נשנה באופן מעשי את חייהן של עשרות אלפי משפחות בישראל ונצית את הדימיון לכולנו, בכל הנוגע למה ניתן לעשות בתחום".

בכנס השתתף גם הרב הראשי לישראל, הרב דוד לאו, שאמר: ”ביום שישי האחרון, שראיתי את ההתגייסות של החברים ממודיעין יוצאים לאסוף אנשים תקועים בדרכים, שאלתי את עצמי האם שנת השמיטה הקדימה. אך לא די בלעשות חסד, צריך גם לאהוב חסד. אנחנו טובים בדרך כלל בלזרוק את זה על האחרים, במיוחד שיש רשויות. בשנת השמיטה אנחנו מנסים לעצור את המירוץ אחרי דברים חומריים ולהחזיר את הדברים לשיוויון. שנת השמיטה קוראת לנו להוריד הילוך- לעשות פעולות קהילתיות, להרפות מהסביבה, לאהוב חסד ולרדוף חסד. אולי כלפי חוץ נדמה לפעמים שאנחנו רחוקים זה מזו, אבל אנחנו כולנו בני איש אחד, בני עם אחד ובעלי מטרה אחת- להצעיד קדימה את מדינת ישראל כמדינה חברתית הטובה לכל אחד ואחת מאזרחיה".

עינט קרמר, מובילת מיזם שמיטה ישראלית הוסיפה כי "זהו מהלך התנעה של תהליך שיהפוך את שנת השמיטה משנת איסורים והיתרים הלכתיים לשנת מפנה בחברה הישראלית. שנה של התבוננות סביבתית מעמיקה, אחריות כלפי הארץ, שנה של שמיטת כספים, שנה בה כל אחד ואחת יוכלו לתרום לטובת אלה שאין להם ולאפשר להם לצאת ממעגל החוב. שנה של קהילתיות, משפחתיות והתבוננות עצמית. אנו יוצרים כעת פלטפורמה שתחבר בין אנשים, אירגונים, חברות ומשרדי ממשלה ותאפשר לכול מי שיבקש לקחת חלק ברעיון השמיטה על פי תפיסת עולמו. זה לא משהו חדש שמתחיל, זה משהו עתיק שממשיך".

שמיטה ישראלית היא יוזמה כלל ישראלית שמטרתה להחזיר את שנת השמיטה אל מקורותיה, ולהפוך אותה משנה של סכסוך על התרי מכירה לשנה של הפסקה, התבוננות פנימית, אחריות חברתית וסביבתית. למיזם הצטרפו עד כה משרדי ממשלה ואירגונים בהם כולנו, החברה למתנסים, החברה להגנת הטבע, עזרה מגד, לקט ישראל, פעמונים, בית הילל, בינה, הקיבוץ הדתי, פנים, קולות, הסוכנות היהודית, רשת אמי"ת וארגונים נוספים.

מטרת הכנס הינה להניע סדרה של פרויקטים אשר יפעלו במהלך שנת השמיטה המתקרבת, בהם פרויקטי שיקום כלכלי ושמיטת חובות, צמצום פערים, התחדשות קהילתית, צדק חלוקתי ושמיטה בהיי-טק ובתעשיית הידע הישראלית.