"הדבר האחרון שהייתי רוצה הוא - שהמדינה וההלכה משולבות זו בזו"

ח"כ פינדרוס (מיהדות התורה) מסביר, בראיון באולפן כיפה, כי אינו חושב שמפלגות נעם ועוצמה יהודית יעברו את אחוז החסימה, ומספר מה דעתו על הרב טאו, וגם התייחסות לפרשת ליצמן

חדשות כיפה מירב כהן, חדשות כיפה 06/08/19 17:53 ה באב התשעט

"הדבר האחרון שהייתי רוצה הוא - שהמדינה וההלכה משולבות זו בזו"
צילום: כיפה

ח"כ יצחק פינדרוס, מיהדות התורה, מספר מדוע סגן השר ליצמן עזר, לכאורה, למורה החשודה בפדופיליה, ומה האינטרס המשותף לחרדים ולציונות הדתית. 

המשטרה החליטה להמליץ להגיש כתב אישום נגד סגן השר ליצמן על פרשת המורה הפדופילית. אתה חושב שהוא צריך להתפטר? 

"אני מודה שזה לא נעים. אני לא מכיר את פרטי התיק אבל אני כן מכיר את הפעילות של סגן השר ליצמן. אני מאמין בחפותו. ליצמן עוזר לכל פונה, ולפעמים כשאתה פונה לכל פונה אז לפעמים יכולים להיות פונים לא מוצלחים שניסית לסייע להם. אני מניח שבסוף הוא יימצא זכאי. זה המחיר שאתה עוזר לכל פונה, יכולות לצאת תקלות ועזרה לפונה הלא נכון. זה נכון שהיינו צריכים לעזור לתלמידות שלה ולא לה".

יאיר לפיד יוצא בקמפיין חמור נגד החרדים. יש משהו שהחרדים טועים בו שבעקבותיו הקמפיין הזה מצליח אצל הציבור החילוני? 

"יש מערכת בחירות עם קמפיין עוצמתיים יותר ועוצמתיים פחות. השיח הזה הוא שיח שמשתמשים בו מאות שנים נגד יהודים. הוא שיח קליט ונקלט הוא לא חייב להיות אמיתי. כשאדם במצוקה והוא לא מקבל את סל התרופות שלו, ומישהו מכניס לו לראש שזה באשמת אותם יהודים, אז זה פשוט נכנס גם אם זה לא נכון ולא רלוונטי. היהודים לא גנבו כסף מאף מדינה בעולם, וגם החרדים לא גנבו את הכסף ממדינת ישראל. 

"מי שמכיר את מערכת החינוך החרדית יודע שתלמיד חרדי מקבל 50% פחות מאשר מקבל ילד חילוני המקביל אליו. אפשר להתווכח על הרבה נושאים, אבל השיח המפלג הזה נתפס. אפשר לא להסכים, לא בהכל כולם מסכימים במדינת ישראל. עם חבריי אני לא מסכים להכל, אז בטח לא במפלגות אחרות. מותר לחדד את הוויכוחים. אבל פה לא מדובר על ויכוח פה מדובר על סוג השמצה ועלילה". 

הראיון המלא עם ח"כ יצחק פינדרוס: 

"הטבע האנושי הוא לא לאהוב את השונה, ואדם צריך לעבוד על מידותיו בהקשר הזה. אני נראה הרבה יותר שונה כי אני חרדי. יש לנו אתגר להנחיל את הערכים שלנו לילדים שלנו, ואנחנו יודעים ששמירת הסביבה היא זו שמסייעת לנו בעניין הזה. אז אנחנו לא הולכים להחליף את הביגוד שלנו, הערכים שלנו והחינוך שלנו. 

"אנחנו מדברים על אדם (לפיד) שרוצה להיות ראש ממשלה באיזושהי רוטציה עם גנץ. קשה לי אפילו לחשוב על זה. יש פה משהו שהוא בלתי נתפס. בוא תתווכח, תגיד 'אני רוצה שהחרדים יתגייסו לצה"ל', אנחנו נגיד 'החרדים יתגייסו אבל בחורי ישיבות ימשיכו ללמוד'. ויכוח לגיטימי. הוא רוצה מדינה שבג"ץ הוא הריבון, אנחנו רוצים מדינה שהכנסת היא הריבון - לגיטימי. הוא רוצה מדינה שכל אחד יכול לעשות מה בא לו, ואנחנו חושבים שצריכה להיות מדינה עם ערכים יהודיים - תרבותיים".  

למה החלטתם ביהדות התורה לצאת מאזור הנוחות שלכם, ולפנות לציונות הדתית? 

"יש לנו הרבה אתגרים משותפים עם הציונות הדתית, כמו האקטיביזם השיפוטי, איך ייראה המרחב הציבורי במדינת ישראל - יותר יהודי או פחות יהודי, כמו עלויות שכר הלימוד. האינטרס של כולנו הוא שתוקם ממשלת ימין - חרדים, ולכן אנחנו נעשה הכל, יחד עם ההנהגה של הציונות הדתית, ויחד עם ההנהגה של הימין המסורתי במדינת ישראל, כדי להגיע לכך. עתיד המדינה היהודית מוטל על כף המאזניים, וצריך לוודא שאחרי הבחירות לא תוקם פה מדינת שמסכנת את ארץ ישראל, תורת ישראל והבית היהודי. 

"כשהרב פרץ התבטא על טיפולי המרה היה עליו מסע תקשורתי שלם. כשהשר סמוטריץ' התבטא על מדינת הלכה גם עלו עליו. לכל אדם יש את הזכות לדבר על הדברים האלו, אבל אסור כבר לדבר על עם נורמלי ואבא ואמא. אסור לדבר על שום דבר במדינת ישראל אלא אם כן זה חילוני, תל אביבי, אשכנזי ואירופאי". 

אתה בעד מדינת הלכה? 

"בקונסטלציה של היום התשובה היא לא. סמוטריץ' בעד, אבל אני חושב שמספיק שבג"ץ מתערב לנו בחוקי מדינת ישראל שהוא לא מבין בהם. אוי ואבוי לי אם הוא יתחיל להתערב בחוקי תורה ולפסוק בנושאי הלכה. הלכה הוא לא דבר שניתן לשיפוט על ידי בית מחוקקים דמוקרטי, לא על ידי פרופסורים למשפט. זה הדבר האחרון שהייתי רוצה לראות פה, שהמדינה וההלכה משולבים זה בזה. בנושא הזה אני בעד הפרדת דת ומדינה".

איך אתה רואה את הפשרה בכל נושאי דת ומדינה בלי להגיע למלחמות אחים? 

"דבר ראשון, תוצאות הבחירות הוכיחו שלא קיים רוב חילוני במדינת ישראל. רוב מדינת ישראל הם חרדים, דתיים ומסורתיים. דבר שני; כשאתה חי במדינה יהודית אתה צריך לקבל החלטה שכואבת לשני הצדדים. לי כואב על כל חילול שבת שקורה.
היתה החלטה לפני 70 שנה לשמור על הסטטוס קוו, כשהדתיים ונחרדים עוד היו מעטים יותר. יש איזון רגיש שכל מיני פוליטיקאים זולים מנסים לרכב עליו. שני אוטובוסים שהעיריות יארגנו לים לא יעשו את השוני. בואו נכבד אחד את השני. אני אגיד עוד דבר, הציבור החרדי והדתי גדל מאז שהוחלט על הסטטוס קוו, עכשיו הם רוצים לפתוח את הסטטוס קוו ולהרע את המצב? בא נשאיר את המצב כמו שהוא, כי יכול להיות שאם נפתח אותו, הציבור דווקא ידרוש לסגור דברים, והחילונים דווקא יינזקו". 

ביהדות התורה מפחדים מהמפלגות החרד"ליות החדשות שנפתחו כמו נעם ועוצמה? 

"לא, בגלל שהציבור החרדי הוא בלוק שמציע לנו. אני מאוד מבין את מה שמטריד את נעם כי זה מטריד גם אותי, אני גם מזדהה עם הרבה מהמסרים של עוצמה יהודית, כי אלו נושאים שגם מטרידים אותי. אני יכול להבין מאיפה זה בא להם - יש פה סתימת פיות. כמו במקרה של הרב פרץ ומצעד התועבה בירושלים. אני יודע שאין לזה היתכנות פוליטית, ואני מקווה שלא יילכו קולות לטמיון. החרד"לים הרגישו שהקול שלהם בציונות הדתית לא נשמע מספיק". 

אתה קורא להם לא לרוץ כדי שקולות לא ירדו לטמיון? 

"קטונתי מלהגיד ליהודי כמו הרב צבי טאו דעה ומה לעשות. אני מבין מה עומד מאחורי זה. הוא יודע מה הוא עושה. זה אדם שהקים מערכות חינוך לתפארת ויש מאחוריו ציבור יפהפה". 

האם לחרד"לים יכול להיות נציג ברשימה שלכם? 

"אנחנו לא מנסים לפתוח את השורות כרגע. אנחנו כפופים למועצת גדולי התורה, ואנחנו לא עושים פוליטיקה אד-הוק בשביל עוד כמה אלפי קולות. יש לנו מערכת יציבה ומבוססת. אין ספק שנסייע להם כמו שסייענו להם גם בעבר במוסדות החינוך, אבל את ההחלטה יקבלו בסופו של דבר רבני הר המור".