שלוש שאלות שכל אמא וכל אבא חייבים לשאול את עצמם

הורים רבים מחפשים ספר חוקים שיגיד להם מה לעשות וכיצד, אך להורות אין חוקים קבועים שמתאימים לכולם. עם זאת, יש כמה כללים בסיסיים שכל הורה מחויב אליהם, וצריך לוודא שהוא מקיים אותם

חדשות כיפה מיכל כרמי 23/01/23 13:12 א בשבט התשפג

שלוש שאלות שכל אמא וכל אבא חייבים לשאול את עצמם
צילום: shutterstock

מהי דרך התגובה הנכונה בהורות? כאמא צעירה לעיתים שאלתי את עצמי מה נכון ומה לא נכון, מה צריך בהורות ומה לא, ואפילו הבעתי אכזבה על כך שאין ספר אחד ואחיד שנותן את כל התשובות. כיום אני שומעת את השיח הזה אצל חברות עם ילדים קטנים או גדולים וכמנחת הורים אני הרבה פעמים נשאלת מה הדבר הנכון ומה צריך לעשות.

אני חושבת שהגיע הזמן לשנות את השאלה, הרי אין בהורות דבר שהוא נכון בצורה אבסולוטית, מוחלטת ואחידה לכולם. נתחיל בבסיס. יש כללים בסיסיים הכרחיים שרלוונטיים לכל אדם שאחראי על אדם אחר, ובכללם הורים.

הכללים הבסיסיים לכל מי שאחראי על אדם אחר

1. לשמור על בטחונו ובטיחותו של הילד.

2. לספק לילד צרכים קיומיים: אוכל, שתיה, אוויר, מוגנות, אמצעים לבריאות.

3. לתת לילד מיומנויות שיעזרו לו בחייו ללא תלות באחר.

בהורות כלולים כל אלו ומכאן הכל נהיה רחב יותר ובעיקר לא מוגדר. אין כללים וצרכים אחידים לכולם ואין כלים למדידה שיוכלו לתת לכל ההורים דרכי התנהגות שווים שיעזרו להם להביא את ילדיהם למקום הכי טוב בחיים.

צילום: shutterstock

השאלות שהורים צריכים לשאול את עצמם

1. מה הערכים שלי ואיך אני משתמש בהם בצורה הטובה ביותר כדי להיטיב בעולם בכלליות ובביתי בפרט?

מודעות היא שלב ראשון והכרחי שעוזרת לסדרי עדיפויות ולהבנה מה חשוב ומה פחות בבית שלנו. שימו לב שהשאלות והתשובות צריכות להיות עם כיוון חיובי ומטרה להיטיב. כמובן שהורה ששם לב שהמחשבה והכיוון שלו אינם חיוביים צריך להתייעץ עם בעל מקצוע רלוונטי שיעזור לו.

2. מה אני יכול לעשות כדי לעזור לילדי? 

ההתמקדות של ההורה בעצמו היא הכרחית גם ליצירת דוגמה אישית נכונה וגם להתנהלות בבית כי ההורה הוא המנהיג.

3. מה מתאים לבית שלי כדי שיהיה בו טוב?

הרבה פעמים נקבל עצות מאנשים טובים שאנחנו מעריכים, אך כדי שהעצות יעזרו לנו אנחנו כהורים חייבים לבחון אותם ולחשוב האם הן אכן מתאימות לבית שלנו, לאנשים שבו ולקשרים ביננו והאם הן גורמות לתחושה חיובית בבית ולנו כהורים.

צילום: shutterstock

הכותבת היא מרצה' מנחת חוגי הורים וכותבת טורי חינוך.