שאל את הרב

פסק דין לגנב עני בארה"ב

הרב ברוך אפרתי הרב ברוך אפרתי 18/11/21 15:46 יד בכסלו התשפב

שאלה

לכבוד הרב

קיבלתי הודעה כזאת:

שימו לב לפסק הדין שניתן הבוקר בארה"ב לגנב.

ילד בן 15 נתפס גונב מחנות באמריקה. בניסיון לברוח, הילד הרס גם מדף.

אחרי שהשופט שמע את המקרה, הוא שאל את הילד:

"- באמת גנבת משהו? גנבת לחם וגבינה והרסת את המדף? ′′

הילד, מתבייש, בראשו כפוף, השיב:

"- כן ".

השופט: ′′ למה גנבת? ′′

ילד: ′′ הייתי חייב ".

השופט: ′′ לא יכולת לקנות אותם במקום לגנוב?"

ילד: ′′ לא היה לי כסף ′′

השופט: ′′ יכולת לבקש כסף מההורים שלך ′′

ילד: ′′ יש לי רק את אמא שלי שחולה במיטה ואין לה עבודה. בשבילה גנבתי את הלחם והגבינה ′′

השופט: ′′ אתה לא עושה כלום, אין לך עבודה? ′′

ילד: ′′ עבדתי בשטיפת מכוניות. לקחתי יום חופש כדי לעזור לאמא שלי ובגלל זה פיטרו אותי. ′′

השופט: ′′ לא חיפשת משהו אחר לעבוד במקום אחר?"

לאחר סיום השיחה עם הנער הודיע השופט על פסק הדין:

′′ לגנוב, במיוחד לגנוב לחם, זה פשע מביש מאוד. וכאן כולנו אחראים לפשע הזה. כל הנוכחים באולם הזה היום, כולל אני, אחראים לפשע הזה. כך כל הנוכחים ייקנסו ב-10 $ אף אחד לא יצא מכאן עד שיתן את ה-10 $

השופט הוציא שטר של 10 $ מכיסו, לקח עט והתחיל לכתוב:

′′ בנוסף, קבעתי קנס לבעל החנות הנוגע לכך שמסר את הילד המורעב, של 1.000 $ למשטרה. אם הקנס לא ישולם בשעה אחת החנות תישאר סגורה."

כולם בנוכחות התנצלו בפני הנער ומסרו לו כל הכסף. השופט עזב את אולם המשפט מסתיר את דמעותיו.

לאחר ששמעו את פסק הדין, לנוכחים באולם היו דמעות מלאות עיניים.

מעניין אם החברה שלנו, המערכת שלנו, בתי המשפט שלנו היו יכולים להוציא פסק דין כזה?

השופט הוסיף: ′′ אם נתפס אדם גונב לחם, כל האנשים בקהילה, בחברה ובמדינה הזאת צריכים להתבייש!"

https://t.me/Qanonjewish1/32495

רציתי לדעת מה דעת הרב על כך.

תשובה

שלום

שני ערכים בתורתנו בנושא זה - צדק, וצדקה.

צדק (משפט) הוא אבסולוטי, אלהי, וחייב להיות מוכרע ומיושם בחברה. גם כלפי עניים- 'ודל לא תהדר בריבו'. כשעני גונב, חובה להרשיעו בדין.

צדקה (חסד) היא סוביקטיבית, אנושית ופרטית, וחייבת להיות מיושמת בידי כל אדם כלפי חברו.

לפיכך הגמרא בסנהדרין מתארת את דוד המלך כך-

"דן את הדין, זיכה את הזכאי וחייב את החייב. ראה שנתחייב עני ממון, ושלם לו דוד מתוך ביתו. זה משפט וצדקה- משפט לזה וצדקה לזה. משפט לזה שהחזיר לו ממון, וצדקה לזה ששילם לו מתוך ביתו".

בניגוד לשופט המתרגש בכתבה זו, אשר מחק את הצדק והחליפו בצדקה, דוד עמד על קיום שני החלקים-

צדק בהרשעת הגנב העני, וצדקה לאחר מכן בכך ששילם לו מכיסו כדי שיוכל לשלם לתובע מבלי להתרושש.

התורה אינה ותרנית, ואינה מקבלת את ערכה מרגש חולף ודומע, אלא מהאמת והצדק.

רק לאחר הופעת האמת והצדק מבלי לטשטשם, יש מקום לחסדים.

לפיכך אמרו חכמים-

על שלושה דברים העולם עומד. על הדין, על האמת ועל השלום.

כל טוב

כתבות נוספות