שאל את הרב

קשה לי לסמוך על חברות שלי

חדשות כיפה חברים מקשיבים 07/04/23 12:52 טז בניסן התשפג

שאלה

היי!

לפני כמה זמן עברתי התעללות ברשת, ממי שחשבתי שחברות שלי. ומאז קשה לי לסמוך על חברות שלי...

מה לעשות?

תשובה

היי, שלום לך!

אני מצטערת לשמוע שעברת חוויה כזו של התעללות. מצבים כאלה משפיעים בכל מיני צורות על התחושות והרגשות שלנו. מובן לגמרי שבין היתר, זה מקשה עלינו לסמוך שוב על מי שעשה זאת, ועל אחרים שדומים לו, במיוחד כשמדובר בכאלה שחשבתי שהן חברות שלי. זוהי תחושה טבעית והגיונית לגמרי.

משמח לראות שבחרת לכתוב לנו ולשתף ולא להתמודד עם זה לבד, שזה יכול להיות קשה הרבה יותר.

לצערנו, הרבה מאיתנו חווים פגיעה או בריונות ברשת. בריונות או פגיעה אולי נשמעות מילים גדולות, שרק במקרים של פגיעה "גדולה", כביכול, זה ייחשב בריונות ברשת, או התעללות. אבל למעשה, פגיעה מוגדרת כ"חשיפה לא רצויה, הטרדה או שידול". תראי כמה קל לפגוע, במיוחד ברשת, שהיד קלה על המקלדת.

לסמוך על מישהו זה לא קל, או לא תמיד רצוי. חשוב לנהוג בזהירות מול אנשים שאנחנו לא יודעים איך הם יתייחסו אלינו, האם יש להם משהו שהם צריכים ממני ולכן הם קרובים אלי? האם הם חברים שלנו כי אני באמת חשובה להם?.

אז אני לא יודעת את כל הסיפור שלך. האם המקרה נגמר בטוב?, האם זה טופל?, האם דיברתן על זה? האם הייתה התנצלות?

אבל אכתוב לך ממה שכן הבנתי ואני יודעת. מקווה שיהיה לך רלוונטי, אם לא, מוזמנת לדלג, ולקחת לך רק מה שכן :)

חשבתי על כמה דרכים שתוכלי לשקול ואם תרצי, גם ליישם

1. לתת מקום לרגשות

חוויות לא נעימות יכולות לגרום לנו להרגיש כל מיני תחושות שליליות. למשל, כעס, עצב, או תסכול. כדאי לתת מקום לרגשות האלה ולא להימנע מהן. חשוב שנדע מה אנחנו מרגישים ונתמודד עם המצב לפי התחושות שעולות.

למשל, אם אני כועסת נורא, או עצובה ממה שקרה, ואני צריכה להוציא את זה ממני, אני יכולה לכתוב את הכול על דף, ממש הכול, ואחר כך לזרוק אותו לפח. ככה בעצם הרגשנו, לא התעלמנו מהרגשות, וזרקנו לפח את מה שלא נעים.

זאת אומרת, חשוב שנמצא לנו דרך לפרוק רגשות. אם זה לדבר על זה עם מישהו, אם זה לכתוב, אם זה על ידי תעסוקה מסוימת כמו צילום, ספורט, צביעה, משחק ועוד.

2. אני חייבת לסמוך?

לפעמים, כל מיני סיטואציות בשטח, יעזרו לי לדעת אם לסמוך על מישהי או לא.

למשל, אם יש לי חברה מהשכונה שאני יודעת שהיא כל היום מרכלת על אחרות, אני לא אנסה לפגוע בה אבל כנראה לא אספר לה את ה"חולשות" שלי כדי שלא תלך ותספר את זה מאחורי הגב בצורה שתפגע בי אחר כך ותשתמש בזה נגדי. על בנאדם כזה נגיד, פחות כדאי לסמוך.

זאת אומרת, צריך להיות אדם קרוב ומשמעותי לי בשביל שנוכל לסמוך עליו.

זה לא אומר שאם יש מישהו שאני לא סומכת עליו, אני לא אדבר איתו בחיים, אני אפגע בו, אני לא אהיה אליו נחמדה, אני אתעלם ממנו לגמרי, או שנפתח במלחמה. זה רק אומר שאם אני לא סומכת עליו, יהיו דברים שלא אשתף אותו, יהיה גבול לשיח שלנו, וזה לא בהכרח דבר רע. חשוב לדעת על מי לסמוך ועל מי לא.

יש אנשים שאני לא חייבת לסמוך עליהם, אלא רק להסתדר איתם.

3. אני רוצה לסמוך, איך?

אני חושבת שאין תשובה אחת לשאלה "איך אפשר לבנות אמון?". זה קורה בהדרגה, כל אחד והדרך שלו.

יש אנשים שמעדיפים לבחון את הסביבה ולהיות זהירים. הכוונה, מתנהגים באופן שעוזר ומכבד את השני, עד שמתגלה שיש סיבה טובה שלא לעשות את זה.

יש אנשים שיעדיפו לתת לעצמם לסמוך על השני בלי לעשות משהו מיוחד. פשוט להתחבר, להראות לעולם את הכישורים, היכולות שלי (במידה, כמובן), להיחשף לסיטואציות שונות. למשל, שיחה טובה עם חברה, שיתוף מהצד שלה, תכונות חיוביות שאני רואה בה ומדברות אלי, מצליחות לחבר בינינו ולאט לאט לסמוך אחת על השנייה.

אני חושבת שהחשיפה הזו יכולה לעזור לאמון. מה את חושבת?

אני מזמינה אותך בחום לחזור אלינו דרך תשובה חדשה באתר. מצרפת לך כאן קישור ישיר: https://www.makshivim.org.il/ask-away.

אנחנו זמינים גם בשיחת טלפון: כוכבית 8298, וגם בווצאפ במספר: 052-468-3927.

אל תהססי לשלוח הודעה, לעדכן איך הולך, להתקשר, או לשמור אותנו באנשי קשר :) נשמח לדבר איתך.

שנזכה להיות חזקים תמיד,

הילה

מוקד חברים מקשיבים

כתבות נוספות