בת 40 ובהריון? מספר המלצות לקראת הצום

עוד ועוד נשים מצליחות להכנס להריון בגילאים מבוגרים. הרבה בזכות מדע הפיריון המתקדם. הנשים ההרות נחשבות לרוב להריונות בסיכון גבוה. האם גם הלכות יום כיפור והצום חלים עליהן ומה סימני האזהרה שהן צריכות להיות ערות אליהם?

חדשות כיפה ד"ר גיל פומפ 13/09/21 20:44 ז בתשרי התשפב

בת 40 ובהריון? מספר המלצות לקראת הצום
צילום: shutterstock

עם התפתחות הטכנולוגיה והשתכללות מעבדות הפיריון, ישנן יותר ויותר נשים שנכנסות להריון בגילאים מבוגרים יותר משהיו מצליחות נשים להכנס באותו הגיל לפני עשור ויותר, אותן נשים נמצאות בהריון רגיל לחלוטין אולם אי אפשר להתעלם מגילן המופלג בו הן נכנסו להירון, והן צריכות לשים לב למספר דגשים במהלך הצום. ד"ר גיל פומפ, גניקולוג מומחה להריון בסיכון גבוה, מחלק את הנשים ההרות לשני טווחי גילאים ונותן דגשים לכל קבוצה שכזאת לקראת הצום.

הריון מעל גיל 40 
איננו מתייחסים לאשה בת 40 כחולה או כמועדת לסכנה מצד גילה.  
עם זאת, שכיח יותר שעם העלייה בגיל עולה גם השכיחות של חוליים אחרים שאינם שכיחים בגיל הצעיר יותר, כגון השמנת יתר, נטייה לסוכרת, יתר לחץ דם וכיו"ב. כמו כן, אשה בגיל מבוגר יותר בד"כ עברה יותר הריונות ולידות ולעיתים גם יותר אירועים/סיבוכים סביב הלידות. לכן יש מקום להתייחס לחומרה לאשה בת 40 עם 8 לידות בעבר, דליות ברגליים, סוכרת הריון וכדומה, אך למעשה גם אם היתה בת 35 עם הרקע הרפואי הנ"ל, היה מקום להתייחס אליה בזהירות. בעיקרון לגילאי אשה הרה בין 40 ל 45 מתייחסים למצבי הסיכון הפרטניים של כל אחת ואחת ולא לכלל הקבוצה. אם יש לאשה סוכרת הריון אז היא תצטרך לשתות/לאכול על פי מה שכתבנו בנושא סוכרת. אם אין לאשה שום מצב נלווה, עליה לצום כמו שאר הנשים בהריון.

צילום: shutterstock

 
הריון מעל גיל 50 
 נשים בנות 50 נחשבות מהצד הרפואי "כזקנות" לצורך הריון, ואצלן אכן רואים בשכיחות גבוהה מאוד מחלות של ההריון כגון לידות מוקדמות ורעלת הריון,  ולכן כולן בגדר "חולות רדומות". 
עם זאת, לא מצוי הריון ספונטני בגיל זה, ולרוב מדובר בטיפולי הפריה עם תרומת ביצית. במקרים הללו שהינם 'יוצאים מהכלל' נדרשת התייחסות פרטנית על ידי פוסק האם יכולות לצום.  

הריון מגיל 45 ועד 50 : 
סביר לנקוט בדרך אמצע ולהגדיר נשים בהריון מגיל 45 ואילך ככאלה ש"חשודות על החולי", מתוך זה או שהן בלידה מתקדמת או רקע מיילדותי עשיר, או שהן נפקדו בעזרת טיפולי פריון בשל מצב רפואי שהצריך התערבות. ומכל מקרה אינן בגדר "הריון רגיל" ולכן נדרשת התייחסות פרטנית על ידי פוסק לגבי מידת יכולתן  לצום (שאלה של שתיה לשיעורין)

הכותב הוא מומחה ברפואת נשים מנהל מכון אבינועם לרפואה והלכה