המכון הישראלי לדמוקרטיה פרסם היום (ד') דו"ח על הרגלי צריכה ואמון בתקשורת וברשתות החברתיות. הדו"ח מבוסס על סקר בקרב הציבור היהודי בישראל, ובמקביל נערך סקר על הרגלי הצריכה בקרב הציבור הערבי בישראל אשר יפורסם בהמשך.
אתרי חדשות באינטרנט הם אמצעי התקשורת השכיח ביותר לצריכת חדשות, כש-63 אחוזים בודקים חדשות באתרים על בסיס יומי. אחריהם הרשתות החברתיות, שם 59.5 אחוזים גולשים על מנת לבדוק את החדשות, בטלוויזיה צופים כ-58 אחוזים, ובווטסאפ ובטלגרם שם 52 אחוזים צורכים חדשות. על פי הנתונים - לרדיו מקשיבים 36 אחוזים ולעיתונות הכתובה - 16 אחוזים.
פייסבוק - הרשת השכיחה ביותר לצריכת חדשות
חברת מטא חולשת על צריכה עצומה כמקור חדשות מרשתות חברתיות: פייסבוק היא הרשת החברתית השכיחה ביותר לצריכת חדשות כמקור העיקרי או מקור משני (72%), אחריה אינסטגרם במקום השני עם 46.5%. אחוז המשתמשים ב-X (טוויטר לשעבר) כמקור עיקרי ומשני – 12% בלבד.
הבדלים מגדריים: 65% מהמשתמשים באינסטגרם הן נשים, ואילו 64% מהמשתמשים בטוויטר הם גברים.
פחות מחצי מאמינים לכלי התקשורת
האמון הממוצע בכלל המדגם עבור כלי התקשורת הינו 46 אחוזים. השיעור הגבוה ביותר נותנים אמון בכאן 11 (60 אחוזים); אחריו חדשות 12 (54 אחוזים); חדשות 13 (46 אחוזים); וערוץ 14 (35 אחוזים). אם בוחנים את האמון בקרב הערוץ בו צופים - 85 אחוזים מצופי ערוץ 14 נותנים בו אמון. בקרב צופי הערוצים האחרים, רמת האמון גם היא גבוהה מאוד – סביב 70 אחוזים. עבור תאגיד השידור הציבורי מדובר כמובן בהודעה משמחת אך לא מפתיעה, כאשר זו השנה השלישית ברציפות שכאן חדשות זוכה בתואר לפי סקרים אקדמיים וסקרי דעת קהל.
מעל 60 אחוזים ממשתמשי ווטסאפ וממשתמשי טלגרם כאחד נותנים אמון בקבוצות של משפחה, חברים או עמיתים לעבודה, לעומת קבוצות המובילות על ידי פוליטיקאים או עיתונאים, בהן יש פחות אמון בטלגרם ובוואטסאפ. רק 45 אחוזים מעידים כי הם נותנים אמון ברשתות החברתיות מהן הם צורכים חדשות.