איחוד מפלגות הימין: חוק האזרחות עבר בקריאה ראשונה

הישג ענק לאיילת שקד ושמחה רוטמן, חוקי האזרחות עברו בקריאה ראשונה אחרי שסיעות הימין בכנסת הצביעו בעד | מפלגות רע"מ ומרצ זועמות: "מדובר בקו אדום". המשמעות: שר הפנים לא יוכל להעניק אזרחות או רישיון ישיבה בישראל לתושב יהודה, שומרון או עזה, וכן לאזרח או תושב של מדינות אויב המנויות בחוק

עמיאל ירחי עמיאל ירחי, חדשות כיפה 07/02/22 21:59 ו באדר א'

איחוד מפלגות הימין: חוק האזרחות עבר בקריאה ראשונה
מליאת הכנסת, צילום: נועם מושקוביץ/דני שם טוב דוברות הכנסת

מליאת הכנסת אישרה הלילה (ב') בקריאה ראשונה את הצעת חוק האזרחות והכניסה לישראל (הוראת שעה), התשפ"ב-2022. מדובר בהצעה ממשלתית אליה הוצמדו הצעות פרטיות של חברי הכנסת צבי האוזר, שמחה רוטמן ואבי דיכטר. לפני ההצבעה אמר ח"כ אחמד טיבי כי הרשימה המשותפת מבקשת לראות בהצעה כהצעת אי אמון בממשלה. 

ההצעה הממשלתית זכתה לתמיכת 44 חברי כנסת מול 5 מתנגדים.
ההצעה של ח"כ האוזר זכתה לתמיכת 73 חברי כנסת מול 16 מתנגדים.
ההצעה של ח"כ רוטמן זכתה לתמיכת 73 חברי כנסת מול 32 מתנגדים.
ההצעה של ח"כ דיכטר זכתה לתמיכת 74 חברי כנסת מול 17 מתנגדים.
כל ההצעות יועברו לוועדת הכנסת שתכריע איזו וועדה תכין אותן לקריאה שנייה ושלישית.

מוצע לקבוע הוראת שעה שבמהלך תחולתה שר הפנים לא יוכל להעניק אזרחות או רישיון ישיבה בישראל לתושב יהודה, שומרון או עזה, וכן לאזרח או תושב של מדינות אויב המנויות בחוק, והמפקד הצבאי באזור לא יוכל לתת לתושב האזור היתר שהייה בישראל. כל זאת, בכפוף לחריגים הומניטריים שונים המנויים בהצעה. בצד זאת, מוצע להתיר לשר לאשר בקשת תושב למתן היתר לשם מניעת הפרדה בין קטין להוריו, ולשם מניעת הפרדה בין מבקש בגיר לילדיו או לבן זוגו, בהתקיים תנאים מסוימים המפורטים בהצעה.

בדברי ההסבר להצעה נכתב: "בהתאם לחוות דעת עדכנית של שירות הביטחון הכללי, אוכלוסיית מבקשי איחוד משפחות מקרב תושבי יהודה, שומרון ועזה, וכן נתינים זרים ממדינות אויב, או מאזורים שכניסת נתיניהם לישראל טומנת בחובה פוטנציאל סיכון, או מאזורים המצויים בעימות מתמשך עם מדינת ישראל, מהווים עדיין אוכלוסיית סיכון מוגבר ומוכח לעומת מבקשי איחוד משפחות ממקומות אחרים בעולם". 

יו"ר הציונות הדתית, חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ' בירך על החוק ומסר: "ברכות לידידי ח"כ שמחה רוטמן שהתעקש להכניס סעיף מכסות ושקיפות לחוק האזרחות. הציונות הדתית מובילה אופוזיציה אחראית ושמה את מדינת ישראל בראש לפני שיקולים פוליטיים. לפני חצי שנה הקואליציה ביקשה להעביר חוק רע שהיה מעניק את מפתחות זכות השיבה למנסור עבאס. התנגדנו לכך מתוך האחריות הגדולה שלנו לעתידה של מדינת ישראל ותוך ידיעה שנהפוך כל אבן כדי להעביר חוק מתוקן ואחראי שישמור על ביטחונה של מדינת ישראל ועל הרוב היהודי בה. היום התקדמנו צעד משמעותי בדרך לכך". 

"אנו מקווים שאיילת שקד תעמוד הפעם בסיכומים שלה עם ח"כ רוטמן, באופן שבו הצעתו שעברה היום תמוזג עם ההצעה הממשלתית והמכסות והשקיפות יכנסו אל החוק הסופי המשותף שיובא להצבעה בקריאה השניה והשלישית, ולא תיכנע כמו בפעם הקודמת לדרישותיהן הלא ציוניות של מרצ והתנועה האיסלמית תוך פגיעה בביטחון ישראל". 

במכתב עליו חתומות המפלגות הימניות בכנסת: הליכוד, הציונות דתית, ש"ס, יהדות התורה, ימינה ישראל ביתנו ותקווה חדשה התחייבו חברי הכנסת כי בתמורה לתמיכה בחוק של האופוזיציה יצביעו בעד החוק של הקואליציה ולהיפך. במפלגות השמאל בממשלה תוקפים בחריפות את הישענותה של השרה שקד על מפלגות הימין ומודיעים כי מדובר בקו אדום.

צילום: נועם מושקוביץ/דני שם טוב דוברות הכנסת

ח"כ אוסמה סעדי: "זה החוק הכי גזעני שנמצא בספר החוקים של מדינת ישראל. יש עוד הרבה חוקים, אבל החוק הזה אפילו בבית המשפט העליון היה לו קושי רב, אז כשחוקק כהוראת שעה מאז 2003. מגיע לאנשים האלה זכויות. זו זכות חוקתית של לחיות, להינשא, להתאהב, להקים משפחה. ואני אומר לכם, מיכל רוזין ותמר זנדברג וחבריי ברע"מ, לא מספיק שהיום תתנגדו ותצביעו נגד. אתם צריכים להגיד לממשלה הזאת: אם החוק הזה עובר אז אין ממשלה."

הסיכום על חוק האזרחות

הסיכום על חוק האזרחות צילום: ללא

למעשה יצביעו חברי המפלגות הימניות גם על החוק של רוטמן וגם על החוק של שקד, החוק נועד למנוע איחוד משפחות של פלשתינים עם ישראלים ערבים, דבר שמביא לעלייה במקרי הטרור בתוך ישראל. הצעת החוק של רוטמן דורשת בנוסף שקיפות בכל הנוגע למקבלי האישורים הפלשתינים.

"הליכוד עשה פוליטיקה על חשבון האזרחים"

בראיון לחדשות כיפה אמר היום שר התקשורת יועז הנדל, "מדינת ישראל היא מדינה יהודית, גם בהיבטים ביטחוניים, 18 שנה כל המפלגות הציונית תמכו בחוק האזרחות ואין סיבה שזה ישתנה, הליכוד עשה פוליטיקה על חשבון האזרחים, היום זה יתוקן", אמר הנדל והוסיף: זה שיש סיעה שמתנגדת לתפיפה ציונית זה לא מערער את הממשלה או היציבות שלה. הייתי בממשלה עם מפלגות חרדיות שגם מתנגדות לתפיסה הציונית, כמו גיוס לצבא למשל".

במענה לשאלת כיפה אמר היום שר האוצר אביגדור ליברמן: "מפריע לי ששותפים בקואליציה מתנגדים לחוק הזה, היינו צריכים להעביר אותו מזמן. נעביר את החוק הזה עם או בלי האופוזיציה ועם או בלי כל מרכיבי הקואליציה".

מנגד, שר הבריאות ניצן הורוביץ הודיע כי, "אם הקואליציה תמשיך עם החוק, אנחנו לא נשב בחיבוק ידיים. חוק האזרחות הוא קו אדום".