מתן כהנא על הציבור החרדי: רבנים שמנחים להפר הנחיות מכניסים אצבע בעין של המדינה

ח"כ מתן כהנא מתייחס לניהול משבר הקורונה של הממשלה: "מי שלוקח קרדיט על חיסונים שייקח אחריות על המחדל של הממשלה שעמד בראשה". על סמוטריץ': "שאף אחד לא יספר לי מה זה ציונות דתית". ועל קיום ההפגנות לעומת בתי הכנסת הסגורים: "אני חושב שההפגנות זה הפקרות, מנייני הרחוב מצוינים"

עדיאל שביט עדיאל שביט, חדשות כיפה 21/01/21 15:56 ח בשבט התשפא

מתן כהנא על הציבור החרדי: רבנים שמנחים להפר הנחיות מכניסים אצבע בעין של המדינה
מתן כהנא באולפן כיפה , צילום: כיפה

השבוע היה בסימן חיבורים במפלגות השונות, דוד אלחייני ובני בגין לתקווה חדשה, הבית היהודי והאיחוד הלאומי בתהליכי מיזוג ובימינה צירפו את אביר קראה ו"השולמנים".  אלא שעבור ימינה החיבור עם עם אביר קראה הביא כותרות רבות הכוללות התבטאויות קשות ואלימות. ח"כ מתן כהנא הגיע לאולפן כיפה כדי להגן על החיבור עם אביר, ומבטל את החשש כי הסיפור ייגמר כמו הצירוף של אלי אוחנה שהסתיים בכי רע. "זה אירוני שכל המפלגות שחיזרו אחריו בעבר, נאלצו לחזור 17 שנה אחורה כדי למצוא דברים שאמר כנער" טוען כהנא. "לפני כן הם הציעו לו הרים וגבעות אבל בסוף הוא בחר לרוץ איתנו, מפלגה של אנשי מעשה".

זה בכלל כוח אלקטוראלי "השולמנים"?

 "זה לא משנה אם הם כוח אלקטוראלי, מדובר קודם כל באנשים שאיבדו את פרנסתם והממשלה רק מקשה עליהם במקום לעזור. זה אנשים שצריכים לעזור להם ואנחנו פה כדי לעזור להם".

למה הפגנות כן ובתי כנסת לא? למה אתה כנציג הציונות הדתית שותק בעניין הזה?

"אנחנו צריכים להקפיד על 'לא תעמוד על דם רעך', אנחנו צריכים להקפיד מאוד על שמירת ההנחיות. אני חושב שההפגנות זה הפקרות, כל סטייה מההנחיות היא הפקרות. אנשים מתים מהדבר הזה זו בושה וחרפה. ונשמרתם מאוד לנפשותיכם זה הכי בסיסי שיש".

אז אם אתה תומך בהנחיות הנוכחיות למניינים, למה אתם לא מגנים את החרדים שמפרים הנחיות?

"בוודאי שאנחנו מגנים. אבל אני מסתובב הרבה בקרב הציבור החרדי, ואני רואה שמרביתם מקפידים על ההנחיות והכללים. ישנן חצרות מסוימות שבכוח מכניסים אצבע בעין של המדינה ובהם צריך לטפל בחומרה רבה. איפה שיש רבנים שקוראים לא להישמע להנחיות, יש לטפל בזה ביד קשה. אותו יחס יינתן גם לחולדאי שמחלק חיסונים איך שבא לו, ובדואים שעושים ככל העולה על רוחם, זה חוסר משילות וחוסר הנהגה ואנחנו נתקן את זה".

מאהל ההתיישבות הצעירה התפרק ורק איילת הגיבה? בנט, איש הציונות הדתית, לא כסף לא מעניין אותו?

"הייתי במאהל שלוש פעמים, גם אתמול הייתי שם ולבד. אנחנו תומכים במאהל של ההתיישבות הצעירה יותר מכל המפלגות. נתניהו לא עשה כלום עבורם, לצערנו אנחנו באופוזיציה ולא נותר לנו מה לעשות מעבר מלצעוק את הצעקה שלהם. אנחנו ערכי ימין על מלא, ערכי התיישבות על מלא, ריסון מערכת המשפט על מלא. הכי חשוב זה להביא עכשיו פרנסה לכל ה-800 אלף מובטלים, אבל אנחנו עדיין ימין על מלא".

אתם רוצים להקים ממשלה, איך תהיו ימין על מלא, אם תקימו ממשלה עם יש עתיד או מרצ?

" אנחנו נקדם את ההתיישבות הצעירה, ונעשה את זה יותר טוב מהליכוד שהחמיץ מול שער ריק את החלת הריבונות, אפילו לא בדברים ההומניטריים. אנחנו נהיה בשביל הצעירה, אנחנו נמנה עבורם שופטים כמו שאיילת עשתה בקדנציה הקודמת. כל זה נעשה רק אחרי הדבר הראשון שהוא להחזיר את הפרנסה לאזרחים. הליכוד הזניח השנה את מינוי השופטים, אנחנו מבטיחים לעשות שינוי במערכת המשפט מתוך אידאל ולא נכנסים לנושא רק כשיש נגדנו תיקים משפטיים".

אתם טוענים שהייתם מנהלים את משבר הקורונה אחרת ומונעים סגר, הייתם גם מצליחים להביא לישראל את החיסונים ראשונים?

"היינו מביאים את החיסונים. מה שמגיע לנתניהו מגיע, וטוב שהביא את החיסונים ראשון ממדורנה ופייזר. אבל אין שום חיסון נגד השסע שיש בעם, אין שום חיסון למשפחות המסכנות שאיבדו את יקיריהם, ואין חיסון למי שאיבד את עבודתו. מי שלוקח קרדיט על חיסונים שייקח אחריות על המחדל של הממשלה שעמד בראשה".

חגית משה חוברת לסמוטריץ' ומרחיקה את הציונות הדתית מכם, אולי שווה לחבור לסער?

 "אנחנו הציונות הדתית. שאף אחד לא יספר לי מה זה ציונות דתית, אני בוגר בני עקיבא, כל חיי גדלתי על עריכה של הציונות הדתית אותו דבר נפתלי בנט. אנחנו הבית של כל הציונות הדתית בצלאל וחגית בחרו לפרק את הציונות הדתית. אנחנו לא חוששים שיקרה שוב מה שקרה בסבב א בבחירות, אנחנו במקום גבוה יותר בסקרים, ואנחנו עוד נתחזק כי העם מבין שצריך מישהו שיעבוד בשבילם גם אם הוא היה באופוזיציה. סמוטריץ' גמר בלבו לפרק את הציונות הדתית ואת הימין האידאולוגי, אנחנו לא רצינו בזה. הוא ככל הנראה יתחבר עם הבית היהודי ועצמה יהודית, אנחנו מייצגים את כל הצינות הדתית והימין האדאולוגי. אנחנו גם מביאים דרך של הנהגה, לא מוכנים להיות רק סקטוריאליים שמתעסקים  רק בעצמם. אבל באותה נשימה אני מתעסק 60% מהזמן שלי בדברים שקשורים לציונות הדתית, אני בשר מבשרה של הציונות הדתית".

אז מתי תפתח את בתי הכנסת?

"אני מתפלל במניין רחוב, והם כולם מצוינים. מה שדחוף זה להתגבר על המחלה הזו".