מס. נושא: 3.074
ל"ג בעומר וספירת העומר
מבוא:
ל"ג בעומר הוא היום ה33- של "ספירת העומר", בו יוצאים רבים מבני הנוער לטבע, מבעירים מדורות, והקטנים שבהם מצטיידים בקשת וחץ, מעשה-ידיהם להתפאר. רבים מכירים את החג דרך שני מנהגים אלה בלבד. אולם נשאלת השאלה - האם אלו המנהגים היחידים? על איזה רקע הם צמחו? מה מסמלים המנהגים ולאיזו תקופה בהסטוריה של העם היהודי הם משתייכים?
מטרה:
- היכרות עם המנהגים הנהוגים בחג, ונעמוד על משמעותם ומקורם.
- ברור משמעות המנהגים ומקורם.
מהלך ההפעלה:
1. סיעור מוחות: שאל את המשתתפים מה מזכיר להם החג, וערוך את השמש המתאימה. (אגב, שלב זה יאפשר לך לעמוד על היקף היכרות הקבוצה עם החג).
2. משחק "פאסיאנס ל"ג בעומר". המשחק יתבצע בצוותים
בני 4-3 משתתפים, ויכול גם להיות תחרותי.
המשתתפים יקבלו ערימת פתקים המתאימים למשבצות בדף הטבלה שיחולק - אחד לכל צוות. לכל פתק משבצת מתאימה. הטבלה בנויה מטור של מנהגים הקשורים בחג, ושורת שאלות הנוגעות לאותם מנהגים.
הסבר את מהות המשחק, ובקש מכל צוות לשבץ כל פתק במשבצת המתאימה לו. חשוב שכל אנשי הצוות ישתפו פעולה במילוי הטבלה, כך שכל אחד יוכל לתרום את תרומתו להצלחת הצוות.
סיום המשחק כאשר משלימים הצוותים את מילוי הטבלאות שקיבלו.
חשוב לעבור על הטבלאות המלאות ולערוך דיון בנושא.
הערות למנחה: ניתן לנסות וללמוד ממקורות שונים מנהגים נוספים, או לנסות למצוא סיבות נוספות למנהגים שהוזכרו (רב השכונה, הורים, או מבוגרים אחרים שומרי מסורת).
שאלות לדיון במליאה:
- איזה מהמנהגים שטפלנו בהם מדבר אליך? מדוע?
- באלו מן האישים שהוזכרו במהלך ההפעלה היית מעוניין לפגוש? מה היית שואל או אומר
לו?
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
סיום המשחק כאשר משלימים הצוותים את מילוי הטבלאות שקיבלו.
יש חשיבות לעבור על הטבלאות המלאות ולערוך דיון בנושא.
הערות למנחה: ניתן לנסות וללמוד ממקורות שונים מנהגים נוספים, או לנסות למצוא סיבות נוספות למנהגים שהוזכרו (רב השכונה, הורים, או מבוגרים אחרים שומרי מסורת).
שאלון לדיון במליאה:
- איזה מהמנהגים שטפלנו בהם מדבר אליך? נמק!
- באלו מן האישים שפגשת במהלך ההפעלה היית מעוניין לפגוש? מה היית שואל או אומר
לו?