למרות ההשקעה הגדולה: מסעדות בודדות הצטרפו למערך הכשרות של 'צהר'

56 בתי עסק מושגחים על ידי הגוף החדש, אך מרביתם עברו מ'השגחה פרטית' כחלק מתהליך המיזוג. מתנגד למיזם: "צהר לא העריכו נכון את עוצמת ההתנגדות". צהר: "נעמוד ביעד 300 מסעדות בשנה הראשונה. השאר לשון הרע ורכילות"

חדשות כיפה משה ויסטוך 22/05/18 13:18 ח בסיון התשעח

למרות ההשקעה הגדולה: מסעדות בודדות הצטרפו למערך הכשרות של 'צהר'
נמשכת המלחמה נגדם. חברי מערך הכשרות של צהר, צילום: יוסי זליגר

לפני כשלושה חודשים יצא לדרך מערך הכשרות החדש של 'צהר'. לאחר השקעה גדולה, התנגדויות רבות ורסיס מידע שזרמו בעיקר ברשתות החברתיות, פרסמו אתמול (שני) בארגון את רשימת בתי העסק שמושגחים על ידם. פרסום זה שפך מעט אור על מספר המקומות שהצטרפו ליוזמה ולצד שביעות הרצון ב'צהר' היו מי שראו בתוצאות עד כה כישלון.

מבדיקת 'כיפה' עלה  כי נכון להיום למערך הכשרות, שמהווה אלטרנטיבה לרבנות הראשית, יש 56 מסעדות ובתי עסק שהעדיפו לפעול עם תעודה שאינה שייכת לאגף הכשרות של הרבנות.

יש לציין כי לא כל הגופים המושגחים הצטרפו למיזם מאז שהוקם, מכיוון שעם הקמת גוף הכשרות, התמזגה הפעילות של 'השגחה פרטית' עם 'צהר' והשגחת בתי עסק רבים עברה לידי ארגון הרבנים. עם זאת, לא ברור בכמה מקומות בדיוק מדובר. מבדיקת 'כיפה' עלה כי ערב המיזוג פעלו 41 מסעדות עם השגחתה של 'השגחה פרטית', אך בסביבת המערך של 'צהר' טענו כי כמות קטנה יותר של מקומות עברה אליהם.

מעיון בנתונים אלה ניתן ללמוד כי בניכוי אותם עסקים שעברו ל'צהר' עם 'השגחה פרטית', הצטרפו למערך הכשרות בין 15 ל-20 בעלי עסקים חדשים בלבד.

תעודות הכשרות של צהר

תעודות הכשרות של צהרצילום: יוסי זליגר

לפני מספר שבועות פרסם משרד יחסי הציבור זליגר שומרון, שמלווה תקשורתית את ארגון רבני צהר, שמנתונים שנאספו על ידי 'יפעת מידע תקשורתי' עלה כי שווי קמפיין החשיפה התקשורתית של המערך החדש עמד על כ-4.5 מיליון שקלים.

מתנגדי מערך הכשרות החדש רואים בכמות בתי העסק שמושגחים על ידו, כהצבעה ברגליים נגד היוזמה. גורם המקורב למיזם של צהר אמר ל'כיפה' כי לנוכח ההשקעה הגדולה מדובר בכישלון, "נראה כי בארגון לא העריכו נכון את רמת ההתנגדות שבה נתקל המיזם גם מקרב רבנים בציונות הדתית הנחשבים מתונים, כולל גם רבים מקרב רבני ארגון צהר עצמו. לעתים נדמה שיש כמעט קונצנזוס להתנגדות".

עוד הוא טען כי "ייתכן שהעובדה שרבנים כמו הרב יעקב אריאל, הרב דרוקמן, הרב צפניה דרורי ואחרים שללו מכל וכל את המיזם גורמת לכך שבעלי עסקים חוששים שחלק גדול מקרב בני הציבור הדתי הקשובים לרבנים לא יאכלו בעסקים אלה, מה שגורם לכך שגם באותם מקומות שבהם צהר מציעים מחיר זול בכמה מאות שקלים בייחס לרבנות, בעלי עסקים רבים נרתעים מחשש להפסד בכמות הלקוחות".

הרב יעקב אריאל

התנגדותו פגעה בפעילות מיזם הכשרות של צהר? רב יעקב אריאלצילום: גילי צרפתי

גורם אחר התומך במערך ציין כי מלבד המסעדות ובתי העסק שהצטרפו, ישנם גם בתי אוכל ומפעלים שמושגחים על ידי 'צהר' אך לא מעוניינים להיכלל ברשימה שמוצגת באתר הארגון.

בארגון 'צהר' לא הסכימו עם ניתוח המציאות בצורה זו ואמרו כי "מיזם הכשרות של ארגון רבני צהר זוכה לאמון רב בקרב בעלי עסקים ועוד יותר מזה בקרב הציבור הרחב".

לדברי אנשי הארגון, המידע שברשותם מלמד אחרת, "מנתונים שהגיעו לידי צהר עולה כי רוב רובם של בעלי העסקים שעברו לכשרות צהר לא רק שלא נפגעו מהמהלך אלא גדלו בהיקף המחזור החודשי שלהם. על פי הנתונים הנמצאים בידינו ועל פי עשרות בתי העסק הנוספים שנמצאים בשלבים כאלו ואחרים של מעבר לפיקוח מזון צהר,  אנו בטוחים כי נעמוד ביעד 300 המסעדות בשנה הראשונה ואף נעבור את היעד הזה".

בנוגע לטענות על כישלון המהלך אמרו, "אנחנו מזכירים כי למעלה ממחצית מבתי העסק שאנחנו מפקחים עליהם לא היו כשרים בעבר, כלומר עוד מאות יהודים שאוכלים אוכל כשר מידי יום.  אנו קוראים לכל מי שמתנגד לצהר לפעול להגדלת האמון בכשרות של הרבנות ולא להתעסק בלשון הרע ורכילות".