שאל את הרב

איך לקרוא כראוי את מפת החיים?v

חדשות כיפה הרב ארז משה דורון 31/05/12 12:11 י בסיון התשעב

שאלה

אני מנהל אגף בבית תכנה גדול. בעבודתי אני נתקל שוב ושוב במצבים שבהם אני צריך להכריע בין פגיעה, אפילו קטנה, בחובתי כלפי מקום העבודה שלי או הלקוחות, ובין פגיעה במתכנתים שאני אחראי עליהם, כשמצד אחד עומד היושר ומצד שני עומדות שאלות של בין אדם לחברו. לדוגמה, מישהו הזמין פרוייקט והכינו לו תכנה שמשרתת את מטרתו, אבל היא מסורבלת וקשה לתפעול. זה שעבד על הפרוייקט השקיע בו שבועיים של עבודה מאומצת. אם אומר לו להתחיל הכול מחדש או אמסור את העבודה למישהו אחר, הוא ייפגע מאוד, אולי גם מעמדו בעיני ההנהלה ייפגע. אבל אינני יכול להתעלם מחובתי - משלמים לי כדי שאדאג שהעבודה תיעשה בצורה הטובה ביותר.

זוהי רק דוגמה. מובן שיש מקרים שהם ברורים יותר - כשהעבודה כמעט טובה או כשהיא גרועה לגמרי, והשטחים האפורים הם הבעייתיים. ויש גם מקרים קשים יותר, כשיש לפטר מישהו שהוא ממש לא טוב, מה עושים?

בתודה,

אורי.

תשובה

ראשית, תודה על שאלתך החשובה. אני משער שרבים מתחבטים בשאלות דומות, ואני מקווה שהתשובה תביא תועלת גם להם.
שנית, עלי לציין כי ההבחנה שלך בבעייתיות שתיארת והרגישות שגילית הן מעלה שלך, ובעצם השאלה אתה כבר מתקרב אל הפתרון.
שאלתך מתארת מצב שבו עלולים להסתבך בשני איסורי תורה. האחד - איסור אונאת ממון, והאחר - איסור הונאת דברים. כדאי להסביר, ולו בקווים כלליים, את האיסורים הללו.
איסור הונאת ממון מופיע בתורה בפרשת בהר, ושם כתוב: "וכי תמכרו ממכר לעמיתך או קנה מיד עמיתך לא תונו איש את אחיו", והוא סעיף של איסור גזלה. וזו לשון ההלכה בדין זה: "אסור להונות את חברו בין במקחו בין בממכרו, ואיזה מהם שאינה - בין לוקח בין מוכר עובר בלאו" (שולחן ערוך חושן משפט סימן רכז סעיף א. בסימן זה מפורטים כל דיני אונאה).
העיקרון המנחה בהלכות אונאה אלו הוא פשוט. אדם צריך למסור דבר באופן שיהיה ברור לקונה מה ערכו האמתי, בלי ניסיון ליפות את החפץ הנמכר. הוא הדין בכל דבר שאדם מקבל בעבורו תשלום, כגון מתן שירותים שונים, שכירות וכדומה - בכל המקרים צריך אדם לקבל תמורה מלאה לכספו, כפי מה שסוכם, ובמקרה שלא סוכמו כל הפרטים בדייקנות – יקבל האדם כפי המקובל באותו תחום.
ברור לחלוטין - גם מצד היושר הפנימי וגם מצד חוקי התורה – שכאשר אדם משלם בכספו בעבור דבר מה, הוא מצפה לקבל את המיטב. מובן שישנה רמה מסוימת של חוסר שלמות שעליה הוא מוחל. מה ניתן למחילה ומה לא, נידון באריכות בהלכה. אם אדם עובד לפי שעה, למשל, בוודאי מקובל שיעשה הפסקה קלה לשתות קפה, ויש להניח שאיש לא יחשוב בימינו מעשה כזה כמעילה באמון, או כאונאה. אבל אם מי שעובד לפי שעה משוחח בטלפון עם בני ביתו במשך 40 דקות רצופות על חשבון העבודה, יש להניח שזה כבר יצא מגדר "ניתן למחילה" ושמעבידו לא בדיוק מרוצה לשלם לו בעבור זמן זה.
(חשוב להדגיש, שאין בדוגמאות אלו משום פסק הלכה, כי הפרטים הם רבים ומורכבים. כוונת הדברים רק לתת מושג על הנושא האמור).
הוא הדין גם בהספקת תכנה שלקוח הזמין, או כל שירות אחר, שצריך להיות בדיוק מה שהוא רצה ומה ששילם בעבורו, ולא פחות. גם אם נגרמת אי נעימות למי שלא עשה עבודתו כראוי - אין היתר להונות את הלקוח ולספק לו תוצרת גרועה (אלא אם כן מתארים לו את החיסרון והוא מוחל ומתרצה לקבל את זה כפי שזה).

מן העבר האחר עומדות שאלות של בין אדם לחברו. במקרה שלך, אלו סוגיות שבין מעביד לעובדיו, וכן בין מוכר לקונה וכדומה. לסוגיה זו צדדים רבים ומורכבים, כלקודמתה. ונצטט את הדין שממנו מסתעפים דיניה: "כשם שאונאה במקח וממכר כך אונאה בדברים, וגדולה אונאת דברים מאונאת ממון, שזה [הונאת ממון] ניתן להישבון [להשיב] וזה [הונאת דברים] לא ניתן להישבון" (שולחן ערוך חושן משפט סימן רכח סעיף א). דין זה נלמד מן הפסוק "לא תונו איש את עמיתו ויראת מאלוקיך". 'אונאת דברים' פירושו, בקווים כלליים, צער (המכונה כאן אונאה) שנגרם על ידי דיבורים (דברים). כלומר: כל צער שנגרם ליהודי על ידי דיבור שלא כהוגן, כל פגיעה ברגשותיו, בכבודו וכדומה, אף שאין בה הפסד ממון, מכונה 'אונאת דברים'.
אם כן, כאשר אנו פונים בדיבור אל יהודי, עלינו להיזהר מאוד שלא לפגוע בו, יהא זה אדם קרוב לנו, לקוח המבקש את שירותינו או סתם אדם ברחוב.
אף אם נדמה לנו, לעתים, שמצווה להוכיח את פלוני על חסרונותיו, כדאי לבדוק היטב אם אין אנו נכשלים בהונאת דברים. וכך מציינת ההלכה בדוגמה זו: "אם היו יסורין באים עליו, לא יאמר לו כדרך שאמרו חבריו לאיוב: 'הלא יראתך כסלתך. זכור נא מי הוא נקי אבד', כלומר מגיע לך שנענשת והרע שבא עליך הגיע בשל מעשיך הרעים" (שולחן ערוך חושן משפט סימן רכח סעיף ד).

הווה אומר, בכל הקשר, לכל אדם, עלינו לעשות את המקסימום כדי שהוא לא ייפגע. לנו - אסור לפגוע בו או להעליבו.
אך האם פירוש הדבר שאפילו לאדם ששכרנו את שירותיו אסור לנו להעיר על פגם בעבודתו? הרי אם כך הם פני הדברים - נמצאנו ניזוקים בעצמנו, בממוננו, ומזיקים גם ללקוחות שאותם אנו משרתים. האם אנו מצווים להפסיד הכול וגם להזיק לאחרים, ובלבד שלא לגרום צער לעובדינו?
מסתבר שלא כך צריך לנהוג. עלינו לכבד את מחויבותנו בדיני ממונות ועם זאת, לא לפגוע במי שמועסק על ידינו. איך אפשר לעשות את שני הדברים גם יחד?
מצד אחד, אנחנו חייבים להעיר על חיסרון בעבודה (או לתקן אותו בעצמנו), וזכותנו המלאה אף לפטר עובד בלתי יעיל בעליל. מצד אחר - חובתנו להשתדל שכל הערותינו ייאמרו מתוך מאמץ מקסימלי שלא לפגוע, לא בכעס ולא בלשון טרוניה, לא מתוך הדגשת תכונות שליליות או חסרונות של העובד ובוודאי שלא בפני אנשים אחרים, שהרי אין ספק שנוכחותם תסב לאדם שאנו מעירים לו בושה ומבוכה.
הפתרון כאן הוא ענייניות. לאדם שעבודתו אינה מספקת אותי, אציג את הבעיה באופן כזה: "הוזמנה כאן עבודה פלונית, מה שנדרש הוא כך וכך, ומה שייצרנו אינו עומד בדרישות". או: "אדרבה, אמור נא אתה, אילו אתה היית הלקוח, האם היית מרוצה לשלם במיטב כספך בעבור עבודה כזו?"
מובן שלא צריך להיות אכזרי. אם ביכולתנו להעסיק את העובד בתור חסד, בלי שייפגע מישהו אחר מגריעות שירותיו של הלה, מה טוב. אם יש לנו הצעת עבודה אחרת בשבילו או רעיון להסבה מקצועית, אולי נסייע לו בכך יותר. אם נמצא גם מילים טובות לשבח צדדים שהם כן חיוביים בעבודתו, זה הזמן לאמרן בפניו בפה מלא, ולא לשם חנופה או משום אי נעימות, אלא כגמילות חסדים ממש, לעודד את רוחו.
ואם, למרות הכול, הוא בוחר להיפגע ולהיעלב, זה, כמדומה, כבר אינו בגדר 'אונאת דברים'. אם לא התכוונתי לפגוע בו, והסברתי לו את הנושא בעדינות, אך הוא לא התרצה, אני את שלי עשיתי, והוא בחר בתגובתו. מה לעשות, אי אפשר לרצות את כולם (האי נעימות הכרוך במצבים כאלו אינו מתיר לי, כאמור, לפגוע בזולת אחר, ששילם בעבור שירות או מוצר תקין וטוב).

כאן הייתי רוצה לגעת בנקודה אחרת, שמסתתרת מתחת לפני השטח. למקרא כל האמור לעיל, ייתכן מאוד, שהשואל, ורבים כדוגמתו, יפלטו אנחה עמוקה. אנחה שפירושה: "למה הדברים צריכים להיות מסובכים כל כך, למה אי אפשר פשוט לעבוד וזהו, בפשטות, בלי כל מיני דינים ואיסורי תורה שאורבים בכל צד?"
שאלה זו מעלה על פני השטח את התפישה השטחית שבה אנו תופשים את החיים: רוצים לעבור אותם בשלום ותו לא. להתפרנס, להיות בריאים, לרוות קצת נחת מהילדים - וזהו. מצוות? ודאי שאנו מקיימים מצוות, אבל מה זה קשור לעבודה או לפרנסה?

מדוע בכלל ברא אותנו הקדוש ברוך הוא כך, וכי לא יכול היה ליצור עולם שבו נחיה ונתפרנס בלי שנצטרך לרדוף אחר פרנסתנו ולהתחכך בכל מיני מצבים לא פשוטים? ודאי שהיה יכול. והלא את כל ברואיו הוא זן ומפרנס ברחמיו, בלי טורח ובלי יגיעת הפרנסה.
מפני מה נשתנינו אנו לרעה?
אלא ששינוי זה, לא לרעה הוא בא, כי אם לטובה גדולה. פרנסה - אנו מקבלים מן השמים, כמו כל הנבראים, ובלי שום קשר, ולו קלוש, למידת השתדלותנו.
הטעם שבגללו אנו מצווים להשתדל לפרנסתנו, להתחכך עם העולם ועם זולתנו - הוא שונה לחלוטין.

כדי לקרבנו אליו ולעבודתו באמת, בונה הקדוש ברוך הוא סביב כל יהודי עולם שלם. זוהי זירת חייו המורכבת מפרטים רבים ושונים: הורים, ילדים, משפחה, עבודה, עושר, עוני, חולי ובריאות, וכיוצא בזה פרטים רבים לאין מספר.
באמצעות הפרטים הללו, ובהשגחה פרטית מופלאה, אנחנו אמורים בכל עת ורגע לבחור בטוב, לקיים מצוות ולפרוש מן העברה, ועל ידי זה לקנות את נצחיותנו ולהתקרב לבוראנו. בכלל החומרים ש"שתל" ה' בזירה הפרטית של כל אדם, נמצאים גם מקום פרנסתו, עיסוקו המיוחד והאנשים השונים שאתם הוא בא במגע בעבודתו.
כל אלו תפקידם אחד בלבד: להעמיד את האדם בניסיון, לחשל את רוחו בהתמודדות מול פיתוי וכישלון ולזכותו בקיום המצוות המזדמנות לו בזירה זו דווקא ועם אנשים אלו דווקא.
מטרת היותנו עוסקים בעניין כל שהוא לפרנסתנו, איננה להתפרנס. הפרנסה באה מן השמים, כך אנו מאמינים. אנו מוצבים כאן כדי להתנסות במצבים שיקדמו אותנו מבחינה רוחנית, ותו לא.
כשאדם יוצא לעבודה, הוא יוצא כדי להתגבר על יצרו ועל אי נעימותו מזולתו, ועל מנת שלא לשקר, שלא להונות, להיות אמתי, שלא לפגוע באיש, שלא להיות שותף לעוול או למרמה, בכל צורה שהיא, ושלא להיתפש לחומרנות ולתאוות בצע.
כמו כן, ביציאתו לעבוד, מטרתו של האדם - לגמול חסד, הן עם לקוחותיו הן עם עובדיו, הן עם מעבידיו הן עם כל מי שהוא עשוי לבוא אתו במגע. לדבר בכנות, לנהוג ביושר, להבין, לעודד, לסייע בממון או במתן עצה וכדומה.

אילו היינו זוכים להתבונן כך במאורעות חיינו, אף אלה היום-יומיים, המתרחשים בעבודה, בבית וכדומה - היינו פוקחים את עינינו בבוקר באופן אחר. את פקיחת העיניים בבוקר, לא הייתה מלווה המחשבה על עוד יום עבודה שלפנינו, שהלוואי שכבר ייגמר, לא המחשבה על הרווח שנרוויח היום ולא מחשבות רעות כלפי מאן דהוא שעמו הסתבכנו. מחשבה אחרת, מרוממת לאין שיעור, הייתה מלווה אז את צעדינו: איך אתקרב היום לה'? איך אזכה לנהוג כיהודי בכל מצב שאליו אקלע? איך אזכה היום לקדש את שמו יתברך ולגמול חסד עם בריותיו? איך אתאפק ואתגבר על יצרי? איך אכניע היום מידות רעות של שקר, חנופה, אונאה וזלזול בזולת?
עם מחשבה כזו - כל יום הוא אתגר. עם השקפה כזו - כל התמודדות היא מדרגה שמובילה למרום. כך פוסקים החיים להיות אוסף של אירועים שרובם קטנוניים ומרגיזים ונעשים לזירה מרתקת של התנסויות. התנסויות, שכל אחת מהן, פעוטה ככל שתיראה, אם נעבור אותה כיהודים, תוביל אותנו אל העולם הבא, ובעצם, תעשה אותנו מאושרים יותר, מלאי סיפוק יותר, גם בעולם הזה.

כתבות נוספות