האם הכדורגל הוא מעל הכל?

כל מי שצופה בתחרויות צריך שיהיה לו "כאב בטן" בכך שהוא מתעלם מהשחיתות, מהרוע, מהפגיעה בזכויות אדם וגם לקחת בחשבון את הנזק הגדול שגורמת קטאר למדינת ישראל | דעה

חדשות כיפה הרב מאיר נהוראי 28/11/22 22:03 ד בכסלו התשפג

האם הכדורגל הוא מעל הכל?
צילום: shutterstock

אתחיל בכך שאיני צופה בדרך כלל במשחקי כדורגל בשל סדרי עדיפויות אחרים ובכל זאת אני חש שלא ניתן להתעלם ולא לדון ביחס לסוגיות מוסריות הקשורות למונדיאל בקטאר. מצד אחד מדובר באירוע משמעותי לכל חובב כדורגל אולם מצד שני הוצפנו  שוב ושוב בתחקירים מסמרי שיער, לא רק על גודל השחיתות שבגללה בכלל זכתה קטאר באירוח התחרות, אלא גם על המחיר האנושי הכבד ששולם בדרך להפקת המופע המרשים: כ-6500 בני אדם שילמו בחייהם, רובם המכריע דווקא לא בנפילות מאתרי בנייה גבוהים כפי שניתן היה לחשוב, אלא פשוט מעבודה בתנאי חום לא אנושיים.

הרב מאיר נהוראי

הרב מאיר נהוראי צילום: בית הלל

גם רבים מהעובדים שלא נפגעו פיזית עדיין שילמו מחיר כבד של עבודה בתנאי עבדות; עם שכר מועט, ללא רמה מספקת של אוכל ושתייה, תוך מילוי מקסימום שעות עבודה. האם ניתן לנתק בין האמצעיים הפסולים לתוצאה? האם ניתן לצפות  בכדורגל טוב ללא כל קשר וזיקה למעשים הנבזים שנעשו על מנת שהמשחקים יתקיימו?

אל-ג'זירה מנגחת מדינות ש"העזו" לנרמל איתנו את היחסים

יש להוסיף נקודה משמעותית נוספת שהיא קשורה בעיקר למדינת ישראל. קטאר ואיראן חולקות במשותף שדה נפט / גז מהגדולים בעולם. חצי מהרווחים הולכים לאיראן וחציים לקטאר שאוכלוסייתה מונה כ- 300 אלף איש. זו הסיבה שקטאר היא אחת המדינות העשירות בעולם ויחסיה עם איראן קרובים מאד בשל אינטרסים משותפים.

בשנת 95 הקימה קטאר תחנת רדיו בשם אל-ג'זירה, "האי" בערבית. התחנה משדרת לכל בית במזרח התיכון וקובעת סדר יום. הקולות שנשמעים משם ביחס למדינת ישראל מעוותים  וזוועתיים. למשל, אל-ג'זירה מנגחת מדינות ש"העזו" לנרמל איתנו את היחסים. לאחרונה הגענו לרגע השיא ביחסי אל-ג'זירה וישראל: מותה של עיתונאית הערוץ, שירין אבו עאקלה.  

תקרית המוות הזאת הדגימה את כוחו של הערוץ, שמכתיב את הנרטיב השולט בעולם הערבי. במקרה שלנו, עשרות מיליוני הצופים של הערוץ בטוחים בלי צל של ספק שאבו עאקלה נרצחה במכוון בידי צה"ל. זו דוגמא מיני רבות שמצביעה ומראה את השנאה כלפי ישראל. זאת ועוד, אנו שומעים על עיתונאים ישראלים שמשדרים מקטאר ומתבזים שם על ידי עיתונאים אחרים.

לצערנו העולם החליט להתעלם מהנזקים שנעשו בעת ההכנות לתחרות

יחסי הציבור של המונדיאל תורמים מאד לקטאר. לצערנו מדינות העולם החליטו להתעלם מהנזקים הגדולים שנעשו בעת ההכנות לתחרות ביחס לזכויות אדם ושלחו את נציגיהם לתחרות.  

לכאורה דווקא השאלות המוסריות  הללו היו צריכות להגיע לפתחיהן של המדינות והם אינם נוגעים לצופים בבית. היה נכון שדווקא הנבחרות היו צריכות להחרים את המונדיאל ולא להגיע לקטאר ובכך גם ערכה של התחרות היה יורד. אולם הדבר לא נעשה,  ומדוע שנטיל את האחריות על כתפיהם של הצופים בבית?

מונדיאל 2022

מונדיאל 2022 צילום: shutterstock

כדאי גם לקחת בחשבון את הנזק הגדול שגורמת קטאר למדינת ישראל

אני לא בא להכריע בשאלה מה לעשות, רק אני יכול לומר, שכל מי שצופה בתחרויות צריך שיהיה לו "כאב בטן" בכך שהוא מתעלם מהשחיתות, מהרוע, והפגיעה בזכויות אדם. וכדאי גם לקחת בחשבון את הנזק הגדול שגורמת קטאר למדינת ישראל. אני מבין שאי צפייה לא תשנה את המציאות, אני מבין שבתחומי התרבות אנחנו יודעים לנתק בין היוצר ליצירה ובכל זאת בקשתי להביא את הדברים לתשומת לב וחשיבה.

שמא, גם למחיר המוסרי שמשלמים עבור המעטפת שאפשרה את קיום המשחקים על מנת שונוכל לצפות בהם  אפילו מהבית יש מחיר שלא ראוי לשלם?

הרב מאיר נהוראי, הוא רב המושב משואות יצחק ויו"ר ארגון רבני ורבניות בית הלל