שאל את הרב

אירועים חברתיים מעורבים

חדשות כיפה הרב דוד לוי 16/02/23 00:08 כה בשבט התשפג

שאלה

שלום כבוד הרב,

האולפנית בה אני לומדת משתייכת "לכיפה הסרוגה", ולהפתעתי, למדתי על הלכות בנוגע לצניעות ופעילויות מעורבות שלא הכרתי קודם ושלא אוכפים אותן כלל. לא בכוונה חלילה, אני מאמינה. אבהיר במקרה ולא ידוע על כך לכבוד הרב, שישנן מספר שעות התנדבות קבוצתיות מינימלי (בגדר חובה) על מנת לקבל תעודת בגרות. כלומר, אם אני לא טועה, על קבוצות שונות מביה"ס (בדר"כ השכבה או כל כיתה) להתנדב מספר שעות יחד במהלך כל שנות התיכון, והשעות מחולקות לפי שנים ויש פרטים נוספים אבל חבל להאריך כאן... על כל פנים, אם הן אינן מתנדבות כמספר השעות המבוקש- יצא שהבנות לא תסיימנה את לימודיהן עם תעודת בגרות. באולפנית מחייבים אותנו (וזו "מסורת" שנעשית כבר במשך שנים) לארגן הפנינג מעורב לכבוד חג הפורים. קהל היעד הוא ילדים בגילאים של גן חובה עד כיתה ו'. השאלה שלי היא מה עליי לעשות? מצד אחד, אני צריכה להשתתף בהפנינג (אני אעבוד בין היתר כנראה בתחנות וכל בת היא קריטית על מנת שההפנינג יצליח, כך שלא אוכל להחסיר משם, לפחות בקלות) ומצד שני, מסתבר שזה אסור? אני כל כך מבולבלת. חוץ מזה, שתנועת הנוער "בני עקיבא" היא חלק בלתי נפרד מהוויי האולפנית. ההנהלה מעודדת בנות לקחת חלק מהתנועה המעורבת ובנות רבות בשכבה שלי הן מדריכות שם ובכלל, בהתנדבויות מעורבות רבות אחרות וחלקן ידועות לי כלא דתיות במיוחד. האם יש איסור להשתתף בתנועה כזו? האם אני צריכה למחות על כך (אפילו שמאוד ברור לי שיתנגדו לדעתי בתוקף)? והאם, בתור אחת האחראיות לכך, מותר לי לפרסם את ההפנינג בציבור (על מנת שאנשים יגיעו)?

ראוי לציין כי מטרת ההפנינג היא לאסוף כסף על מנת לעזור לבנות הזקוקות למלגה לטיולים והוא לא הוקם "סתם בשביל הכיף".

תודה רבה????

תשובה

שלום לך,

שאלתך רצינית, חשובה ומורכבת.

בתחומים רבים בחיים יש רצוי ויש מצוי. לדוגמא: מצווה על כל אחד לבנות את בית המקדש - אנשים ונשים רמבם הלכות בית הבחירה פרק א אבל אינך יכולה לעשות זאת כעת.

לשאלותיך

1. הפנינג לפורים מיועד לציבור הרחב - נכון לעשות. הוא מיועד בעיקר לילדים מתחת לגיל מצוות. אצלי הייתי מורה על הפרדה בפעילות עם מים כמו מתנפחים, אבל זה לא מתאים לכל ציבור.

2. על תנועת בני עקיבא המעורבת שמעתי, פעמים רבות, ממורי ורבי הרב צבי יהודה זצ"ל, שזו 'מצווה הבאה בעבירה', ויחד עם זאת הוא עודד רבים להדריך בתנועה, כאשר היה סיכוי גבוה שהוא ישפיע לטובה. ולא ישפיע עליו לרעה.

תלמידו המובהק, הרב חיים דרוקמן זצ"ל, הכיר דברים אלו, אבל נהג לומר אותם בדרך שונה, של קמעא קמעא.

3. כבת אולפנא אסור לך להעיר או לפעול בניגוד לדעת ראש האולפנא. יש לו או לה דין 'מרא דאתרא' והולכים אחריו גם לקולא וגם לחומרא (כך למדתי ממורי ורבי הרב מרדכי אליהו זצ"ל). בבחירתך ללמוד שם, את מקבלת את ההחלטות ואת הדרך החינוכית שלהם. ובודאי לא יוצאת נגדם, זה איסור חמור גם של ביזוי ת"ח.

בהצלחה דוד לוי

098987548

כתבות נוספות