חבל על כל דקה

מטרות : 1. שהחניכים יבינו את משמעותו של הזמן כמסגרת, שניתן להכניס בתוכה תוכן. 2. שהחניכים ישאפו לנצל את זמנם בחופש הגדול.

חדשות כיפה מחלקת הדרכה 24/03/03 00:00 כ באדר ב'


חבל על כל דקה



מטרות : 1. שהחניכים יבינו את משמעותו של הזמן כמסגרת, שניתן להכניס בתוכה תוכן.


2. שהחניכים ישאפו לנצל את זמנם בחופש הגדול.


אמצעים : - פריטים למשימות.


- בריסטולים וצבעים.


- פלסטלינה.


- לוחות חופש כמספר החניכים.


שלבים : הספק כפי יכולתך...!


חיים רק פעם אחת.


תחרות ציורים.




* הספק כפי יכולתך . . . ! :



חלק את החניכים לשתי קבוצות (אפשר גם לשחק בקבוצה אחת, אם יש לך מעט חניכים).


לכל קבוצה בתורה יש משימה. ישנן משימות שלהם הקבוצה שולחת נציג, וישנן משימות קבוצתיות.



קבוצה או נציג שעומדים במשימה, זוכים בנקודות. קבוצה שתצבור בסוף המשחק הכי הרבה נקודות תזכה.



מדריך - חשוב להכין מראש הרבה משימות מגניבות. לדוגמא: לרוץ עם מים בפה, להעביר קופסת גפרורים על אצבע מאחד לשני, מרוץ שליחים, לאסוף פריט מכל חבר בקבוצה, ועוד. . .



התחל לשחק עם החניכים אך הגבל כל משימה בזמן, כשנגמר הזמן - מופסקת המשימה.


(נחמד לעשות זאת עם שעון מעורר או מכסה של סיר וכף - גונג!)



לאחר מספר משימות שאל את אחד החניכים שלא הספיק לעמוד במשימה:


מה הייתה הרגשתו, כשהוא רצה להספיק, ולא היה לו זמן . . .



* חיים רק פעם אחת :



חלק לכל חניך דף ועט , ובקש מכל אחד לרשום דבר אחד שהוא רוצה להספיק לעשות בחיים.


אסוף את כל הניירות ונסה לחשב יחד עם החניכים כמה שנים אדם צריך לחיות כדי להספיק


את כל מה שרוצים לעשות בחיים


הבא לידיעתם את מגבלות לימודים בביה"ס, מקצוע, שעות עבודה וכו' שגם הם נמשכים זמן רב.



בחיים יש לנו זמן מוגבל. מטרתנו היא להספיק כמה שיותר, בזמן העומד לרשותנו.



* תחרות הציורים :


חלק את החניכים לקבוצות של 4 - 3. תן להם צבעים ובריסטול שעליו מצויירת מסגרת. ספר לחניכים שמחר נערכת תחרות ציורים. כל קבוצה צריכה לנסות וליצור את הציור היפה ביותר בתוך המסגרת הנתונה.


לאחר שהחניכים גמרו לצייר את הציורים, אסוף אותם והראה לחניכים את הציורים השונים (אפשר להציג תערוכה).



כל קבוצה קיבלה את אותה המסגרת בדיוק, אך כל קבוצה ציירה בתוכה ציור שונה.


כך גם הזמן שלנו הוא המסגרת החיצונית , תפקידנו כבני אדם הוא להכניס תוכן למסגרת, בצורה הטובה ביותר.



ניתן להמחיש את הרעיון לחניכים גם ע"י משחק בפלסטלינה:


קח חתיכת פלסטלינה, חצה אותה לשתיים, חצי אחד תן לחניך ובקש ממנו ליצור משהו מהפלסטלינה. את החצי השני מרח על חתיכת נייר.


שאל את החניכים: מה ההבדל בין שני הדברים שיצרו? הרי הם נוצרו מאותו החומר בדיוק!


אלא, שהחניך הראשון בחר ליצור, לבנות, ולעשות משהו ואילו השני סתם מרח את הפלסטלינה.



החופש הגדול מתחיל עוד מעט. החופש הוא מסגרת של זמן.


יש לנו שתי אפשרויות: ליצור בו ולמלא אותו בתוכן, או למרוח אותו סתם כך.



חלק לחניכים את ה- לוחופש שהכנת (ראה נספח: רעיונות ללוח חופש). מלא איתם יחד את הפעולות, פעילויות, ימי כיף, התנדבויות (גם לזה יש הרבה הצעות בסוף החוברת. . .).


חשוב! לחלק את הפעילויות בצורה נכונה על פי הלוח שלא יקרה מצב שיש שבוע עמוס פעילויות, ושבוע אחר כך ריק.



אפשר לחלק לחניכים:


אני מאמין שהחיים בעיקרם אינם אוסף השעות והימים בין לידתו של האדם למותו,


אלא, התוכן שאנו יוצקים לתוכם.


הביטוי היותר חזק של הקיום, איננו זרימת הזמן לאורך חייו של האדם,


אלא אוסף החותמות שהוא מטביע על הסובבים אותו מכוח אישיותו ומעשיו,


ואוסף החתימות שהעולם מטביע בו,


דרך רגישותו ופתיחותו לגוונים היותר עמוקים של חיינו,


ונשאר עם זאת רגיש ופתוח,


לחיוך, לטיול, לפרח, לשיר. . .



אם יש בכלל נחמה לחיים שנגדעו בגיל 30, זו הנחמה. . .


מתוך ההספד ליוני נתניהו ז"ל




איך עושים לוח חופש שלא יהיה סתם לוח חופש


אלא , לוח חופש!


חופש טעים בתורות



לכתוב בכל שבת בלוח אותיות מה א' - ב'


וכל מי שהשם שלו מתחיל באות הזו צריך להביא


כיבוד באותה שבת לסעודה שלישית.


(ניתן גם לרשום שמות של חודשי השנה ומי שיש לו יומולדת באותו חודש יביא כיבוד


או רחובות ואזורים בעיר ויישוב ומי שגר שם יביא כיבוד)

מה יהיה



לתת לכל שבוע בחופש שם שיסקרן את החניכים מה יהיה באותו שבוע


(שבוע באוויר הצח - את אותו שבוע תקדישו לניקיון הסניף)

אגדה של חופש



כל שבוע יהיה לו שם לש אגדת ילדים אחרת, ואת החופש אפשר לסיים בנשף - אגדות.


(אפשר לחלק את החניכים לשמות של אגדות, להגיד להם להביא חפץ מתאים/אוכל מתאים,


משימות בנושא אגדות וכו'. ניתן לסכם בהצגה של הדמויות מכל האגדות יחד).

חפץ חשוד



לכתוב כבר בתחילת החופש על כל פעולה מה צריך להביא לפעולה: צלחת, כובע טמבל, חבל וכו'. . .

שבירת שגרה



לחלק כל שבת פס ניר - הלוח חופש של אותו שבוע, עם כל הפרטים של הפעילות באותו שבוע.

משמרים את החופש



את הלוחות חופש להדביק על נילונית, כדי שהחניכים.


יוכלו לשמור בתוכו את כל הצ'ופרים של החופש.


חופש מפוזל



מחלקים לכל חניך חתיכה של פאזל ביחד עם הלוח חופש, ומסמנים לו על הלוח מתי


הוא צריך להביא אותה. כך יצא שלאורך כל החופש מרכיבים פאזל, שעליו כתוב. . . (כל העולה בדימיונכם)






הערות בסוף :


Þכדאי להכין לוח חופש גדול לכל שבט שיהיה תלוי בסניף - שהחניכים יוכלו לבוא ולראות.


Þכדי שהלוח חופש יגיע לכל החניכים, כדאי שכל צוות מדריכים ישים את הלוחות חופש בתיבות דואר של החנייכם (יום אחד מחלקים את העבודה וזה שווה את זה!)