בלעדי "רף החששות ירד, התושבים מבינים שהצבא פה חזק": ראיון חג עם מג"ד אריות הירדן

עם סיומה של השנה ובפתחה של אחת נוספת, שוחחנו עם סא"ל עמיחי הוד על האתגרים שבגזרת הבקעה, "צריך לעבוד בחלק מהגזרות של הפלוגות בשני נוהלי הוראות פתיחה באש שונים", ועל הקשר עם האזרחים: "יש פה איזו אינטימיות בין ההתיישבות ובין הצבא"

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 25/09/22 10:17 כט באלול התשפב

"רף החששות ירד, התושבים מבינים שהצבא פה חזק": ראיון חג עם מג"ד אריות הירדן
סא"ל עמיחי הוד, צילום: דובר צה"ל

בפתח השנה החדשה, שוחחנו עם סא"ל עמיחי הוד, מפקד גדוד 'אריות הירדן' - על העבודה בשטח, על ההשפעה של פיגועי הירי הרבים ועל הממשק עם התושבים: "יש תחושת ביטחון טובה על אף הפיגוע שהיה לפני שלושה שבועות. מרקם החיים נשמר".

גדוד אריות הירדן קיים שבע שנים. מדובר בגדוד צעיר ומעורב שעבר כמה תהפוכות. הגדוד מבוסס על גדוד 'לביא' שנסגר, ובראש ובראשונה הוא גדוד מבצעי. זאת אומרת, למעט שלושה שבועות בשנה שבהם הוא יוצא לאימון, הגדוד נמצא כל הזמן בגזרה. כמו כל גדוד באיו"ש יש לו שגרת בט"ש (ביטחון שוטף) קבועה. המאפיין הייחודי של אריות הירדן הוא שתי חזיתות: איו"ש ופלשתינים והגבול עם ירדן. בלילות לרוב יש מעצרים - הרבה הברחות אמל"ח ויש מערכה בשטחי סי של בניות בלתי חוקיות וכד'. גבולות הגזרה הם מעין גב ועד לצומת פצאל.

אקדחים ותחמושת שנתפסו בסוף השבוע האחרון |

אקדחים ותחמושת שנתפסו בסוף השבוע האחרון | צילום: דובר צה"ל

"האתגר הכי גדול של הגדוד היא השמירה על הכשירות"

יש הבדל בצורת ההגנה והלחימה שלכם בבקעה, גבול של שלום, אל מול יחידות צה"ל השונות ביהודה ושומרון? 

"אין הבדל. בחלק האיו"שי אנחנו כמו כל יחידה שעובדת באזור, אבל בגבול הירדני יש הוראות פתיחה באש אחרות. לא דומה חדירה מגבול ירדן או הברחה בגבול, לאירוע ביטחוני כלשהו בחלק האיו"שי. זאת המורכבות של הגדוד, צריך לעבוד בחלק מהגזרות של הפלוגות בשני נוהלי הוראות פתיחה באש שונים. הפלוגה בעמקים, בחלק הצפוני, יש לה הוראות פתיחה באש אחרות, בתוך ישראל. מכיוון שהחיילים נמצאים פה כל הזמן הם יודעים לעשות את ההפרדה. הראיה של הגדוד שונה לגמרי, התפיסה המבצעית בגבול והתפיסה המבצעית בחלק האיו"שי שונה. 

כיצד אתם שומרים על רמה מבצעית גבוהה בשגרה כל כך שוחקת? 

"האתגר הכי גדול של הגדוד היא השמירה על הכשירות. אצלנו, בשונה מהגדודים הלוחמים, יש שלושה פיקים של חודש וחצי במהלך השנה בהם יש אימוני פלוגות. כלומר, מגיעה פלוגת המסלול ומחליפה פלוגה מבצעית שיוצאת לאימון. לכל פלוגה יש שני אימון בני שלושה שבועות, אימון גדודי שלושה שבועות. בנוסף יש אימוני מחלקות בשוטף".

בחודשים האחרונים אנחנו עדים לפיגועי ירי רבים, בעיקר נגד כוחות צה"ל. זה מרתיע את הלוחמים? יש שאלות על נוהלי הפתיחה באש?

"הלוחמים מבינים את הוראות הפתיחה באש. בנוגע ל'הסלמה', אצלנו בגזרה לא מרגישים אותה בצורה קיצונית, אם כי אנחנו עומדים על המשמר מכיוון שליהודה ושומרון יש השפעה ישירה על הבקעה. ככל שלוחם יותר מבצעי והמשימות המבצעיות נעשות בצורה טובה יותר, כך הסיכוי לפיגועים - קטן. 

יש תושבים שמספרים שתחושת הביטחון שלהם נפגעה בעקבות הפיגוע לעבר אוטובוס החיילים?

"באופן טבעי אחרי פיגועים רף החששות עולה קצת, אבל אחרי הפיגוע הזה רף החששות ירד מהר, התושבים מבינים שהצבא פה חזק. אחרי כמה שיחות שקיימתי עם רבש"צים בשבוע שאחרי הפיגוע, בסך הכל יש תחושת ביטחון טובה על אף הפיגוע שהיה לפני שלושה שבועות. מרקם החיים נשמר". 

האוטובוס שנורה בפיגוע

אוטובוס החיילים עליו ירו המחבלים | צילום: Flash90

"עובדים פה בשיתוף פעולה מצוין"

איך הממשק עם התושבים?

"הממשק עם ההתיישבות הדוק מאוד. בסוף כשאתה רוצה להגן על ישוב, על ישובים, אתה חייב להכיר אותם טוב. אז חוץ מלהכיר את התשתיות של הישוב צריך גם להכיר את האנשים. החבירות והמפגשים שיש לנו בין לבין מייצרות משהו אינטימי, בטח כשהגדוד לא עוזב את הגזרה. הרבש"צ פוגש את אותם אנשים כל הזמן - הוא חווה את המ"כ, שחוזר בהמשך כמ"מ וכנראה שבעתיד הוא יפגוש אותו כמ"פ. יש פה איזו אינטימיות בין ההתיישבות ובין הצבא וכוחות הביטחון ששונה מכל מקום אחר שראיתי. עובדים פה בשיתוף פעולה מצוין".

איך אתם מתכוננים לחגים? אתרי תיירות נפתחים ויש יותר מטיילים. 

"זאת תקופה שמזג האוויר משתפר ובאמת מה שמאפיין את החגים זה חופש וריבוי של אורחים ומטיילים בגזרה. יש ארוחות משפחתיות ובזמן הזה הישובים יחסית עמוסים. ההיערכות בחגים היא מוגברת, יש יותר כוחות סוף שבוע. זה בעיקר בצירים ובישובים, ובמוקדים שעשויים להיות בעלי חיכוך". 

מסר לסיום?

"מאחל לכולם חג שמח, שנה טובה, שכולם יחזרו הביתה בשלום ושיהיה פה ביטחון בגזרה ולכל עם ישראל".