בנ"ע, אריאל ועזרא לא מספיקות? החמ"ד משיק: תנועת נוער חדשה

ראש מנהל החמ"ד ד"ר אברהם ליפשיץ מספר על ארגון הנוער החדש של החמ"ד ומרגיע: נפעל באזורים שרוב בני הנוער לא הולכים לתנועה נוער

חדשות כיפה נתנאל לייפר, כיפה 19/05/16 12:28 יא באייר התשעו

בנ"ע, אריאל ועזרא לא מספיקות? החמ"ד משיק: תנועת נוער חדשה
נתנאל לייפר, צילום: נתנאל לייפר

השבוע הושק ארגון הנוער החדש של החמ"ד וכבר החל לפעול כפיילוט בפריסה של 20 קבוצות ב-7 בתי ספר בכל אחד המחוזות: מרכז, תל אביב, דרום והעיר ירושלים. סניפים נפתחו באשדוד, באשקלון בתל -אביב, ביפו, בהוד השרון ועוד. לתנועה יש רכז חדש, אורי מנדלסון, וכל המדריכים הנם בוגרי מסגרות החמ"ד העל תיכוניות. המדריכים מלווים באופן צמוד בצוות הדרכה ומקבלים מערכי פעילות המתאימים לרוח החמ"ד.

"זו לא תנועת נוער שגרתית", מסביר ל'כיפה' הרב ד"ר אברהם ליפשיץ ראש מנהל החמ"ד, מי שהיה בעברו גם מזכ"ל תנועת בני עקיבא, "היכן שיש תנועות אחרות באחוזים גבוהים בבית הספר, אנחנו לא מתכוונים להיכנס כרגע. אנחנו מתחילים בבתי הספר היסודיים, באזורים שרוב התלמידים לא הולכים לתנועות הנוער ודווקא שם אנו מנסים להכניס את הפן המיוחד הזה של תנועות הנוער".

ליפשיץ מסביר, כי בפועל גם צורת הפעולה של ארגון נוער שונה מתנועת נוער, "ההבדל שהתלמידים לא יוצאים החוצה לסניף, זה בתוך בית הספר. יש לכך מעלות וחסרונות, הפלוס הגדול שאנחנו עושים את זה נכון לעכשיו לכלל התלמידים - הכיתה במלואה מקבלת את הפעילות, למרות שיש בכך חיסרון שהתלמידים לא באים מרצונם העצמי". הוא מוסיף כי ישנם הבדלים נוספים בין תנועות הנוער לארגון החדש, "המדריכים בארגון החדש יותר מבוגרים והמגמה היא שמתוך הפעילות המיוחדת הזו תצמח מנהיגות של בית ספר שתעלה את רצון התלמידים להישאר בחמ"ד גם בעתיד מתוך תחושת שייכות".

"כמזכ"ל תנועת נוער בעבר, אני מודע לכוח לעוצמה ולמשמעות הרבה שיש לפעילות בתנועה. חניך תנועת נוער מפתח שייכות בצורה אחרת. הוא מרגיש שזה שייך לו. החיבור שלו עם המדריך הוא ברובד מיוחד. החלום שלנו הוא שכל תלמידי החמ"ד יהיו חניכים בתנועות הנוער הדתיות והמהלך הזה מעצים את החשיבות של תנועת הנוער", מצהיר ליפשיץ.

(צילום: נתנאל לייפר)

לדבריו, הארגון החדש אף יסייע לתנועות הנוער השונות, "אני רוצה להאמין שזה יציל את תנועות הנוער. כל התנועות נפלאות ואנו מקווים שהשלב הבא עם הצלחת החניך שהוא ימשיך ויעבור לבני עקיבא או לתנועה אחרת".

ליפשיץ מציין, כי ההחלטה בחמ"ד, הייתה בתאום עם תנועות הנוער הדתיות, כדי להקים את ארגון הנוער של החמ"ד, ארגון נוער שיכניס בתוך בתי הספר פעילות לא פורמלית ברוח תנועת נוער וינחיל את חזון החמ"ד בצורות מגוונות. "התחלנו כפיילוט ב7 בתי ספר ב20 קבוצות ואנחנו נחשוב על מודל הפעילות אם זה יהיה אחרי הלימודים, מי ידריך בעתיד ועוד".

ד"ר ליפשיץ מספר כי בינתיים התגובות טובות מאד, "אתמול פגשתי את כל המדריכים כדי לשמוע מהם איך הם מרגישים עם הפעילות ולשמוע מהם כיצד חשים התלמידים שמעולם לא היו חלק מתנועת נוער. כשילד הולך עם חולצה של התנועה או יודע שיקבל אותה בקרוב זה יוצר משב ערכי וזהותי שבונה את זהותו של הילד ומחבר אותו לערכי החמ"ד. מנהלי בית הספר אותם פגשתי ומשתתפים בפיילוט היו בשמחה אדירה ועם אור בעיניים, זה עוד משאב שאפשר דרכו להצמיח תלמידים".

לדבריו, לחינוך הלא פורמלי יש מקום גדול ומשמעותי בזהות התלמידים, "לפגוש מדריך לא פורמלי, לשוחח איתו על דברים של חיים, של צביון דתי, של חזון החמ"ד, של אדם למדינתו וארצו, איך תורמים למדינה, איך מחוברים לציונות ולתורת ישראל, יש לכך משמעות עצומה עבור התלמידים".

(צילום: יחצ)

בינתיים מדובר באזורי פריפריה בהם התחילה התכנית, "מדובר בפריפריה שאותה צריך להצמיח לצד ההישגים הלימודיים לצד הלמידה המשמעותית לעסוק גם בנושאים הערכיים. אנו מחזיקים כל הזמן בחמ"ד בשתי קצותיו של החבל, בצד הערכי ובצד הלימודי ההישגי. אנחנו רוצים להניח שיש השפעה הדדית ביניהם ולכן חשוב לנו לעסוק בשניהם בצורה משמעותית", אומר ליפשיץ.

בשנה הבאה הפיילוט ימשיך לכיתות ג-ו ואחרי זה לחטיבות ביניים. "מדובר במשהו גדול בקנה מידה ארצי ואנחנו רוצים לבנות את זה נכון", מסיים ליפשיץ בהתלהבות מדבקת.