התורה ניתנה בחוץ לארץ - ככרטיס כניסה לארץ ישראל

האם אפשר שארץ ישראל תיכבש ללא אחיזה בתורת ישראל? הרב רוזן לפרשת נשא

חדשות כיפה הרב ישראל רוזן 01/06/17 15:39 ז בסיון התשעז

התורה ניתנה בחוץ לארץ - ככרטיס כניסה לארץ ישראל
הרב רוזן, צילום: באדיבות המצלם

'וזהב הארץ ההיא טוב' – "מלמד שאין תורה כתורת א"י" (בראשית רבה טז)

שלשות

לפני 'שלושת ימים' קבלנו את התורה בהר סיני לאחר 'שלושת ימי' הגבלה, בעקבות בקשת העם מפרעה דרך 'שלושת ימים' נלך. מים סוף שוב שהינו דרך 'שלושת ימים' עד לקבלת "חוק ומשפט" במרה (טו,כה), שהיתה ה'פרומו' למעמד הר סיני. התוכנית האלוקית היתה להמשיך במירווחי 'שלושת ימים' ולהגיע לארץ ישראל תוך 'שלושת ימים' מסיני בלבד, - דהיינו... היום, ט בסיון. שנאמר: (במדבר י,לג ("ויסעו מהר ה' דרך שלשת ימים וארון ברית ה' נוסע לפניהם דרך שלשת ימים לתור להם מנוחה". פסוק זה (שהביטוי 'שלושת ימים נאמר בו פעמיים) יותר מרומז כי המרחק מהר סיני לארץ ישראל הוא מהלך 'שלשת ימים' בלבד, כדי לתור ולהגיע אל המנוחה. [הביטוי 'שלושת ימים' הוא מילת קוד לכל תהליך הגאולה מהתייצבות משה ואהרון לפני פרעה ועד חציית הירדן בערבות יריחו, ואכמ"ל]. היום איפוא, שבת-קודש 'שלושת ימים' אחר מעמד הר סיני שחוינו ביום רביעי השבוע, הוא היום המסוגל לארץ ישראל, אלא שחטא המרגלים גבר בעוונות ודחה את הכניסה לארץ ישראל בארבעים שנה...

אין א"י ללא תורה

הוי אומר, לפי התוכנית האלוקית קבלת התורה קודמת לארץ ישראל. לשון אחרת; אפשר 'לעבור את הירדן' במשמעות הגאולתית וה'ירושתית' רק בליווי ארון ברית ה' בו נמצאים ספר התורה ולוחות העדות. ממוצא דבר נשמע גם לדורות שאין יכולת ואין זכות לרשת את א"י ללא התורה אשר אמורה להיות צמודה לממלכתיות הישראלית בא"י!

לאחר מתן תורה הסתלקה השכינה מההר ובמשוך היובל המה יעלו בהר, עם מקניהם ובעירם. לפי דרכנו למדנו מסר רם ונישא: אין מקום קדוש בחו"ל, לא הר סיני, וכנראה גם לא אומן, לא בית העלמין מונטפיורי בניו יורק. גם לא קברי מרדכי ואסתר בשושן הבירה, ולא מקום מצבתו של הרב פאפו בבולגריה ואפילו לא דמנהור במצרים (משכן כבודו של אביר יעקב אבוחצירא). הר סיני, שהיה שיא ההתגלות האלקית, פרחה הימנו קדושתו בתום הטקס, שהרי בחו"ל עסקינן.

ארץ הברית או ארצות הברית?

עם חורבן מרכזי התורה בשואת אירופה גלתה ישיבת מיר הנודעת, ממעוזי התורה במזרח אירופה, מליטא, ליפן ולסין. בעיצומה של שואת העם וחורבן התורה, ישבו ראשי הישיבה הגולה בעליית בית המדרש ודנו בשאלה הקיומית; "ותורה מה תהא עליה"?. נענה הרב פינקל ממיר בהכריז עקבות הרב מפוניבז': ב'הר ציון תהיה פליטה'. ואכן הוקמו-שוקמו מרכזי התורה בסגנון ישיבות ליטא בירושלים ובני ברק, מהלך 'שלושת ימים' מהר סיני. לעומתם נענה הרב אהרון קוטלר ואמר: "בנין התורה יהיה מהודר יותר בארץ הדרור, בארה"ב. שם יניחו לנו לעמול בה ולהאדירה" בהשקט ושלוה. עמד והקים את ישיבת לייקווד השוקקת, מהלך ג' אלפי מיילס מסיני. ונותרנו עם שתי תורות בידינו: תורת א"י ותורת בבל.

על בסיס ישיבות ליטא יסד הרב קוק ישיבה ארצישראלית. 'הישיבה המרכזית העולמית' ('מרכז הרב'). בעקבותיה פרח שובל ישיבות ציוניות וישיבות הסדר. רבות מהן הוקמו ביישובי יש"ע המשלבות תורה וישוב הארץ. כמותן לא מעט ישיבות חרדיות נוסדו בערי הפריפריה במרחבי הארץ הטובה והרחבה.

נצטווינו (במדבר לג,נג): "וְהוֹרַשְׁתם את הארץ וישבתם בה. דרש רבי ישמעאל (קדושין כו,א) "במה ירשתם? 'בישיבה',יש מפרשים 'בהתיישבות ו'התנחלות. דורשי רשומות מפרשים 'בישיבה =בבתי מדרשות הומים צורבי דרבנן, כפיוט השגור בפי חניכי בנ"ע: "ישיבות נקים בכל מקום, בעיר ובכפר". "הורשתם בישיבה" - בשילוב המנצח של תורת סיני וארץ ישראל.