ל''ג בעומר וספירת העומר

ל"ג בעומר הוא היום ה33- של "ספירת העומר", בו יוצאים רבים מבני הנוער לטבע, מבעירים מדורות, והקטנים שבהם מצטיידים בקשת וחץ, מעשה-ידיהם להתפאר. רבים מכירים את החג דרך שני מנהגים אלה בלבד. אולם נשאלת השאלה - האם אלו המנהגים היחידים? על איזה רקע הם צמחו? מה מסמלים המנהגים ולאיזו תקופה בהסטוריה של העם היהודי הם משתייכים?

חדשות כיפה מחלקת הדרכה 20/03/03 00:00 טז באדר ב'


מס. נושא: 3.074



ל"ג בעומר וספירת העומר



מבוא:


ל"ג בעומר הוא היום ה33- של "ספירת העומר", בו יוצאים רבים מבני הנוער לטבע, מבעירים מדורות, והקטנים שבהם מצטיידים בקשת וחץ, מעשה-ידיהם להתפאר. רבים מכירים את החג דרך שני מנהגים אלה בלבד. אולם נשאלת השאלה - האם אלו המנהגים היחידים? על איזה רקע הם צמחו? מה מסמלים המנהגים ולאיזו תקופה בהסטוריה של העם היהודי הם משתייכים?




מטרה:


- היכרות עם המנהגים הנהוגים בחג, ונעמוד על משמעותם ומקורם.


- ברור משמעות המנהגים ומקורם.




מהלך ההפעלה:


1. סיעור מוחות: שאל את המשתתפים מה מזכיר להם החג, וערוך את השמש המתאימה. (אגב, שלב זה יאפשר לך לעמוד על היקף היכרות הקבוצה עם החג).



2. משחק "פאסיאנס ל"ג בעומר". המשחק יתבצע בצוותים


בני 4-3 משתתפים, ויכול גם להיות תחרותי.



המשתתפים יקבלו ערימת פתקים המתאימים למשבצות בדף הטבלה שיחולק - אחד לכל צוות. לכל פתק משבצת מתאימה. הטבלה בנויה מטור של מנהגים הקשורים בחג, ושורת שאלות הנוגעות לאותם מנהגים.



הסבר את מהות המשחק, ובקש מכל צוות לשבץ כל פתק במשבצת המתאימה לו. חשוב שכל אנשי הצוות ישתפו פעולה במילוי הטבלה, כך שכל אחד יוכל לתרום את תרומתו להצלחת הצוות.



סיום המשחק כאשר משלימים הצוותים את מילוי הטבלאות שקיבלו.



חשוב לעבור על הטבלאות המלאות ולערוך דיון בנושא.



הערות למנחה: ניתן לנסות וללמוד ממקורות שונים מנהגים נוספים, או לנסות למצוא סיבות נוספות למנהגים שהוזכרו (רב השכונה, הורים, או מבוגרים אחרים שומרי מסורת).



שאלות לדיון במליאה:



- איזה מהמנהגים שטפלנו בהם מדבר אליך? מדוע?



- באלו מן האישים שהוזכרו במהלך ההפעלה היית מעוניין לפגוש? מה היית שואל או אומר


לו?





הדמות המרכזית סביבה נהוג המנהג


מה מסמל המנהג


מקורו של המנהג


תיאור המנהג


מנהג


בר-כוכבא מנהיג המרד ברומאים.


מסמל את אומץ לב חייליו של בר-כוכבא, ואת היותם פרטיזנים קלי תנועה מול הצבא הרומאי הכבד.


על שום מלחמתם של היהודים ברומאים במרד בר-כוכבא בשנת 165-161 לספירה, שנכשל בסופו של דבר, בו אבדו כחצי מיליון יהודים.


נהוג בעיקר בקרב ילדים. קושרים ענף בשני קצותיו ע"י מיתר, ומכינים מקלות דקים ומחודדים.


חץ וקשת


בר-כוכבא ור' שמעון בר-יוחאי.


מסמל את ההתמדה והדבקות של ר' שמעון בר-יוחאי בלימוד תורה לאור מדורה גם בעת בריחתו מיד הרומאים.


לזכר המשואות שהודלקו בראשי ההרים ששמשו להעברת בשורת המרד.


איסוף קרשים וענפים והדלקתם עם שירה וריקודים.


הבערת מדורות


ר' שמעון בר-יוחאי. הוא נרדף ע"י הרומאים, ומספרים עליו שישב 13 שנה במערה בסביבת הר מירון, ועסק בלימוד. עפ"י המסורת מת בל"ג בעומר.



היום מסמל את יום מותו של ר' שמעון בר-יוחאי, במקום קברו בגליל.


הר מירון הינו מקום מושבו ועבודתו של ר' שמעון בר-יוחאי וגם מקום קבורתו. זהו מרכז לעליה לרגל לאנשים רבים לבקשת תרופות וסגולות שונות.


עליה לרגל לקבר ר' שמעון בר-יוחאי. הדלקת מדורה על קברו, תוך שתיה ואכילה, ריקודים ושירים עממיים. המבקרים שוטחים את בקשותיהם ותחינותיהם על קבר הצדיק.


הילולה בהר מירון



היום מסמל, עפ"י המסורת, מפנה לטובה במרד בר-כוכבא, ומשך השנים הפך ליום חג.


אין אבלים ביום חג, ולכן גם רשאים להנשא ביום זה.


בל"ג בעומר, בניגוד לכל ימי ספירת העומר, ניתן להנשא, וכן ביום זה מפסיקים אבל על המת.


התרת נישואין והפסקת ימי אבל



המנהג מסמל את העומר שהיו מביאים בחג השבועות. העומר הוא החטה צעירה שהחלה להבשיל בפסח.


מקור המנהג במסורת עם שקבעה את ימי ספירת העומר כאבל על תלמידי ר' עקיבא, שנפלו במרד בר-כוכבא


ספירת 50 ימים מחג הפסח ועד חג השבועות - היום בו מביאים את העומר לבית המקדש. בתקופה זו אין מתחתנים ואין מסתפרים ומתגלחים - כמנהג אבלים.


ספירת העמר




סיום המשחק כאשר משלימים הצוותים את מילוי הטבלאות שקיבלו.



יש חשיבות לעבור על הטבלאות המלאות ולערוך דיון בנושא.



הערות למנחה: ניתן לנסות וללמוד ממקורות שונים מנהגים נוספים, או לנסות למצוא סיבות נוספות למנהגים שהוזכרו (רב השכונה, הורים, או מבוגרים אחרים שומרי מסורת).



שאלון לדיון במליאה:



- איזה מהמנהגים שטפלנו בהם מדבר אליך? נמק!



- באלו מן האישים שפגשת במהלך ההפעלה היית מעוניין לפגוש? מה היית שואל או אומר


לו?