שאל את הרב

פורנוגרפיה ומיניות אצל בנות: איך להתייחס לזה?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 02/02/23 19:57 יא בשבט התשפג

שאלה

הי,

אני קצת מבולבלת.

אני חושבת שאני צופה בפורנוגרפיה, אבל אני לא בטוחה. כי פורנוגרפיה אמורה להיות אלימה ולא מציאותית, נכון? וזה לא מה שאני רואה, אבל מצד שני אני לא חושבת שמה שאני רואה הוא טוב. אבל האם זה עד כדי כך רע? אני מרגישה שאני פשוט נותנת בזה ביטוי למיניות שלי. נכון, אני לפעמים מאוננת כדי לפרוק מתחים וזה כבר יוצר תלות שהיא לא בריאה, אבל למה אני לא יכולה לאונן באופן כללי, שהרי זה יצר שניתן לי מהקבה.

חוץ מזה, אני מוצאת שאני נמשכת לצפיה בנשים דווקא. האם זה הופך את העניין לאסור פחות?

תודה רבה רבה

תשובה

שלום לך.

המיניות היא מרכיב מאוד חשוב בנפש שלנו. מצוין שאת מבררת ושואלת כדי להתחבר למיניות שלך ולפתח אותה בדרכים שהכי טובות עבורך!

הגדרה רווחת לפורנוגרפיה היא: "הצגה של גוף האדם או ההתנהגות המינית של האדם במטרה לעורר גירוי מיני". על פי ההגדרה הזאת המיניות שמוצגת בתוכן הפורנוגרפי לא חייבת להיות פסולה או פוגענית כדי להיחשב פורנוגרפיה. יש תכנים פורנוגרפיים שמציגים יחסים מיניים בריאים בין בני זוג. אגב, נשים פחות נוטות לצפות בתוכן פורנוגרפי "קשה", אלא בעיקר במה שמכונה "פורנוגרפיה רכה", שהיא באמת פחות אלימה ואגרסיבית, ויותר רגשית ועדינה.

עד כמה הצפייה בפורנוגרפיה כזאת יכולה להזיק? זאת שאלה טובה. כמו תכנים אחרים (סרטים, סדרות וכו'), פורנוגרפיה יכולה לייצר ציפיות לא מאוד מציאותיות לגבי יחסים מיניים ולגבי חוויות מיניות. בדיוק כמו שברשתות החברתיות אנשים מציגים תמונת מציאות מאוד "מושלמת", כך גם הפורנוגרפיה צובעת יחסים אינטימיים בצבעים שלא תמיד מופיעים במציאות. לכל זוג יש דינמיקה אינטימית משלו, והוא מייצר ובונה אותה ביחד. ברגע שאנחנו מגיעים אל הזוגיות שלנו עם מטענים וציפיות שנובעים מצפייה בסרטים פורנוגרפיים, זה עלול "להתערב" בתהליך האינטימי הפרטי שלנו. זה יכול לכפות פנימה סטנדרטים חיצוניים, לתוך תהליך אישי ומאוד מסוים בינך לבין בן זוג שבו בחרת.

עד כאן ההסבר הכללי. מבחינת היהדות כל סוג של חוסר צניעות גופני ואינטימי כזה הוא כמובן אסור. גם כיוון שמדובר בחוסר צניעות בפני עצמו, וגם כיוון שהצפייה גורמת לליבוי היצר המיני. היהדות מדריכה אותנו להצניע לכת, כלומר לא רק לכסות את הגוף בצורה מסוימת (הדרכות "טכניות"), אלא באופן כללי להיות צנועים במחשבות ובהלך הרוח. מכאן גם ההדרכה היהודית שלא מעודדת אוננות. אצל בנים מדובר באיסור גמור, ואצל בנות האיסור פחות חמור אבל עדיין קיים. כי התנהגות שמתמקדת בליבוי היצר המיני שלא במסגרת זוגיות שמותרת בהלכה, איננה מותרת עפ"י היהדות.

כמו בכל דבר, יש שאלה של מידתיות. אף אחת מאיתנו לא מקיימת את תרי"ג מצוות, ולא מתחברת לכל מצווה באותה המידה. וזה טבעי. היהדות לא רק מציבה בפנינו מחסומים, אלא מבקשת מאיתנו לפעול ולהתנהל על פי עקרונות שיש בהם מהות והיגיון פנימי. לכולנמו יש נפילות, תקלות, וגם נושאים שבהם אנחנו פחות "חזקים" מאחרים. יש למשל דתיים שאוכלים שוקולד עם חלב נוכרי, ויש כאלה שלא. זאת לא דרמה גדולה. ככל שאת מצליחה למנן את הדברים, לאזן, ולקחת אותם בפרופורציות, זה דבר טוב ומייצב.

בסוף, זה בידיים שלך. וככל שתרצי, תוכלי גם ללמוד ולחקור את הנושא, גם מהפן היהודי. תוכלי למשל לקרוא את התשובות ואת הספר של הרבנית אוריה מבורך, שעוסקת בנושא הזה. פרקים מהספר וגם תשובות שלה לשאלות, מופיעים באתר שלנו:

https://www.makshivim.org.il/blog/categories/%D7%94%D7%A8%D7%91%D7%A0%D7%99%D7%AA-%D7%90%D7%95%D7%A8%D7%99%D7%94-%D7%9E%D7%91%D7%95%D7%A8%D7%9A

עוד דמות משמעותית שעוסקת בנושא היא ד"ר חנה קטן. כדאי לעקוב גם אחרי הסרטונים והפרסומים של מאור קפלן. ויש נשים נוספות שמוסיפות לנו ידע וכלים בתחום המשמעותי הזה.

תוכלי לקרוא עוד בתשובות של המשיבות שלנו באתר:

https://www.makshivim.org.il/answer?id=1095454

https://www.makshivim.org.il/answer?id=1104568

מאוד מוזמנת להמשיך לשתף אותנו ולעדכן איך הולך. אפשר כאן באתר בשאלה חדשה:

makshivim.org.il/ask-away

וגם במוקד הווטסאפ - 052-468-3927 ובמוקד הטלפוני - כוכבית 8298.

בהצלחה!

מוקד חברים מקשיבים

כתבות נוספות