כה אמר ד'

רקע: אנו יודעים לדבר הרבה על ערכי תורה ועבודה, אך לפעמים נראה שאת המקורות איננו מכירים, וצריך לעיין בהם כדי להפרות ולרענן ידיעותינו. מטרות הפעולה: א. החניך ימצא שדרכה של תורה ועבודה הינה מסר ברור מהמקורות. ב. החניך יבין שאנחנו חיים בדרך הזאת כי כך ציווה הקב"ה.

חדשות כיפה מחלקת הדרכה 15/03/03 00:00 יא באדר ב'

פעולה מס' 2


כה אמר ד'


רקע:


אנו יודעים לדבר הרבה על ערכי תורה ועבודה, אך לפעמים נראה שאת המקורות איננו מכירים, וצריך לעיין בהם כדי להפרות ולרענן ידיעותינו.



מטרות הפעולה:


א. החניך ימצא שדרכה של תורה ועבודה הינה מסר ברור מהמקורות.


ב. החניך יבין שאנחנו חיים בדרך הזאת כי כך ציווה הקב"ה.




אמצעים:



1. בריסטול עם סמל גדול של בנ"ע, עם האות ת' בלבד.


2. נכין 3 בריסטולים עם הכותרות: מקורות חרדיים", מקורות ציוניים דתיים", "מקורות חילונים".


3. אטבים + כרטיסי מקורות - נספח מס' 1, הגדילו אותם והדביקו כל מקור על פיסת בריסטול.


4. דף הסבר (מתומצת) למקורות כעזר למדריך - נספח מס' 2.


5. דף מקורות "כל מה שנברא" - נספח מס' 3.


6. מסטיקים עגולים צבעוניים.



מהלך הפעולה:



שלב א':


למה עבודה.


ננסה להראות שלכאורה, החרדים הם שמקיימים תורה בדרך האידיאלית.



נתלה בריסטול גדול עם סמל של בני-עקיבא, שבמרכזו תהיה רק


האות "ת" המסמלת תורה בלבד ונעורר דיון:


sלמה חרטו על הסמל גם את ערך העבודה? הרי עבודה היא ציווי


של התורה, ואם היינו כותבים תורה, אז ברור שמדובר גם על


עבודה.


sאם כבר מוסיפים ערכים חשובים או מצוות חשובות אחרות, אז


לא ברור שדווקא עבודה זה הערך המרכזי. מה רע בצדק, שלום,


תפילה, דרך ארץ, אמונה, אומנות וכו'?


sאם כך, למה בכל זאת בחרה בני-עקיבא לחרוט דווקא את ערך


העבודה על דגלה?



שלב ב':


המקורות מוכיחים: תורה עם עבודה.



נעיין במקורות ונוכיח שהתורה מצווה על עבודה, ורק כך אפשר להגיע לשלמות הפרט, ונסביר שהעבודה גם היא ערך, שתפקידה להשתתף עם ד' בבריאה ע"י פיתוחה ושכלולה.



] נחבר אטבים ל - 3 הבריסטולים עם הכותרות שהכנו ("מקורות חרדיים" וכו'), ונתלה אותם במקום בולט בחדר.


] נחלק לקבוצות של 4-3 חניכים, וניתן לכל קבוצה כמה פיסות מקורות (נספח מס' 1) ונבקש מהם לשייך אותם לשלוש הבריסטולים שתלויים בחדר, ולנמק כל מקור למה התאימו אותו למקומו.


] נדון בקצרה בכל המקורות, ונתמקד בעיקר באלו הבעיתיים לחניכים, ננתחם וניתן הסבר הולם שיובן לכולם.


את ההסברים על המקורות ננחה כך שהמסקנה תהיה: שהתורה מצווה עלינו לעבוד, ועבודת ה' צריכה להתבטא לא רק בלימוד תורה ובתפילה, אלא בכל תחומי החיים, כי אין ניתוק בין לימוד תורה ובין כל סוג של עבודה.



הערות:


1. לפני שאתם מסתכלים בדף ההסבר למקורות (נספח מספר 2), נסו להתמודד איתם לבד, וייתכן


שהניתוחים שלכם יהיו לעתים טובים יותר משלנו.


2. רצוי לא להעמיס על הקבוצה כמות מקורות גדולה מדיי , וכדאי גם לגוון בהם, כמו כן אפשר


לתת מסטיקים כנקודות על כל הצמדה נכונה.




שלב ג':


אז למה דווקא עבודה?



] נעבור לבריסטול שנאספו עליו המקורות שעניינם ב"עבודה", וננסה לברר למה נבחר דווקא


הערך הזה לסיסמת התנועה.


ננסה לראות באיזה משמעויות יש שימוש למילה עבודה?


ייעוד האדם "לעבדה ולשמרה".


עבודת הקורבנות.


עבודה שבלב זו תפילה.


עבודת ה'.


עבודת הקרקע.


הולכים בבוקר לעבודה כל המקצועות.


עבודה קשה משימה.


אז למה התכוון המשורר???



שימו לב:


מכיוון שהמטרה היא למצוא ערך שמתאים לסיסמא, היה חשוב שהערך הזה יבטא כמה שיותר משמעויות שכולן חשובות לנו, אי לכך הערך "עבודה" נבחר לסיסמת התנועה, משום שהתאים מאוד בימי הקמת התנועה וגם הביע משמעויות חשובות נוספות.




שלב ד':


תפקיד האדם בעולם כשותף להקב"ה בבריאה.



] לאחר שבררנו בכלליות למה דווקא "עבודה", ננסה להעמיק במשמעותו של הערך הזה. נאסוף


את כל המקורות העוסקים בשליחות האדם בעולם ונלמד אותם.



הסבר:


עומק הרעיון שבעבודה הוא השליחות שיש בה:


הקב"ה רוצה שנהיה שותפים לו בבריאה, בכך שנהיה יצירתיים ונפתח ונשכלל את העולם שברא. הקב"ה יכול היה לברוא את העולם גם עם כל הטכנולוגיה המפותחת של שנות האלפיים, אך הוא ברא עד שלב מסוים והטיל על האדם להמשיך לפתח את העולם.


במדרש רבא בראשית פרשה יא', ופירוש רש"י במקום (נספח מס' 3) לומדים מהמד