למה זה לא יוצא?

הגבר הממוצע חושב שהוא יודע מהי לידה אבל מסתבר שיש לו עוד הרבה מה ללמוד. יעל גריינר מכינה אתכם לסוגים שונים של לידות

חדשות כיפה יעל גריינר 08/01/12 11:44 יג בטבת התשעב

למה זה לא יוצא?
Mrs. Flinger-cc-by, צילום: Mrs. Flinger-cc-by

אם נשאל את הגבר הממוצע מהי לידה? התשובה תהיה כי מדובר בהליך רפואי במסגרתו התינוק יוצא מרחם האם לאוויר העולם. במידה ונשאל מהי הדרך האופטימלית ליציאת התינוק? ישיבו מרבית הגברים כי מאחר ומדובר בהליך רפואי, עליו להתבצע בבית חולים תחת השגחה רפואית מלאה והדבר האידיאלי הוא לידה בניתוח קיסרי, בצורה מתוכננת, מפוקחת והיגיינית. אלא מה? חלק גדול מהנשים חושבות אחרת ורואות בלידה חוויה רגשית ורוחנית, הגשמה ותהליך טבעי והממסד הרפואי אמנם נוטה מאד לצד הרפואי המוסדר על פני הגישה הטבעית אך עדיין לא עושים ניתוח קיסרי סתם כך.
אז על מה בעצם הדיון? או במילים אחרות- מה אני רוצה מהחיים שלך?! או, טוב ששאלת. ובכן, היריון רגיל נמשך 9 חודשים פחות או יותר ובסופו התינוק אמור לצאת, אבל כבר נאמר "בעצב תלדי בנים" ורש"י פירש "זה צער הלידה" ואכן במקרים רבים אם האישה לא נערכה נפשית ופיסית אז האירוע יכול לנוע סביב פחד, כאב וחוויה שלילית וחבל. אם עדיין לא קראת את הטור שעוסק בהכנה ללידה זה הזמן. אבל לא בהכנה ללידה אני רוצה לעסוק עכשיו אלא בסוגים השונים של הלידות שאתה עשוי לפגוש, כי אין כמו להיות מוכן מראש....

אם נחלק את אופציות המילוט של התינוק לשלוש (אני יודעת שהחלוקה של כל דבר לשלוש רודפת אותך כבר מתקופת הצבא אבל מה לעשות, ככה זה בחיים) אלו האפשרויות שנקבל:

א. לידה רגילה- כל לידה נרתיקית שבסיומה התינוק נולד ללא צורך באמצעי עזר חיצוני שישלוף אותו החוצה. בתוך המושג של "לידה רגילה" מקופלות מגוון אפשרויות לידה שונות, החל מלידת בית ללא כל משכך כאבים וכלה בלידה בבית חולים עם אפידורל, כולל כל הספקטרום שבאמצע. אולי פגשת כבר את המונח "לידה טבעית"- המונח הזה מכוון כיום בעיקר ללידה שבה האישה לא נעזרת במשככי כאבים (שהנפוץ מביניהם הוא האפידורל) ומעדיפה להתמודד עם אתגרי הלידה באמצעות שימוש בכוחות הטבעיים שהקב"ה העניק לה כאישה- תנוחות, תנועות, נשימות וכו'. אם אשתך מדברת על ללדת בלידה טבעית כדאי שתדרבן אותה להשתתף בקורס הכנה מתאים שיעניק לה כלים להתמודדות עם הצירים ויחזק את היכולות הטבעיות והמולדות שלה. לא מספיק שתעודד אותה להשתתף בקורס כזה- רצוי שגם אתה תלמד מה צריך לעשות בלידה על מנת שתוכל לעזור בשעת האמת. רגע, ואם אשתך בחרה ללדת עם אפידורל הלידה שלה כבר לא טבעית? ובכן, לדעתי שימוש במשכך כאבים כלשהו לא הופך את הלידה ללא טבעית. לידה היא לידה היא לידה והפרס שבסופה זהה בין אם האישה בחרה להשתמש באפידורל ובין אם לא. חבל שהדעה האישית שלי היא לא זו שמכתיבה היום את הטון בעולם הלידות ואכן לידה שבה היולדת השתמשה באמצעים לשיכוך כאבים תוגדר במקרים רבים כלידה לא טבעית או לידה התערבותית. כשלעצמן אין בהגדרות האלו בעיה, אלא שאם הן נאמרות בשיפוטיות הבעיה נוצרת -כשלידה טבעית נחשבת לדבר הטוב בעוד שלידה אפידוראלית נחשבת לדבר הרע עלול להיווצר מצב שבו אם אשתך תכננה ללדת בלידה טבעית ולבסוף תוך כדי לידה בחרה שכן להשתמש באפידורל הרגשה שתלווה אותה לאחר הלידה תהיה הרגשת כישלון. היא כל כך ניסתה ללדת טבעי (כי זה הכי מתאים לה/ כי היא מפחדת מהאפידורל/ כי זה הטרנד היום- לא משנה מה הסיבה) ולא הלך לה. כדי למנוע מצב כזה אני ממליצה להגיע ללידה בראש פתוח ולהחליט על פי הנסיבות ועל פי התפתחות הלידה האם להשתמש באפידורל, ולא לצאת בהצהרות גורפות לפני הלידה. מותר וכדאי להיות מוכווני מטרה ולנסות ללדת טבעי- ובדרך כלל מי שמכוון למטרה הזו גם מצליח, אבל מתוך ידיעה שיכול להיות שהנסיבות יחייבו בחירות אחרות. אם בכל זאת אחרי הלידה אשתך משתפת אותך בתחושות של כישלון אל תבטל את התחושות האלו- תן להן מקום, תכיר בהן, ואז ספר לה איזו גיבורה היא וכמה אתה מעריך את העובדה שלמרות שהיא כל כך רצתה ללדת טבעי ברגע האמת כשהנסיבות כיוונו אחרת היא הייתה מסוגלת לעשות את הסוויץ' ולהחליט שאפידורל הוא הבחירה הנבונה. וזו בהחלט גבורה.

ב. לידה מכשירנית- לידה נרתיקית שבסיומה התינוק נשלף החוצה באמצעות אחד משני מכשירים: מלקחיים או ואקום. הסבר קצר על כל אחד מהמכשירים הללו- מלקחיים הם כמו הכלי שמרימים איתו שניצלים (שתי הידיות שמחוברות באמצע. אני בטוחה שאתה מכיר) רק שבמקרה הזה הם קצת יותר גדולים ולא מחוברים באמצע- כל ידית עומדת בפני עצמה והן מתחברות לאחר שהוצמדו לראש התינוק. ואקום דומה לפומפה שמשחררים איתה סתימות בשירותים (סלח לי על ההשוואה הבלתי מחמיאה) אלא שהוא עשוי מתכת. בשני המקרים יוצמד המכשיר בו בחרו לראש התינוק (שעדיין לא נולד) ואז בשיתוף פעולה של אשתך שתתבקש ללחוץ התינוק ימשך החוצה. בסוג כזה של לידה עשויים להיות חתכים ו/או קרעים אצל האישה ובוא נודה על האמת- זה לא הכי נעים לתינוק, אבל לפעמים זה מציל חיים. השימוש במכשירים הללו יעשה רק אם מתעורר צורך תוך כדי לידה.

ג. לידה קיסרית- מכיר את הביטוי "יוצא דופן"? שורש הביטוי בלידה הקיסרית- לידה שבה התינוק יוצא דרך דופן הבטן (כך שלמעשה יוצא דופן הוא תינוק שנולד בניתוח קיסרי). לידה קיסרית יכולה להתבצע באופן פתאומי ולא ידוע מראש ואז היא תוגדר כקיסרי חירום או שכבר במהלך ההיריון ברור שצריך לנתח על מנת ליילד את התינוק ואז זהו ניתוח אלקטיבי שניתן להיערך אליו מראש, מה שכמובן עשוי להקל על ההתמודדות.

למה שיהיה קיסרי בחירום? יש לכך סיבות שונות, בדרך כלל תוך כדי לידה חל איזשהו סיבוך שמחייב את סיום הלידה באופן מיידי ואז אם לידה מכשירנית איננה אפשרית יבחרו בניתוח קיסרי, אבל לפעמים גם כשהאישה עוד לא התחילה תהליך של לידה וקרה מקרה שמחייב סיום מיידי של ההריון יתבצע ניתוח קיסרי.

וקיסרי ידוע מראש? לידה כזו תקבע כאשר ברור שאין דרך אחרת בה התינוק יכול להיוולד בצורה שתהיה הכי בריאה לו ולאם, למשל כאשר לאם יש שליית פתח (תשאל את אשתך והיא כבר תסביר לך במה דברים אמורים). כאן תוזמנו לבית החולים מבעוד מועד ותגיעו ללידה בזמן שנקבע לאחר שתעברו הכנה בירוקרטית קצרה. בלידות קיסריות אלקטיביות בדרך כלל תוכל להיות נוכח בחדר הניתוח בעוד שבקיסרי חירום לא תוכל לעשות זאת, אבל כיוון שלבתי חולים שונים יש מדיניות שונה כדאי שתברר מה המדיניות בבית החולים בו אתם מתכננים ללדת. אפשר לשאול את המיילדת בסיור שאתם עושים בחדר הלידה מהם הנהלים המקובלים אצלם בנושא לידות קיסריות ולקבל מידע מלא.

זהו, אז בפועל מידת השפעתכם על אופן היציאה מוגבל אבל חשוב שתבינו מראש במה מדובר על מנת שברגע האמת אם תישאלו והאשה שאיתכם כבר לא תתפקד בצורה הגיונית ותהיה מוכנה למכור את אמא שלה ואותך ובלבד שייצא כבר התינוק אז תהיו מודעים למשמעויות ותוכלו לקבל החלטה רציונלית ושקולה. ושיהיה בקלות!