שאל את הרב

פחד מהמוות שמקשה עליי ללכת לישון

חדשות כיפה חברים מקשיבים 07/04/23 14:41 טז בניסן התשפג

שאלה

שלום,

אני מלאת פחדים על מוות. מפחד מהמוות ממש. ברמה שלפעמים לא מצליחה ללכת לישון.

איך אפשר להתמודד עם זה?

תשובה

שלום יקרה.

קודם כל, חשוב לי להגיד לך שאני שמחה מאוד שפנית אלינו. הפחד והחשש שאת מציפה הם הגיוניים ולגיטימיים מאוד, וכולנו חווים אותם בצורה כזו או אחרת, ואין סיבה להדחיק אותם. כמובן, שהמפתח הוא – לדעת להתמודד עם אותם פחדים ולא לגרום להם לשתק את החיים שלנו אלא ללמוד לחיות איתם.

את מציפה כאן נושא מאוד עמוק ומתארת מציאות שהיא חלק מחיי כולנו. כולנו מפחדים מהמוות או יותר נכון כולנו מפחדים מהלא נודע. אנחנו לא יודעים בדיוק מה זה המוות, ואנחנו לא יודעים מה קורה בעולם שאחריו.

אני רוצה לצטט משפט מפרקי אבות, שבעיניי הוא מאוד חזק: "רבי יעקב אומר: העולם הזה דומה לפרוזדור בפני העולם הבא; התקן עצמך בפרוזדור, כדי שתכנס לטרקלין" (אבות פ"ד מט"ז)". מצד אחד, העולם הזה הוא רק הכניסה לבית, והסלון שבו נמצאים כולם יחד זהו העולם הבא. מצד שני, קודם כל צריך לחיות בעולם הזה בשביל להגיע לעולם הבא. אני לא בטוחה מה הוא העולם הבא, אבל בעיניי מה שיפה במשפט הזה זה דווקא החלק הראשון שלו: התקן את עצמך בפרוזדור. בשביל מה? כדי שתכנס לסלון. קודם כל צריך לחיות בעולם הזה בשביל להגיע לעולם הבא, להשתדל להיות טובים לסובבים אותנו ולא פחות חשוב: לעצמינו. איך שאני רואה את זה, הדרך לשם עוברת פה ממש. בחיים שלנו, ביום יום: לחיות את החיים במלואם. ולא סתם התורה אומרת לנו – "ובחרת בחיים".

וחלק מלחיות את החיים במלואם, זה לדעת להיות גם בכאן ועכשיו.

במרבית הרגעים שלנו במהלך היום, אנחנו לא באמת נוכחים בכאן ועכשיו ומה שקורה, אלא יותר עסוקים במחשבות שונות, חששות, תהיות, תכנונים קדימה, ועוד. זה בסדר שעולות לנו מחשבות שונות וחששות ופחדים, וכדאי במקום לנסות לברוח מהם פשוט לתת להם מקום, לאפשר להם להיות ולחלוף מעצמם ולא לשפוט את עצמנו על זה.

יש תרגול שקוראים לו קשיבות (בלועזית: מיינדפולנס) שכרוך בהפניית הקשב באופן מכוון ובלתי שיפוטי לחוויות ולתופעות המתרחשות ברגע הנוכחי. מיינדפולנס זו שיטה שלמה, של תרגול מדיטציה עדין שאפשר לעשות בהרבה צורות: למשל, כשאנחנו אוכלים, או כשאנחנו מצחצחים שיניים בבוקר, או במיטה כשאנחנו הולכים לישון.

אני רוצה להציע לך לקרוא על זה, ואולי לבחור לך כמה דקות ביום שבהם את נותנת לעצמך להשתחרר ולעשות את התרגול הזה. אני חושבת שהוא מאוד נעים ויכול לעשות לך טוב בהקשר הזה. אני מצרפת לך למטה כמה לינקים שתוכלי לקרוא ולהעמיק.

אם את מרגישה שהפחד באמת מקיף ותוקף אותך, חשוב מאד לפנות לייעוץ או טיפול באיזושהי צורה. לכן, לצד מה שכתבתי לך, אני מציעה לך לשתף את הפחדים האלה ולהתייעץ כיצד מתמודדים איתם עם גורם מבוגר שמבין אותך ושאת סומכת עליו, בשביל לעזור לך להתמודד. זו יכולה להיות אחות גדולה, מדריכה, או אפילו ההורים שלך. אני מאמינה שבשיחה איתה תוכלי לקבל עוד רעיונות ועצות בעניין, ונקודת מבט נוספת שתעזור לך.

לינקים שקשורים ל"קשיבות":

https://www.kan.org.il/podcast/program.aspx/?progId=2121

https://blog.maccabi4u.co.il/%D7%AA%D7%A8%D7%92%D7%95%D7%9C-%D7%9E%D7%99%D7%99%D7%A0%D7%93%D7%A4%D7%95%D7%9C%D7%A0%D7%A1-%D7%A7%D7%A6%D7%A8/

יקרה, אני מקווה שעזרתי, ושהמילים שלי היו טובות אלייך, ואם תרגישי צורך להמשיך ולהתייעץ - מוזמנת בשמחה רבה.

אפשר כאן באתר בשאלה חדשה: makshivim.org.il/ask-away, ובמיוחד במוקד הווטסאפ - 052-468-3927 ובמוקד הטלפוני - כוכבית 8298. נשמח מאוד לשמוע אותך.

אריאל

מוקד חברים מקשיבים

כתבות נוספות