שאל את הרב

הדרכה משמעותית

חדשות כיפה חברים מקשיבים 04/07/23 23:14 טו בתמוז התשפג

שאלה

היי):

ב"ה אני מדריכה כבר שנה את שבט הראה. ההדרכה כיפית ובאמת ממש נחמדה. אבל אני רוצה שהיא תיהיה יותר משמעותית. גם לחניכות וגם לי. אני רוצה שהם ייצאו משנתיים האלה ויגידו, וואו, הם היו שנתיים משמעותיות ממש!!

מה אני יכולה לעשות כדי לגרום לזה לקרות? איזה תכנים כדאי לי להעביר להן?

תודה רבה!!!

תשובה

שלום מדריכה יקרה.

אשרייך שאת שואפת למצות את השנתיים של הדרכה ולהפוך אותה להדרכה משמעותית. לא מובן מאליו הרצון שלך לתת מעצמך, והחשיבה שלך איך אני יכולה לעשות את זה בצורה הכי טובה שיכולה להיות.

אנסה לפרט כמה כיוונים למחשבה בנושא הזה:

פחות צ'ופרים, יותר יחס אישי

השאלה הראשונה והמרכזית שלנו היא: מי זאת המדריכה המושלמת? (שכמובן זה לגמרי בצחוק, אף אחת לא מושלמת) ואיך נראית הדרכה טובה? לפעמים נתפס אצלנו בראש בטעות שזאת המדריכה שעושה פעולות מפוצצות, ולמסעות היא מכינה את הצ'ופרים הכי מטורפים וקונה הכי הרבה הפתעות לחניכות שלה.

אז צ'ופרים זה נחמד, אבל העיקר באמת זה יחס אישי. למה הוא חשוב? לא כי הן צריכות עוד חברה, ב"ה יש להן מספיקות חברות. אלא כדי שאת תצליחי לדייק את ההדרכה שלך אליהן – את צריכה להכיר אותן, להכיר את העולם שלהן, להבין מה מעסיק אותן, מה הבעיות והקשיים שלהן, ומה מטריד את מנוחתן. ככל שתכירי יותר את העולם שלהן, תוכלי לעשות דברים מדוייקים יותר אליהן, שידברו אליהן, ויהפכו את ההדרכה שלך למשמעותית עבורן.

לצורך העניין, אם השבט שלך סוער סביב קשרים חברתיים – ואת תעשי להן פעולות על הקשר בין צמיחת החסה לשאר גידולים חקלאיים – יכול להיות שהפעולה שלך מהממת, אבל זה כנראה פחות ישפיע עליהן.. וכמובן המצב יהיה שונה כשמדובר בשבט שעוסק באיכות הסביבה :)

אז הדבר הראשון הוא, להשקיע בקשרים. להכיר אותן. לראות את הצרכים שלהן. זה גם יעזור לך להכיר את העולם שלהן, ולא פחות חשוב – את תוכלי להיות כתובת עבורן להתייעצויות או לכל דבר אחר. הרבה פעמים עצם הקשר שלהן עם דמות סמכותית, היא עצמה דבר יקר שעוזר לחניכה לשתף, גורם לה להאמין בעצמה כשהיא רואה שמישהו מתעניין בה וכו'. את יכולה אפילו לנסות להיזכר במדריכות קודמות שלך, בדרך כלל מי שהייתה משמעותית זאת אחת שראתה אותי, שמה לב אלי, דיברה איתי וכו'.

מטרות בהדרכה

אז אחרי שהשקעתי בשיחות אישיות \ קשר אישי בכל דרך אחרת, מה עוד יכול לעזור לי? אני חושבת שאחרי שמכירים טוב את השבט, אפשר להציב מטרות. באיזה תחום אני יכולה לעזור לשבט להתקדם עוד צעד? במה אני רוצה להשקיע בתקופה הקרובה? איפה הייתי רוצה לראות את השבט בתחום מסויים בסיום ההדרכה שלי? השאלות האלה יעזרו לך למקד תחום או שניים ספציפים שעליהם תעבדי, והם יכולים להפוך את ההדרכה שלך למשמעותיות הרבה יותר.

ואיך בוחרים מטרות? זה צריך להיות מורכב משני דברים: צורך שעולה מהשטח (כמו שהרחבנו עכשיו) + תחום שנוגע אליך. זה צריך להיות גם משהו שאת מוכנה לקדם בשבט, שיש לך נגיעה וקצת הבנה בו, ולא מנותק ממך לחלוטין.

באופן כללי, בכל הכנת פעולה או מערך, בדרך כלל מה שנכנס זה דברים שבוערים בך. בדרך כלל זה עובר הכי טוב.

ומעבר לכל זה, תסמכי על עצמך. את מכירה את השבט ויודעת מה הכי נכון עבורו. תקבעי מטרות ותלכי איתן, ובעז"ה הן גם יועברו הלאה. ושוב, בעיקר לדעתי חשוב שתהיי בשבילן דמות משמעותית, מעורבת בחייהן ושמחה לדבר איתן. לפעמים חניכה זוכרת משפט אחד שאמרת לה, יותר מכל פעולה מפוצצת.

מקווה שעזרתי, תמיד מוזמנת להמשיך ולשאול. אפשר כאן באתר בשאלה חדשה:

makshivim.org.il/ask-away

וגם במוקד הווטסאפ - 052-468-3927 ובמוקד הטלפוני - כוכבית 8298.

אגב, אם תעשי חיפוש באתר ותכתבי 'הדרכה' – תקבלי המון תשובות בנושא. מוזמנת להציץ :)

בהצלחה רבה והדרכה משמעותית!

הודיה

מוקד חברים מקשיבים

כתבות נוספות