מדוע שוטרים פינו הפגנה של ילדים דתיים בני 11 בחולון?

תלמידים המבקשים להירשם לבית ספר מסיום בעיר הגיעו אל בבניין העירייה כדי למחות ופונו על ידי משטרת ישראל. בעיריית חולון אומרים: "קבוצת הורים וילדים התפרעו תוך שהם צועקים ומשמיעים מילים קשות". צפו בתיעוד

חדשות כיפה גלעד כהן, חדשות כיפה 05/09/19 13:52 ה באלול התשעט

מדוע שוטרים פינו הפגנה של ילדים דתיים בני 11 בחולון?
למצולמים אין קשר לכתבה, צילום: פלאש 90, קורינה קרן

ארבעה ימים עברו מפתיחת שנת הלימודים תש"ף, אך תשעה ילדים תושבי העיר חולון שאמורים לעלות לכיתה ז' טרם מצאו מסגרת. הסיבה לכך: ההורים ביקשו לרשום את ילדיהם לבית ספר ממלכתי-דתי מעורב, אך רק בית ספר אחד בעיר עונה על הדרישה - 'מקווה ישראל' שאינו מצוי בתחום שיפוטה של חולון ומהווה רשות נפרדת.

הילדים הגיעו הבוקר, להפגין בבניין העירייה, אך סולקו מהמקום ואף הוזמנה משטרה למקום כדי לטפל במפגינים בני העשרה. "זה מפחיד שמביאים עלינו משטרה כשאני ילד בן 11. אנחנו לא רוצים שההורים שלנו ייכנסו לכלא".

תשעת התלמידים חונכו בבית הספר ישורון בעיר, בית ספר ממלכתי-דתי מעורב (בנים ובנות יחד) עד כיתה ו'. כשנדרשו התלמידים לעלות לכיתה ז' ההורים חיפשו מסגרת שתתאים להמשך הדרך החינוכית אותה התוו לילדיהם. בית הספר שעומד באותה דרך חינוכית של ההורים הוא בית הספר 'מקווה ישראל' בעיר. אולם, ההורים טוענים כי העירייה לא מאפשרת לילדים להירשם לבית הספר הנ"ל ולכן הילדים הגיעו הבוקר למחות בבניין העירייה. בעירייה אומרים: "בתחומי חולון מוצע לתלמידי הממ"ד ללמוד בבתי הספר "הראל" ו"יבנה", אולם ההורים האמורים בפנייתך מסרבים לכך".   

תחילה הילדים הגיעו אל תוך בניין העירייה כדי למחות על כך שלא מאפשרים להם להירשם לבית הספר. השומר של בניין העירייה הוציא את הילדים אל מחוץ לבניין ובמקביל הוזמנה משטרה למפגינים בני ה-12 כשהם מפגינים ללא ליווי הורים. "זה לא בסדר להביא לנו משטרה, אתה יודע איזה מלחיץ זה?", אמרה אחת התלמידות. "אנחנו רק בני 12. אני לא רוצה שיכניסו את ההורים שלי לכלא". בסופו של דבר, הילדים מצאו עצמם מחוץ לבניין עיריית חולון על הדשא כשהם לא מורשים להתקרב לבניין העירייה, כאשר אף גורם מהעירייה לא פנה אליהם.

הילדים מחוץ לבניין העירייה

הילדים מחוץ לבניין העירייהצילום: הותר לשימוש

מעיריית חולון נמסר: "הבוקר הגיעה לבניין מינהל החינוך קבוצת הורים וילדים, שהחלה להתפרע, תוך שהם צועקים ומשמיעים מילים קשות. הם לא נשמעו לבקשות עובדי המינהל להנמיך את קולם ואחד האבות אף הלהיט את הרוחות ואמר לקבוצה: 'תצעקו, ככה משיגים דברים'. משלא חדלו ממעשיהם והפריעו לעבודה השוטפת, הוזמנה למקום ניידת משטרה, הם התבקשו לצאת מחוץ לבניין אל רחבת הדשא הסמוכה וכך אכן נעשה".

עוד אומרים בעירייה: "לגופו של עניין, בשלושת זרמי החינוך המוכרים – הממלכתי, הממלכתי-דתי והחרדי – אין "תתי זרם" ועובדה זו נכונה בכל הארץ. לפיכך, אין תת זרם חינוך ממ"ד נפרד (לבנים ולבנות) ותת זרם חינוך ממ"ד מעורב. הרוב המכריע של בתי הספר הממ"ד בכל הארץ לומד בהפרדה בין בנים לבין בנות, וכך נעשה גם בחולון – וזאת בהתאם לרצונה של אוכלוסייה זו. יצוין, כי לפני שנים בית הספר הממ"ד בחולון היה מעורב ולבקשת ההורים הוא הופרד לבנים ולבנות. מאחר שחולון מספקת מענה הולם וראוי לחינוך הממ"ד, לא אושר לתלמידים אלה ללמוד מחוץ לעיר".

מתנועת נאמני תורה ועבודה נמסר: "מידי שנה, במעבר מכיתה ו' לכיתה ז',  עוזבים כ-2,500 תלמידים, המהווים כ-13% מכלל  תלמידי כיתה ו' בחינוך הדתי - אל עבר החינוך הממלכתי. אחוז עזיבה גדול זה מתרחש בעיקר עקב מחסור בתיכונים דתיים, זאת, אל מול ריבוי מוסדות ישיבתיים ואולפנות".

"הדבר מחייב את משרד החינוך, ברמה הארצית, לתת מענה למשפחות רבות החפצות בחינוך דתי מעורב מגדרית. ברמה המשפטית, סוגיית חופש הבחירה של ההורים, אל מול רצון העיריות לחזק את בתי הספר בשטחן, היא סוגייה מורכבת. יחד עם זאת, מניסיונו אנו מעידים כי לו היתה קבוצת ההורים דורשת בי"ס ישיבתי, היו לה סיכויים רבים יותר לקבל את מבוקשה, דבר המוכיח את הצורך בהסדרת הנושא".