חבריא ב' -מוערבות חברתית מגשימה ?

רקע: כשאנו שומעים את המושגים האלו של מעורבות חברתית והגשמה אנו חשים במידה מסוימת איזשהו כאב בטן , משום שאלו מושגים שטרם למדנו להשתמש בהם היטב אך ליבנו אומר לנו שהם מתייחסים גם אלינו. השאלה שאנו נדרשים לברר היא איך ומתי או בעצם מהי הגשמה ומזה מעורבות מתוך "נושאים מוועידת היחוד והיחד "

חדשות כיפה מחלקת הדרכה 02/04/03 00:00 כט באדר ב'


בס”ד


חבריא ב'


מעורבות חברתית - מגשימה ?!



רקע: כשאנו שומעים את המושגים האלו של מעורבות חברתית והגשמה אנו חשים במידה מסוימת איזשהו כאב בטן , משום שאלו מושגים שטרם למדנו להשתמש בהם היטב אך ליבנו אומר לנו שהם מתייחסים גם אלינו.


השאלה שאנו נדרשים לברר היא איך ומתי או בעצם מהי הגשמה ומזה מעורבות



מטרות: 1. לברר מהי הגשמה?


2. לברר מתי חלה תקופת ההגשמה?


3. לנסות להגדיר - תחומי הגשמה ואיך בוחרים במה לפעול?



שלבים: מהי הגשמה?


האידיאל שלי.


סיווג אידיאלי.



מהלך הפעולה:



מהי הגשמה?


כדי להרחיב את החשיבה בתחום, המדריך ישאל את החניכים - מזה הגשמה? - דיון


את מה מגשימים? איך מגשימים? וכו'


(ניתן ביום חול לכתוב את ההגדרות על בריסטול, התלוי על קיר או מונח על הרצפה במרכז המעגל)



הצעה:(להגדרת הגשמה)


הגשמה: יישום של אידיאל, להאמין ולקיים כאן ועכשיו לטובת הכלל.



האידיאל שלי.


אחרי שיתעורר ויכוח נקטע את הדיון ונחלק את ה"אידיאלים" על כרטיסיות שיונחו על השולחן (מצ"ב רשימת אידיאלים, ניתן לכתוב אידיאל אחד מס' פעמים)


החניכים יתבקשו לקום ממקומם ולבחור לעצמם 3 אידיאלים החשובים בעיניהם.


נבקש מהחניכים להתחלק לקבוצות של 5 על פי אידיאלים דומים שחשובים להם. לאחר חלוקה נבקש מנציג של כל קבוצה להסביר מדוע בחרו דווקא באידיאלים אלו.



סיווג אידיאלי.


בכל קבוצה יחלקו את האידיאלים לקבוצות משנה לפי מכנה משותף שווה שיעלה בדעתם של החניכים .


לדוגמה אלו הן קבוצות חלוקה אפשריות (אין צורך לתת את המפתחות האלה לחניכים הם יבנו משלהם)


1. עמ"י ,א"י , תורת ישראל.


2. אידיאלים שעושים במיוחד ממולא דרך אגב


3. לבד עם עצמי או עם קבוצת חברים


4. בזמן התיכון או לאחריו


ועוד...



הקבוצות יחזרו למעגל לאחר כחמש דקות ונציג כל קבוצה יסביר כיצד חילקו את הרשימה ומדוע?



המדריך יערוך דיון בעקבות חלוקת הרשימות ותוך כדי דיון ינסה להגדיר מחדש מהי הגשמה ומתי עלינו להתחיל לפעול.



הערה חשובה: במהלך הדיון כדאי לחדד האם מי שמגשים ופועל חברתית בזמן היותו בתיכון פטור מלהגשים מאוחר יותר בשנות חייו או שאין קשר ועל האדם מוטלת החובה לפעול תמיד.


בעבר היתה תפיסה שסברה שתקופת ההגשמה חלה לאחר תקופת ההכשרה ואז התכוונו לנח"ל , ואחרי השרות בנח"ל , ואחרי השרות בנח"ל מגיעה ההגשמה שאז בראש סולם העדיפויות עמד הקיבוץ וההתיישבות - מה דעתכם היום.


ועוד הערה חשובה - נוכל בע"ז הדיון לחדד את המסר שעל כל אדם חובה למצוא את האידיאל


שמתאים לו או - קרוב ללבו ואין בכך שום פסול ובלבד שיפעל לשם שמים.





נספח:


רשימת אידיאלים:




להיות מדריך בתנועה,


לגור בעירת פיתוח,


להעביר שעורים בסניף,


לגור בהתיישבות ביש"ע,


לעזור לילדים חולי סרטן,


ללכת לשל"ף,


להתגייס לקרבי,


ללמוד בישיבה גבוהה,


להתנדב לארגונים ציבוריים,


להיפגש עם חרדים,


ללמוד בישיבת הסדר,


להדריך עולים חדשים,


להדריך בסניפי חוץ,


לעזור לעולים חדשים מבוגרים,


לתרום כסף לישיבות ארגוני צדקה,


להתנדב עם...,


לעזור לחבר בכיתה.



להפיץ אורח חיים דתי בשכונה או ישוב שזה חסר בו,



וכמובן ניתן להוסיף עוד...