לקראת השבת הראשונה של המונדיאל: הרב אברהם סתיו בשו"ת מיוחד

האם מותר לצפות בשידור חוזר של משחק שצולם בשבת? האם זה בעייתי לשאול גוי מה תוצאות המשחקים? והאם יש בעיה לצפות במשחקי מונדיאל מנקודת מבט תורנית הלכתית? הרב אברהם סתיו משיב בשו"ת מונדיאל מיוחד

חדשות כיפה הרב אברהם סתיו 25/11/22 11:40 א בכסלו התשפג

לקראת השבת הראשונה של המונדיאל: הרב אברהם סתיו בשו"ת מיוחד
לוח שידורי המונדיאל, צילום: shutterstock

מונדיאל קטאר 2022 יצא לדרך השבוע עם לא מעט הפתעות. אנשים שומרי תורה ומצוות, שעוקבים באדיקות אחר משחקי גביע העולם של פיפ"א, יכולים להיתקל בלא מעט שאלות הלכתיות, כמו: האם אפשר לצפות בשידור חוזר במשחק שצולם בשבת? האם אפשר לצפות במשחק כשבקטאר כבר נכנסה השבת? ולקראת הגמר שיחול בנר ראשון של חנוכה, מתי רצוי להדליק כדי לא לפספס דקה ממשחק הגמר? לקראת השבת הראשונה של המונדיאל, הרב אברהם סתיו משיב ל"כיפה" בשו"ת מונדיאל מיוחד.

הרב אברהם סתיו

הרב אברהם סתיו צילום: מרים צחי

האם מותר לצפות בשידור חוזר במשחק שצולם בשבת?

תשובה: "כבר פשט ההיתר לצפות בשידורים חוזרים של משחקים וכן בידיעות חדשותיות שצולמו בשבת. זאת על פי עיקר דין הגמרא והשולחן ערוך, שמותר ליהנות במוצאי שבת ממעשה שעשה אדם אחר בשבת. במקרה שלנו יודו גם המחמירים שאפשר להקל, משום שעיקר מלאכת הצילום נעשית בידי נכרים, שלא לצורך ישראל, והוספת הכתוביות ודברי הפרשנות לא נעשתה מתוך מחשבה על שימוש במוצאי שבת, וכן היא יכולה הייתה להיעשות לאחר צאת השבת, ולא ברור שהיא כרוכה בהכרח באיסורי תורה".

האם אפשר לשאול את השכן החילוני מה תוצאות משחק? האם אפשר לשאול גוי (עובד זר, שכן ועוד)?

תשובה: "אין איסור לשאול נכרי על תוצאות המשחק, כל עוד לא מבקשים ממנו לברר את המידע במיוחד עבורנו. מעיקר הדין אין גם איסור לשמוע את המידע מאדם חילוני, כיוון שאין כאן הנאה ממשית ממלאכה שהוא עושה, וכן משום שלא ברור שהמידע הגיע אליו בדרך שיש בה איסור גמור (שהרי סביר שהטלוויזיה שלו הייתה פתוחה כבר מבעוד יום). יחד עם זאת, נראה שלא ראוי לשאול אותו על כך כיוון שהדבר יוצר תחושת זלזול בכבוד השבת ועידוד של חילולה".

מונדיאל 2022

מונדיאל 2022 צילום: shutterstock

 האם יש בעיה לצפות במשחק כשבקטאר כבר נכנסה השבת?

תשובה: "ככלל, אסור ליהנות מחילול שבת של יהודי או מחילול שבת שנכרי עושה לצורך יהודי, אבל מותר ליהנות ממלאכה שנכרי עושה לצורך נכרי. לכן אסור ליהנות מחילול שבת של השדרנים ושאר העובדים שמעבירים את השידור לארץ, אבל מותר לצפות דרך אתרים וערוצי טלוויזיה של נכרים שבהם לא נעשית מלאכה לצורך יהודים (יהודים הם מיעוט קטן מן הצופים בערוצים אלו, ושום פעולה לא נעשית במיוחד עבורם)".

גמר המונדיאל יחול בנר ראשון של חנוכה. עד מתי אפשר להתעכב בהדלקת הנר?

תשובה: "ראוי לכתחילה שלא לאחר או להקדים, אלא להדליק נרות בנחת בזמן צאת הכוכבים גם אם הדבר יגרע כמה דקות צפייה. ומי שהדבר קשה לו, יכול להדליק כמה דקות קודם לכן, כדעת הפוסקים המורים להדליק בשקיעה (ורבים נוהגים כך לכתחילה). מי שיוצא מביתו קודם השקיעה על מנת לצפות במשחק עם חברים (או לצורך אירוע חברתי או משפחתי אחר) יקפיד לחזור לביתו בשעה שבני אדם עדיין מסתובבים ברחובות ביישוב שבו הוא מתגורר".

מונדיאל 2022

מונדיאל 2022 צילום: shutterstock

האם יש בעיה לצפות במשחקי מונדיאל מנקודת מבט תורנית הלכתית? 

תשובה: "כמו רוב התופעות התרבותיות בעולם, גם המונדיאל יכול להיות כלי להרבה דברים טובים. הוא יכול להיות אמצעי למנוחת הנפש בתום יום עבודה או לימודים; הוא יכול להיות בסיס לחוויה משפחתית או חברתית; הוא יכול להיות צוהר למפגש עם תרבויות של מדינות שונות; הוא יכול לייצר חוויה אסתטית ורגשית של התפעלות מביצועים שיש בהם שאר רוח; הוא יכול להיות כלי לחשיבה ולשיח על ערכים ודילמות מוסריות סביב ערך ההגינות מול ערך הניצחון, חברות מול מיצוי-עצמי ועוד".

"ובד בבד, כמו רוב התופעות התרבותיות, הוא יכול גם להיות פתח לתופעות שליליות של התמכרות וביטול תורה, הוא עשוי לפתות להימורים בעייתיים, ולהיות עילה לפגיעה בזוגיות או בעבודה. ובסופו של דבר המפתח נמצא באיזון".