שאל את הרב

האם מותר לי לבקש שפע לעצמי, כשאחרים זקוקים יותר?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 16/04/23 19:54 כה בניסן התשפג

שאלה

היי, אני מתחילה להתחזק ומאמינה מאוד. עושה הכל מתוך כונה אמיתית(ברכות השחר. נטילת ידיים. וכו וכו). אני מאוד אוהבת לעזור לא שים ואני מאוד מאמינה שקיים המון שפע. גם התחלתי לעשות מעשר למרות המשכורות הנמוכות שלי. אני אבל מרגישה שאני חוסמת לי שפע כלכלי. כי מצד אחד מגיע לי אני באמת עובדת קשה ומשתדלת. מצד שני מאמינה שיש אנשים שצריכים יותר ממני. האם אלוהים רוצה להביא לנו שפע? האם זה בסדר לבקש? מרגישה לא טוב עם זה שאני מבקשת ממנו כאילו אני חוצפנית ..

תשובה

הי.

לבקש זה תמיד טוב ורצוי. השאלה היא האם את מבקשת משהו לעצמך "על חשבון" אחרים (למשל: בבקשה שהדשא של השכן שלי יהיה צהוב ושלי יהיה פורח), או בלי קשר אליהם (בבקשה שהדשא שלי יהיה ירוק ויפה). ואנחנו משאירים לקב"ה להחליט מה מגיע למי, ולא מתעמקים יותר מדי באותם "צינורות שפע". אנחנו לא מקובלים ולא יכולים לדעת איך זה עובד. המשימה שלנו היא לעשות את ההשתדלות כאן בעולם הזה, ולפעול. אם את רוצה דשא ירוק, אז מלבד הבקשה את יכולה להתייעץ עם גנן, לדשן את האדמה, לכסח מדי פעם את הדשא, וכו'. זה פועל במקביל.

לכל אחד ואחת מאיתנו יש זכות להרגיש טוב ולהיות מאושרים. גם אם יש אחרים באותו הזמן שלא מרגישים ככה. זה יפה שאת רוצה לעזור לאנשים, וטוב שתמשיכי לעשות את זה. אבל גם העזרה לאחרים יכולה להתקיים בהרבה צורות. נניח למשל שאני מאוד עצוב על הילדים החולים שנמצאים בבתי חולים. מאוד הייתי רוצה לשמח אותם. אבל - עושה לי ממש לא טוב להיכנס לבתי חולים. זה מדכא אותי. האם אני חייב? לא. אני יכול לתרום בדרכים אחרות. אולי לאסוף עבורם צ'ופרים ושמישהו אחר יחלק להם, אולי להתנדב עם ילדים במתנס ולא בבתי חולים.. חשוב שהעשייה למען האחרים לא תחליש אותי אלא תחזק אותי. ועובדה שיש הרבה סוגים של אנשים, כולל כאלה שמאוד נהנים ללכת לבקר בבתי חולים! וככה יש איזון, וכולם יכולים להרוויח.

ביהדות מקובל ש"המתפלל על חברו - נענה תחילה". ואפשר לשאול: מה ההיגיון? אם אני מתפלל על החבר ולא על עצמי, אז בבקשה תשלחו סיוע דבר ראשון לחבר! התשובה משקת את התפיסה של היהדות לפיה יש ערבות הדדית, ולכל אחד יש חיוב לטפל בעצמו כדי שיוכל להיות חזק גם לטובת החברה. בניגוד לדתות אחרות, היהדות לא מאמינה בהקרבה כערך בפני עצמו. הקרבה היא מוצא אחרון. היהדות מלמדת אותנו לחזק כל אחד את עצמו, ואז גם להיות קשוב לצרכי הזולת. ולכן כשאנחנו באמת רוצים להועיל לחברים שלנו (בתפילה כמו גם בדרכים אחרות), אנחנו חייבים "להיענות תחילה". להיות יציבים ובטוחים בעמדה שלנו, לפני שניכנס לביצה לחלץ חבר בצרה.

לסיכום: ככל שנדאג לעצמנו, במישור החומרי ובמישור הרגשי, יהיו לנו יותר כוחות לפעול לטובת הכלל. וגם בלי קשר, חשוב שכל אחד מאיתנו יוודא שהוא עושה את המקסימום כדי להיטיב עם עצמו. להרגיש טוב. זה לא בא על חשבון אף אחד.

מאוד מוזמנת להמשיך לשתף אותנו ולעדכן איך הולך. אפשר כאן באתר בשאלה חדשה:

makshivim.org.il/ask-away

וגם במוקד הווטסאפ - 052-468-3927 ובמוקד הטלפוני - כוכבית 8298.

בהצלחה!

אוהד

מוקד חברים מקשיבים

כתבות נוספות