דעה: היהודים שלא יכולים להתחתן בישראל

לפני כשבועיים התקיים יום המשפחה. זה חג כלל ישראלי אבל גם היום אחרי 67 שנות קיום יש אלפי ישראלים שלא יכולים להתחתן בגבולות המדינה

חדשות כיפה אלכס טנצר 04/03/15 12:50 יג באדר התשעה

דעה: היהודים שלא יכולים להתחתן בישראל
יחצ, צילום: יחצ

ב-19 לפברואר (תאריך העברי ל' בשבט) התקיים יום המשפחה. זה חג כלל ישראלי אבל גם היום אחרי 67 שנות קיום יש אלפי ישראלים שלא יכולים להתחתן בגבולות המדינה.

בשנת 2012 נישאו בישראל 50,474 זוגות בבתי דין מוסמכים (מתוכם 37,751 יהודים), ועוד 9,509 זוגות דיווחו במשרד הפנים שנישאו בחו"ל. 71% מקרב הרשומים במרשם האוכלוסין שנישאו בחו"ל הם יהודים (9,281 מתוך 13,142). מדוע אפוא יהודים שיכלו להתחתן ברבנות, מתחתנים בחו"ל?

בירור יהדות או הוכחת יהדות הינו תהליך משפטי-הלכתי שעובר כל אדם הרוצה להתחתן כיהודי במדינת ישראל אם הוא נולד בחו"ל או אם הוריו התחתנו או נולדו בחו"ל. לעתים ההליך נדרש גם במקרים אחרים, כגון ילדים מאומצים. משך ההליך אורך בין פגישה אחת למספר חודשים והוא משתנה בהתאם למקום הבירור, זהות המברר והמסמכים שבידיו. חלק מהיהודים, במיוחד בקרב משפחות ניצולי השואה, חשים שהבדיקה החוזרת מהווה פגיעה בכבודם. הפנייה לבירור יהדות מתבצעת כמעט תמיד בעקבות פנייה להירשם לנישואין, או גירושין באמצעות בית הדין הרבני ולכן אין זה פלא ,שכל (99%) הפונים לבתי הדין הרבניים כבר רשומים כיהודים במרשם אוכלוסין.

לפני כמה שנים פרסם מרכז רפפורט נייר עבודה -"בירורי יהדות בבתי הדין הרבניים לפי נתוני השנים 2003-2005."‏ התברר כי בין השנים 2003-2005 נפתחו 11,083 תיקים , מתוכם 93.5% הם תיקים של עולים מחבר העמים. כ- 87% מהפניות זכו לאישור יהדות. פחות מ-2% נקבעו כנכרים והנותרים (כ-10%) נשארו "פתוחים" (העדר החלטה, זימון נוסף, הפנייה לגיור, אי התייצבות וכד'). 58.7% קיבלו את האישור תוך 30 יום, 20% נוספים תוך 50 יום, אבל 280 ( 2.5% ) זוגות חיכו עד 180 יום, 41 זוגות חיכו מעל שנה.

במשך שנים רבות פונים אלי אנשים שנבצר מהם להינשא במדינת ישראל. ביניהם גם יהודים רבים שנדרשו לעבור הליך בירור ליהדות, ולא תמיד לזוגות אשר מתכוונים להתחתן יש חודשים כדי לחכות לאישור היהדות מהרבנות. המקרה של ולנטינה טראגי במיוחד. ולנטינה וולדימיר , שהוכרו כיהודים ע"י משרד הפנים, פנו לבית הדין הרבני בבאר שבע על מנת לקבל אישור לנישואים בהקדם האפשרי והסבירו שהדבר דחוף מכיוון שולנטינה סובלת מסרטן המסכנת את חייה, אבל לבית הדין הרבני שום דבר לא בער. נאמר לולנטינה שמכיוון שהיא עלתה מרוסיה, חושדים ביהדותה ושבעוד מספר חודשים היא תישלח לבירור יהדות בירושלים.

בעקבות הפרסום בידיעות אחרונות הסכימה הרבנות לזרז את התהליך, וסוכם כי יבואו דיינים לביתם של בני הזוג לבירור, ואף יחתנו אותם אם הכול ילך כשורה. אולם וולנטינה נפטרה 36 שעות לפני הגעתם של נציגי הרבנות ובני הזוג לא הספיקו להגשים את חלומם.

חשוב לציין שאין זה מקרה בודד שבמקרה הגיעו לאוזני, היו עוד מאות מקרים נוספים שטיפלתי בהם במשך עשרים שנה.

במדינת ישראל נמצאים יותר ממיליון יהודים שמבחינת הרבנות עדיין יהודים בספק. הם נתקלים בבעיה כאשר הם רוצים להתחתן במדינת ישראל. כמו שציינתי קודם עבור 99% מהיהודים שנדרשים לעבור הליך בירור יהדות, מדובר בהליך חוזר, שכבר בוצע בעת בדיקת הזכאות לעליה ע"י לשכת הקשר ומשרד הפנים. הגיע הזמן ששר הדתות יעשה רפורמה שבמסגרתו כל בירורי היהדות יעשו ע"י שליח בית הדין הרבני בחו"ל לפני עליתם לישראל. בצורה כזאת יפסיקו להתעלל באנשים ופחות יהודים יאלצו להתחתן בחו"ל.

על אזרחים ישראלים יהודים ולא יהודים שמתחתנים בחו"ל, חלה החובה לשרת בצה"ל, לשלם מיסים, וכל יתר החובות החלות על אזרחי ישראל. למרות זאת, מדינת ישראל אינה רואה בזכותם להינשא עניין חשוב דיו. על מדינת ישראל לפצות את אלה שנאלצים להתחתן בחו"ל.

*הכותב הוא פעיל חברתי, מומחה לעלייה מחבר המדינות