ערוץ 12 יכול להמשיך להוביל ברייטינג - במבחן החשוב מכולם הוא מפסיד

עזיבתו המטלטלת של צבי יחזקאלי אחרי עשרים שנה, הניצחון של התאגיד מול חדשות 12 והמינוי המסעיר של ליטל שמש לחברה במועצת הקולנוע | סיכום שבוע בטלוויזיה הישראלית

תהילה שינובר תהילה שינובר, חדשות כיפה 02/05/24 16:29 כד בניסן התשפד

ערוץ 12 יכול להמשיך להוביל ברייטינג - במבחן החשוב מכולם הוא מפסיד
ערוץ 12 יכול להמשיך להוביל ברייטינג - במבחן החשוב מכולם הוא מפסיד, צילום: shutterstock

בתחילת השבוע עוד חגגנו את חג הפסח, והנה חזרנו לדון על עסקאות חטופים וכניסה לרפיח. עולם כמנהגו נוהג, עיתונאים ממשיכים לערוק מערוץ אחד לאחר וקרבות הרייטינג לא יוצאים להפסקת אש לרגע. הנה קצת ממה שקרה על המסך שלנו - או מחוצה לו - בשבוע האחרון.

בחירתו (הקלה) של צבי יחזקאלי

ערוץ 13 הולך ומתפורר. גם אם שמים את נתוני הרייטינג בצד - שעולים ויורדים אך עדיין רחוקים מאוד מערוץ 12 - אי אפשר להתעלם מגל העזיבות שרק מחריף משבוע לשבוע. בחודשים האחרונים איבד הערוץ עובדי הפקה בכירים, טאלנטים בולטים ועיתונאים שמלווים אותו עוד מערוץ 10, והשבוע נאלצו להיפרד מאחד העיתונאים הוותיקים והמזוהים עם הערוץ - צבי יחזקאלי, הכתב לענייני ערבים.

התפטרותו של יחזקאלי מהערוץ ששימש לו כבית הייתה מפתיעה אם הייתה מתרחשת לפני שנה או שנתיים, אך בתקופה כזאת היא כמעט מובנית מאליה. אף אחד מהעיתונאים המצליחים כבר לא רוצה להיות מזוהה עם ספינה טובעת, וכל אחד מהם קפץ על הצעה מתחרה שתוציא אותו החוצה לפני שימצא עצמו בתוך המים ובלי גלגל הצלה. זה כבר לא קשור לשכר הגבוה שהוצע לו (או לטאלנטים האחרים) אלא להבנה שכבר אי אפשר להתכחש אליה - לערוץ 13 אין עתיד.

בחירתו הקלה של צבי יחזקאלי

בחירתו הקלה של צבי יחזקאלי צילום: Ran Yehezkel/cc-by sa

חלק גדול מהטאלנטים שבחרו לעזוב את 13 בשעת קריסתו בחרו ביעד משותף, ערוץ חדשות חדש שמוקם בימים אלו בשם "I24NEWS". קשה להבין את הצורך בערוץ חדש בשעה שארבעה קיימים נאבקים בשיניהם על אייטמים ורייטינג, אך ייתכן שנהירת עובדי 13 אל הערוץ המתהווה קשורה במנהל והעורך שלו - ישראל טויטו, לשעבר מנכ"ל חדשות 13. כנראה שטויטו שמכיר את הערוץ מקרוב יודע בדיוק על איזה נקודות צריך ללחוץ כדי להביא אליו את העיתונאים המצליחים, וכשערוץ אחד מתנדנד בדרך לסגירה והשני הוא הבטחה זוהרת - הבחירה לא כל כך קשה עבורם.

רייטינג זה רק מספר

מה מעיד על הצלחה של ערוץ טלוויזיה? רייטינג גבוה? עיתונאים מקצועיים ואהובים? פרסומים ראשונים ובלעדיים? כנראה שכל התשובות נכונות, אך אסור לשכוח פרמטר נוסף והחשוב מכולם - אמינות. הרי ערוצי הטלוויזיה לא נועדו רק לשעשע אותנו בסוף היום עם "מאסטר שף" או "האח הגדול", מוצלחים ככל שיהיו. המטרה הגדולה (והעיקרית) היא מסירת מידע לציבור, וחשוב שיהיה נכון ומדויק.

יכול להיות שנתוני הרייטינג הגבוהים של קשת 12 וערוץ 14 גרמו לכם להדחיק נתון מפליא שפורסם השבוע: המכון הישראלי לדמוקרטיה פרסם דו"ח על הרגלי צריכה ואמון בתקשורת (מבוסס על סקר בקרב הציבור היהודי בישראל) ובו זכה כאן 11 בתואר "הערוץ האמין בישראל" כשהוביל בסקר עם 60% לעומת 54% לחדשות 12. חדשות 13 זכו ב-46% מהקולות בעוד ערוץ 14 הרחק מאחור עם 35% שרואים בו אמין.

הסניף החדש כאן 11

כאן 11, הערוץ האמין בישראל צילום: כאן 11

מהדורת החדשות של כאן 11 אמנם רגילה להתמקם בתחתית טבלת הרייטינג, אך ההישג שפורסם בסקר שווה יותר מכל אחוז רייטינג נוצץ שמקבל ערוץ אחר. זו השנה השלישית ברציפות שיהודי מדינת ישראל בוחרים בתאגיד כמנצח של מדד האמינות, והאמירה הזאת היא בעיקר בעיטה בפרצוף של ערוץ 12: אתם יכולים להוביל ברייטינג, אבל זה לא כי אנחנו מאמינים לכם יותר - אנחנו רק מחכים לפרק של "ארץ נהדרת" שמשודר אחרי המהדורה.

ליטל שמש והמזימה של קרעי

המינוי של מגישת המהדורה המוקדמת בחדשות 14 ליטל שמש לחברה במועצת הקולנוע הצליח להסעיר את הרשת. שר התקשורת שלמה קרעי, שהיה אחראי על המינוי יחד עם שר התרבות והספורט מיקי זוהר, אמנם טען שהיא "אשת תקשורת, תרבות וקולנוע מהמעלה הראשונה", אך ברחבי הרשת תהו בקול "מה הקשר של שמש לעולם הקולנוע?". אז בדקנו. שמש יצרה כמה פורמטים טלוויזיונים לחברות זרות, חלקם אף זכו בתחרויות, ושפטה פעמיים בתחרות פרסי האמי לטלוויזיה. אך לא הניסיון הקולנועי (או אי הניסיון) הם אלו שמטרידים את המצקצקים, אלא המקום שממנו מגיעה שמש - ערוץ 14.

ליטל שמש, מגישת חדשות 14

ליטל שמש, מגישת חדשות 14, צילום: מאיר אליפור

לא פעם נטען כי קרעי מנסה לקדם את הערוץ עם האידיאולגיה הימנית על פני הערוצים האחרים, ונראה ששר התקשורת אפילו לא מתאמץ להסיר מעליו את ההאשמות. מאז נכנס לתפקיד ניסה השר להעביר מספר חוקים שיסייעו לערוץ הצעיר, לסגור את תאגיד השידור הציבורי וכעת המינוי של שמש רק מוסיף לחשדות הציבור. ייתכן שלמרות הכול לשר יש ערוץ אחד שהוא רוצה לקדם יותר, וקצת ציוצי נאצה בטוויטר לא יעצרו אותו בדרך.