שאל את הרב

איך להוסיף שמחה, עניין ומשפחתיות לחגים וקידוש?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 15/04/23 20:50 כד בניסן התשפג

שאלה

אני ואחותי מתחזקות, כבר תקופה ארוכה שומרות שבתות וחגים. בסיעתא דשמיא אנחנו רוצות שפסח השנה יהיה מלא בקדושה (לרוב אנחנו לא מקפידים על הגדה). אמה מה, איפה הבעיה? אנחנו לא משפחה גדולה, ובואו נסכים שכמות האנשים זה גורם מכריע בכמות הרעש והשמחה. המשפחה של ההורים שלי לא גרים בארץ, ככה שאין לי את הסבתא הזאת לחגוג אצלה ואת הדוד הזה לבקש מתנות. ברוך ה׳ על מה שיש, אנחנו גודלים לאט לאט, אבל מה יהיה לבנתיים על חגים ושבתות?

הקידוש אצלנו לדוגמה הוא לא משפחתי בעיניי. אין פיוטים לשבת (זה עוד מובן כי אנחנו לא מכירים), בקושי מדברים, חצי שעה סעודה ואז כל אחד הולך לדרכו (אפילו אחיין שלי רוב הזמן בצד של האמא ואז מגיע אלינו בסוף הערב).

גיסתי השנייה פעם אחת התבדחה עם אחותי שכשהם בצד שלנו אז השיחות זה ״רוצה תה?״ וכשהם אצלה אז שרים ורוקדים בלי עין הרע משפחה גדולה (ברמה שכל ראש חודש הם נפגשים).

כרגע מה שהכי קרוב זה פסח, הייתי רוצה להכניס קצת שמחה ועניין כשנקרא את ההגדה (הכי קטנה זו אני), במיוחד כשאנחנו לא רגילים לקרוא בהגדה ורוב המשפחה שלי רק תרצה לאכול, אז חייב לעשות את זה קצת חוויתי - השאלה איך?

ובכללי שגם הקידוש יהיה יותר משפחתי ושיחות וזמירות שבת

תודה רבה על העזרה התמידית!

תשובה

הי.

לא הספקנו להשיב לפני החג, אז מקווים שאיכשהו היה בסדר. מוזמנת לשתף אותנו.

זה מצוין שאת רוצה להרחיב את תחושת הקדושה והגיבוש באירועים משפחתיים, בשבתות ובחגים. העניין הוא, שכל אחד רוצה דברים קצת אחרים. ולכל אחד הקצב שלו. וכמו בתזמורת, האתגר הוא להתאים את עצמנו לאחרים, כדי לנגן ביחד. בד"כ כפייה היא לא הדרך הכי טובה לעשות את זה, אלא להיפך: לאפשר, להזמין, ולקבל גם דחייה או סירוב.

לא בטוח שכמות האנשים זה הדבר שמייצר את השמחה. ורעש לא בהכרח שווה שמחה. יש הרבה דרכים לשמוח ולהתרגש גם בקבוצה קטנה. וזה גם לא נקבע דווקא ע"י חג או שבת. בכל יום אפשר לבלות זמן איכות עם המשפחה, לעשות ביחד משהו מגבש, מרגש, וגם כזה שיש בו רגש יהודי כפי שאת מחפשת.

אפילו אם תמצאי דבר אחד שהמשפחה כן מתחברת אליו בשבת, תוכלו לעשות אותו. ואם זה יעבוד טוב, אולי תרחיבו לעוד מנהגים. אם זה יעשה להם טוב, אין סיבה שלא יזרמו. אבל גם אם לא, תזכרי שתמיד במשפחת המוצא שלנו, יש אנשים שונים. בסופו של דבר בעוד כמה שנים, תקימי משפחה משלך, עם מנהגים משלך. ואגב, גם אז יכול להיות שחלק מהילדים לא הכי יאהבו לשיר, ואולי בגיל ההתבגרות לא יהיה להם כוח לדברים. וגם זה בסדר.

מוזמנת לספר איך היה, וגם לדבר איתנו לעומק. נוכל לחשוב ביחד על כיוונים. אפשר במוקד הווטסאפ - 052-468-3927 ובמוקד הטלפוני - כוכבית 8298.

בהצלחה!

אוהד

מוקד חברים מקשיבים

כתבות נוספות