היכן בטוח יותר ללדת בימי הקורונה - בבית החולים או בבית?

האירוע המכונן של הבאת חיים חדשים לעולם, הופך בימים אלה לסוגיה של ממש, כאשר נשים נדרשות לשאלה, האם הן מעוניינות להגיע לבתי החולים, או להישאר ללדת בביתן. הכתבה הבאה מספקת נקודות למחשבה למתלבטות בשאלה

חדשות כיפה חדשות כיפה 30/03/20 15:41 ה בניסן התשפ

היכן בטוח יותר ללדת בימי הקורונה - בבית החולים או בבית?
צילום: shutterstock

חוסר הוודאות אופף כל חלק בחיינו בעת האחרונה, והופך עבור כל היריונית, את ההכנה לאירוע הלידה, למורכב ומאתגר במיוחד. סביבת בית החולים, אשר מהווה בימים רגילים אזור בטוח, נחשבת כאזור בעל היתכנות חשיפה גבוהה לנגיף הקורונה. מה שמביא יותר ויותר נשים לשקול מחדש את תכנון הלידה המקורי, לחרוג ממנו באופן מהותי ולשקול לידת בית. לדברי דוקטור שיפטן – מי שהפך ברבות השנים לנושא הדגל בתחום לידות הבית, בימים האחרונים ישנן פניות רבות יותר של נשים בחודשי הריון מתקדמים, המקיימות חשיבה מחודשת כלפי הנושא ומתלבטות היכן ללדת.

איילת חן קיציס – העתידה ללדת בעוד כחודשיים, היא אחת מהן, והעובדה כי מדובר בלידה ראשונה, לא הופכת את ההתלבטות קלה יותר. "בתחילת ההיריון היתה לי מחשבה על לידת בית, אבל עם הזמן, התכנון שנרקם היה ללדת בבית החולים הקרוב אלינו לבית", היא מספרת. "ברגע שהמגפה התפרצה, התחלנו לחשוש מלידה בבית חולים, מאחר והחלו לצאת הנחיות שונות בכל מיני מקומות על ביטול אפס הפרדה, הסתפקות במלווה אחד, ובכלל, המחשבה על להגיע לבית חולים בימים אלו נראית נורא מלחיצה מסוכנת ולא נעימה.

כאשר העלתי את ההתלבטות בקבוצת נשים, קיבלתי הרבה המלצות חמות על לידת בית, וגם שוחחתי עם מיילדות שעודדו אותי לכך. אך בן זוגי לא שלם עם העניין, מאחר והסיכוי להתפנות לבית חולים בלידת בית שהיא לידה ראשונה הוא סביב ה30%, ובנוסף, גם העלויות גבוהות, כך שכרגע אנחנו עדיין מתלבטים. נחכה לראות מה יילד יום ואם תתחיל רגיעה מסויימת בקרוב, ולפי זה נחליט".

בית או בית חולים?

בית או בית חולים?צילום: shutterstock

 

מי שרואה את לידת הבית כאפשרות הראשונה והמועדפת, היא מילכה עטיה-בושריאן, אמא לשלושה, אשר ילדה את בתה הבכורה – מעיין שלם בבית חולים, והבינה בשלב מאוחר יותר כי היא חווה פוסט טראומה מהלידה ומהאשפוז שלאחריה, מה שהוביל אותה לבחור ללדת בבית, את שתי הלידות שהגיעו לאחר מכן.

"אני רואה בלידת בית דבר חיובי", היא מסבירה, "היה לי קשה נפשית עם ההתערבויות הרפואיות הלא מוצדקות לאורך הלידה, פטפוטי הסרק סביבי של אנשי הצוות אשר יצאו, נכנסו והתחלפו לפי צורכי המערכת, בעודי מנסה להתרכז בלידה ובנשמה שבדרכה לאוויר העולם.

הכל היה בסדר, כולם היו בסדר. אבל זה פשוט לא התאים לי, לבעלי ולתהליך הלידה שהיינו בו. האשפוז היה לנו קשה מאד, נאלצנו להשקיע משאבים בלהכיר את חוקי וצוות המחלקה, לשתף פעולה עם לוח זמנים חיצוני לנו, ולהיות עם התינוקת שלנו רק בזמנים שהוקצו לנו, כי לא היה מקום בביות מלא. המראות והקולות  מהתינוקייה רדפו אותי עוד הרבה זמן אחרי השחרור.

לקראת הלידה השנייה, בעלי ערך בירורים מקיפים עם נתונים מהארץ ומחו"ל, והתבהר לנו כי בהריון תקין, בריא יותר ללדת בבית, וכך, את הלל-אסתר ושחר-ציון ילדתי בבית, עם תמיכתו המלאה של בן זוגי ובנוכחות מיילדות שאנחנו בחרנו לאחר הכרות מוקדמת. אלו היו לידות קסומות, פלאיות, הייתי נוכחת לאורך כל התהליך עם פניות מלאה לעצמי וללידה, הרגשתי את הקדוש ברוך הוא איתנו.

דווקא לאור מצב הווירוס היום, זו הזדמנות ומתנה בעיניי לנשים שרצו לידת בית, אך פחדו או היו נתונות לאילוצים חיצוניים אחרים. אינני רופאה, אך לכולנו ברור שבתי חולים הם כל הזמן, ובעיקר עכשיו - מדגרת חיידקים בעייתית שעדיף להמנע ממנה, ולכן עדיף ללדת מחוץ לבית החולים. כל העולם האט את עכשיו את הקצב שלו, ולאישה היולדת, לנולדים ולמשפחותיהם, יש הזדמנות עצומה להיות בשעת הלידה במקום סמוך לה, ולהתחיל את החיים המחודשים של המשפחה יחד בהרמוניה".

צילום: shutterstock

 

פרופ' שמחה יגל - מנהל אגף נשים ויולדות ב"הדסה" לא רואה את נגיף הקורונה כסוגיה שיש לשקול בעת קבלת ההחלטה היכן ללדת. "יש ויכוח לגבי לידות בית בכלל, ואני בין אלה שחושבים שלא כדאי. בלידות יש מרכיב לא נודע", הוא מסביר, "ואין לנו אפשרות לצפות את כל מה שיתרחש במהלכן, לכן אני מאמין שיש יתרון גדול ללדת בבית חולים, והקורונה לא משנה כהוא זה מהדברים הללו. לדעתי, נשים בהיריון, אם אין להן מחלת רקע, הן לא בקבוצת סיכון גדולה, ולא הוכח שהן חשופות יותר לנגיף מאוכלוסיה רגילה, ולכן, שאלת הקורונה לא מחפה על החסרונות שיש בלידת בית.

ומה באשר לעובדה כי בבית חולים החשיפה לנגיף גבוהה יותר?

"אצלנו בהדסה, הכניסה לחדר הלידה מופרדת לגמרי מכל בית החולים, ואני לא בטוח שיותר מסוכן להגיע לשם מאשר ללכת לבית כנסת או לסופר. הרי זה חשבון של סיכונים, ולדעתי הסיכון בלידת בית גבוה יותר, גם בגלל הקורונה.

אני מניח שכל בית חולים מפריד בין מחלקות יולדות וחדרי לידה לשאר בית החולים, גם ברמת הצוותים. המודעות היום מאוד גבוהה, וכולנו מאוד מגוייסים לזה, אלה גם החיים שלנו. אין לי משהו יותר חשוב מלהביא ללידת תינוק בריא ואמא בריאה, ואנחנו משקיעים מאמצי על בנושא. לידה היא אחד הרגעים הכי מכוננים בחיים, ואני לא מוכן לסכן אותה בשביל אחוז אחד של סיבוכים, גם אם זה כרוך בצמצום מספר מלווים".

לידה בבית חולים

לידה בבית חוליםצילום: shutterstock

 

נדרשת חשיבה מערכתית מחודשת

"אני חושב שלא צריך להכניס את המילה 'יותר' לשאלה היכן בטוח ללדת", מחדד ד"ר שיפטן. "יש בית חולים שהוא בריא יותר ויש בית חולים שהוא בריא פחות, בדיוק כמו שיש בית בריא יותר ובית בריא פחות. לפי דעתי, שני המקומות בטוחים.

השאלה היא, מה קורה מחר או מחרתיים, כאשר רמות הקורונה והזיהום בבתי החולים יגדלו, כי יהיו שם יותר מאושפזים, ויותר אנשי צוות שנחשפו לזיהום, ואז מבחינת הסיכוי לחטוף קורונה, בית החולים יהפוך למקום למסוכן יותר מאשר בבית. כמובן שגם ללכת היום לסופר זה יותר מסוכן מאשר לשבת בבית, אך השאלה היא, האם צריך להסתכן ולצאת לבית חולים, כאשר יש לנו אופציה טובה, בטוחה, ובריאה של לידה בבית.

יחד עם זאת, אי אפשר לשנות את המציאות מהיום למחר, מאחר ו99% מנשות ישראל יודעות שנכון ובטוח להן ללדת בבית החולים, וזה מעולם לא היה בספק אצלן. ואם היום, אפילו אחוז קטן מהן יתחיל לחשוב אחרת, אין בכוחות המיילדות והרופאים העוסקים בלידות בית לתת מענה לכולם. כלומר, ההתארגנות צריכה להיות אחרת. ולכן, צריכה להיות חשיבה מערכתית מחודשת, ולהתחיל לחשוב על מקום ביניים, כלומר - מרכזי לידה, אשר קיימים גם באירופה וצפון אמריקה, ועובדים במתכונת דומה למרכזי בריאות האישה שיש בכל קופת חולים.

מרכזי בריאות האישה הקיימים היום בארץ, מאובזרים במוניטורים, מיטות, אולטרסאונד, ציוד רפואי בסיסי, חדר אחיות, מערכת מחשבים וכו', ובעבודה מינימלית של פחות מיממה, המקומות הללו יכולים להפוך למרכזי קבלת יולדות, ובכך, אנו לא מסכנים את היולדות ביציאה לבית חולים והיחשפות לנגיף. אני מאמין, כי במידה ואנשי מערכת הבריאות יחשבו שהגעה לבית החולים מסכנת את היולדות, הם כבר ייצרו את התחליף המתאים".