האקדמיה ללשון בפרגון נדיר לעיתונאי יאיר שרקי

האקדמיה ללשון העברית פרסמה פוסט על השם יאיר ומי שזכה לאירו הוא לא אחר מאשר העיתונאי הסרוג יאיר שרקי: "באהבה גדולה ליאיר"

חדשות כיפה חדשות כיפה 03/03/23 13:42 י באדר התשפג

האקדמיה ללשון בפרגון נדיר לעיתונאי יאיר שרקי
יאיר שרקי, צילום: Arie Leib Abrams/Flash90

האקדמיה ללשון עברית אחראית לחידושי לשון רבים שהתקבעו בחיינו, ואנשיה עמלים יומם ולילה כדי למצוא פתרונות יצירתיים ומעשיים למילים וביטויים חדשים שישתלבו בשגרת החיים של דוברי העברית בארץ ובעולם. אחד מסוגי הפוסטים האהובים של האקדמיה הוא "שמות ומשמעויות", והיום (ו') פרסמו באקדמיה את פענוח השם יאיר.

מי שזכה לאיור בפוסט הוא העיתונאי יאיר שרקי, שעלה לכותרות לאחרונה לאחר שיצא מהארון בפוסט ארוך ומטלטל. "‍‍‍‍יאיר האהוב! לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה - למ"ס לא פחות מ־24,676 תינוקות מאירים קיבלו את השם היפה יאיר מאז קום המדינה", כתבו באקדמיה והמשיכו:

  • יאיר, מפיץ אור! ההגדרה המילונית של הפועל הֵאיר (בניין הפעיל, שורש או"ר) היא הפיץ אור, ובהשאלה הבהיר והסביר.
  • יאיר וחברים מאירים! השורש או"ר, בדומה לשורש רנ"ן, העניק לעברית בימינו שמות פרטיים רבים. ליאיר מצטרפים מאיר, מאור, אור, אורי, אורה, אוריה, אורית, נאור, ליאור, אורלי ועוד.
  • יאיר, מימים ימימה! במקרא שלושה אנשים נשאו את השם יאיר: יאיר בן מנשה, מנכדי יוסף (נזכר בספר במדבר, מגיבורי ההתנחלות וכיבוש הארץ); יאיר הגלעדי משופטי ישראל (זכה בשלושה פסוקים בספר שופטים) ויאיר אבי מרדכי (נזכר במגילת אסתר).
  • למה יאיר ולא יאר? מעניין כי דווקא הצורה יָאִיר נבחרה לשם פרטי ולא הצורה יָאֵר. יאיר היא צורת העתיד הרגילה ואילו יאֵר היא צורה המביעה משאלה והוא יתפרש היום כ'הלוואי שיאיר'. כך למשל בפסוק השני בברכת הכוהנים מובעת המשאלה "יָאֵר ה' פָּנָיו אֵלֶיךָ וִיחֻנֶּךָּ" (במדבר ו, כה).
  • יאיר ותאיר! צורת הנקבה של הפועל יאיר היא תאיר, ובימינו אף היא משמשת שם פרטי נפוץ לבנות – 226 תינוקות נקראו בשם זה בשלוש השנים האחרונות.
  • נרו יאיר! מטבע הלשון 'נרו יאיר' הוא איחול לאדם שיזכה להאריך ימים (בעיקר בהקשרים דתיים או תורניים) – ובראשי תיבות: נ"י.
  • יאיר במחתרת! אברהם שטרן מייסדו ומפקדו הראשון של ארגון הלח"י נודע גם בכינויו המחתרתי "יאיר" (על שם אלעזר בן יאיר, ממפקדי המרד הגדול נגד הרומאים ומפקד הקנאים במצדה).