שאל את הרב

אחות שלא אכפת לה מכלום

חדשות כיפה צוות ישיבת ההסדר מעלות 24/12/10 14:24 יז בטבת התשעא

שאלה

שלום רב,

אני כעת בן 23 , אנחנו משפחה דתית, ויש לי אחרי עוד כמה אחים ואחיות.

אחותי בת ה19 התחילה שירות לאומי מחוץ לבית וזה מאוד דירדר אותה מבחינה דתית עקב השפעה מהסביבה והתחברות לחברות לא נכונות,

כעת היא שנה שניה בשירות לאומי(לאחר שהחליפה מקום), חשבתי שמצב ישתפר אבל הוא עדיין גרוע שזה מתבטא בכך שעושה כמעט כל שבת מחוץ לבית אצל חברה אחרת (בוודאות הן לא שומרות שבת) ,

כל העניין הזה של שבת ושל יציאה מן הבית בלי חשיבות למשפחה ולדת מאוד מצער גם את הורי! (הם לוקחים את זה קשה והיא בכלל לא שמה עליהם)

יש בנושא זה כמה ענינים שגוררים אוטמטית עוד ענינים אחרים, ממש כמו "עברה גוררת עבירה" (נגיד כמו צניעות , השפעה מסביבה שלילית, זלזול בקשות של ההורים ולצער אותם(לא פחות חמור לדעתי מחילול שבת) , חילול שבת(נושא בפני עצמו בעיתי..!).

שורה תחתונה, אני מודע למצב שלה, וכמה פעמים שניסיתי אני אישית לדבר איתה על כל הנושאים ובמיוחד על חילול שבת,והסברתי לה מה החשיבות ומה המשמעויות של כל הדברים הנ"ל היא פשוט לא מבינה , כמו ממש עדיין ילדה , היא מכנה את זה "מה אכפת לי אין לי כבר מצפון" (מחשבה של ילדה.!!) , היא שומעת לי אבל "לא מקשיבה". מכניסה מאוזן אחת ומוציאה מהשניה..

היא חשובה לי, מה עושים..? מניחים לה וזה יסתדר מאליו..? מה באפשרותי לעשות לדעתך כבוד הרב..?

תשובה

שלום רב, ויישר כח על האכפתיות בקרב המשפחה.

דבר ראשון והכי חשוב, אתה צריך לדעת שאתה הוא לא האדם שצריך לחנך את אחותך, זהו תפקיד הוריך, אף אם דרכם נראית שגויה בעיניך, ומטבע הדברים, כך ה' ברא את עולמו, שההורים הם אלה שהכי משפיעים על ילדם שלהם.
מה שבכל אופן תוכל לעשות הוא אולי לנסות לדבר עם ההורים ולנסות לשנות את גישתם, אך גם זאת בעדינות, ברוך, ובזהירות יתירה, בכל זאת הם הוריך ואתה חייב בכבודם.
בנוסף, אני מבין מדבריך שאחותך לא מבינה את מה שאתה מסביר לה כי היא לא רוצה להבין ולא כי היא ילדה קטנה, ולכן האפשרויות הנוספות לעזור לה הן אך ורק, דוגמא אישית, היא תראה אותך מתנהג באופן מסוים ותחליט אם זה טוב לה או לא, אך ברגע שתנסה לשכנע אותה, היא ישר תתנגד. בדרך של "חנוך לנער על פי דרכו" (משלי,כ"ב,ו'), ההשפעה תהיה מרבית, אל תגרום לה להרגיש כל הזמן שהיא לא בסדר, להיפך, היא הכי בסדר, זאת דרכה שלה, כך היא בחרה לעשות וכך היא תעשה, בעזרת ה' כמו שחברותיה לשירות השפיעו עליה לכיוון אחד, כך ע"י שתראה לה תמיכתך תשפיע אתה לכיוון אחר.
ודבר אחרון והכי חשוב הוא התפילה, כוחה של התפילה גדול ביותר ועל כן אין להפחית בחשיבותו לעניין ולכל עניין אחר, ובעזרת ה' הקב"ה יכוון את הדברים על הצד הטוב ביותר.

בברכה
עומר.

כתבות נוספות