שאל את הרב

הריון

חדשות כיפה צוות ישיבת קרני שומרון 18/12/05 16:50 יז בכסלו התשסו

שאלה

ידוע לנו שבשליש הראשון של ההריון התשמיש לא טוב לאישה ולולד ובשליש השני טוב לולד אך לא לאישה ובשליש השלישי טוב לשניהם.הלכך רציתי לדעת מה היא בדיוק תדירות יחסי הישות המומלצץ לבני זוג כאשר האישה בהריון ונבקש מכב' לציין מה התדירות המומלצת בכל אחד מהשלישים (הראשון השני והשלישי) שכן אשתי עתה בחודש הראשון ואנו נמנעים לחלוטין מתשמיש מחשש לגרימת נזק. כמו כן רציתי לדעת עוד מה בנוגע לחודשי ההריון המתקדמים בהם הבטן מקשה על קיום יחסי הישות, האם יש להימנע בחודשים המתקדמים מתשמיש או שמא ניתן לשנות את התנוחות (דבר שבדרך כלל אסור). נודה לך באם תפסוק לנו על דרך החומרה.

תשובה

לשואלים היקרים שלום.
שאלתכם היא שאלה חשובה, הנובעת מהכרה שכל דברי חז''ל הם אמת ויציב.
מ''מ יש לברר דין זה בדיוק:

חז''ל אמרו ששלושה חודשים ראשונים לעיבור התשמיש קשה לאשה וקשה לוולד. שלושה חודשים אמצעיים- קשה לאשה ויפה לוולד. שלושה חודשים אחרונים- יפה לאשה ויפה לוולד.
הכוונה של חז''ל בדבריהם "יפה לוולד"- שעל ידי התשמיש הוולד יוצא נקי, חזק ובריא יותר. יוצא לפי זה, ש"קשה לוולד" לכאורה זה שהוולד יוצא חלש וחולני יותר.

אך בהמשך חז''ל אומרים שם, שמשמש כדרכו, כלומר אדם ינהג כמנהג העולם וה' יעזור.

אצל רבותינו ישנן שתי הוספות חשובות:
א- אין בזה סכנה ודאית לוולד, אלא רק "אפשר שיהיה בו סכנה".
ב- גם בשלושת החודשים הראשונים עדיין יש דין של "שמחת עונה", כלומר כחלק מחיובי הבעל לאשתו מהצורך לדאוג לזוגיות טובה ושלמה יש גם דין של "עונה" ומצוה זו לא כדאי לבטלה. וחשוב לציין, שלמרות החששות אם האשה רוצה ומשתוקקת לבעלה- על זה הגמ' מדברת ואומרת שישמש כדרכו וה' יעזור. אך אם האשה עצמה אינה רוצה לשמש מפני הפחד שיש לה, אז יש להרגיעה ולומר לה שרבים כבר עושים כך ובכל זאת רוב הילדים נולדים בריאים ושלמים תודה להשי''ת, אך אם בכל זאת האשה כלל אינה מעוניינת יכולים בני הזוג שלא לשמש עד שהאשה לא תחשוש יותר.

כל מה שנאמר לעיל הוא בגדר של הדרכה כללית, אך אם יש אצלכם חשש כלשהו מומלץ שתפנו לרופאת הנשים, שתחווה את דעתה אם יש סכנה או בעיה רפואית בדבר.

כאמור כך עושים רוב העולם וה' עוזר. ויהי רצון מלפני הקב''ה שההריון והלידה שלכם יעברו בשלום והוולד יצמח ויגדל ויהיה מקור גאווה להוריו ולכלל עם ישראל.

לגבי תשמיש בחודשי ההריון המתקדמים, בהן אם יש קושי לשמש באופן טבעי- מותר אפילו לכתחילה לשנות את תנוחת הגוף לתנוחה המתאימה יותר לאשה. שכן כל הדיון לגבי שינוי תנוחה נובע מ"קדושת המעשה" ולא מפני האיסור שיש בזה.
נשמח לתגובה: karnei_shomron@intermail.co.il

צוות משיבים ישיבת ההסדר קרני שומרון.

מקורות- גמ' נידה דף לא עמוד א'. שו''ת ריב''ש סימן י''ג. חידושי הרשב''א נידה דף ט עמוד א'. ספר "משכן ישראל" עמוד כ''א.

כתבות נוספות