שאל את הרב

מרתון ירושלים או תפילה במנין?

חדשות כיפה הרב יוסף אלנקווה 02/10/21 22:41 כו בתשרי התשפב

שאלה

שלום רב

נרשמתי למרתון ירושלים

ועכשיו אני שם לב שאין זמן להתפלל שחרית לפני

אז האם מותר להתפלל אח"כ בזמן תפילה ובמניין

או שאני צריך להתפלל ביחידות לפני נץ

או בכלל צריך לבטל את ההרשמה ולהפסיד ממון בשביל להתפלל?

בתודה רבה אם אפשר לענות דחוף

תשובה

שלום לשואל הנכבד.

מרגש לראות את שאלתך עצמה והעובדה שאם אפסוק לך לבטל את המירוץ ולהפסיד ממון בשביל התפילה תעשה כן ויותר מרגש שאתה נער צעיר וככה התפילה חשובה ויקרה לך.

ובכן גמרא ערוכה היא במסכת ברכות ח. שהתפילה במנין ובבית הכנסת היא חשובה ביותר:

" תניא נמי הכי, רבי נתן אומר: מנין שאין הקדוש ברוך הוא מואס בתפלתן של רבים, שנאמר: הן אל כביר ולא ימאס, וכתיב: פדה בשלום נפשי מקרב - לי וגו'. אמר הקדוש ברוך הוא כל העוסק בתורה ובגמילות חסדים ומתפלל עם הצבור - מעלה אני עליו כאילו פדאני, לי ולבני, מבין אומות העולם. ".

והגמרא מביאה הרבה הלכות ודברים על מי שמגיע להתפלל וחלילה מי שאינו בא להתפלל במנין עיין שם.

ונפסקה ההלכה בשולחן ערוך בהלכות תפילה סימן צ

"ישתדל אדם להתפלל בבית הכנסת עם הציבור, ואם הוא אנוס שאינו יכול לבוא לב"ה, יכוין להתפלל בשעה שהציבור מתפללים, (והוא הדין בני אדם הדרים בישובים ואין להם מנין, מ"מ יתפללו שחרית וערבית בזמן שהציבור מתפללים, סמ"ג). וכן אם נאנס ולא התפלל בשעה שהתפללו הציבור והוא מתפלל ביחיד, אעפ"כ יתפלל בב"ה. "

כמו כן כידוע לך אסור לעשות מלאכה לפני שמתפללים כמו שאסור לאכול ולשתות לפני התפילה וזו לשון הגמרא במסכת ברכות י"ד. :

"אמר רבי יונה אמר רבי זירא: כל העושה חפציו קודם שיתפלל - כאלו בנה במה. אמרו לו: במה אמרת? אמר להו: לא, אסור קא אמינא, וכדרב אידי בר אבין. דאמר רב אידי בר אבין אמר רב יצחק בר אשיאן: אסור לו לאדם לעשות חפציו קודם שיתפלל, שנאמר: צדק לפניו יהלך וישם לדרך פעמיו. ואמר רב אידי בר אבין אמר רב יצחק בר אשיאן: כל המתפלל ואחר כך יוצא לדרך - הקדוש ברוך הוא עושה לו חפציו, שנאמר: צדק לפניו יהלך וישם לדרך פעמיו. "

וככה נפסקה ההלכה בשולחן ערוך בהלכות תפילה סימן פט סעיף ג :

"אסור לו להתעסק בצרכיו, או לילך לדרך, עד שיתפלל תפלת י"ח. (ויש מקילין, לאחר שאמרו מקצת ברכות, קודם שאמרו ברוך שאמר, וטוב להחמיר בזה), (תרומת הדשן סי' י"ח) ולא לאכול ולא לשתות, אבל מים מותר לשתות קודם תפלה, בין בחול ובין בשבת וי"ט. וכן אוכלים ומשקין לרפואה, מותר. "

ואפילו ביום שישי בו יש מצוה לקנות לכבוד שבת קודש כמדאורייתא והכינו את אשר יביאו

פסק מרן בסימן רנ סעיף א

"ישכים בבוקר ביום ששי להכין צרכי שבת, "

וכתב המשנה ברורה בס"ק א

"אף הכנה על שבת תהיה מיד בבקר והיינו מיד אחר ק"ש ותפלה

אך אם הוא רגיל ללמוד אחר התפלה איזה שעור קצוב או שלומד עם רבים אל יבטלנו וכמש"כ בסוף סימן רנ"א ואם דרך המקום ההוא למכור בבקר ולא ימצא לקנות אחר למודו לא יקבע למודו אלא אחר הקניה ואם רגילין למכור בבוקר השכם קודם התפלה ולא ימצא לקנות אחר התפלה יקנה ואח"כ יתפלל אך יראה לקרות ק"ש מקודם כיון שכבר הגיע זמנה ואין זה בכלל מה שאמרו אסור לעשות חפציו קודם שיתפלל שזו חפצי שמים היא".

אם כן רק במקרה מיוחד התירו לעשות עסק לפני התפילה כשאין ברירה וזאת בשביל קניית מצרכים לשבת קודש במקרה ולאחר התפילה הוא לא יוכל למצוא אותם.

ריצת המרתון אינה מצוה מדאורייתא או מדרבנן למרות שיש בה מעלה להרגיל את האדם לעמל את גופו וזו הלכה מפורשת ברמבם בהלכות דעות בפרק ד

הואיל והיות הגוף בריא ושלם מדרכי השם הוא, שהרי אי אפשר שיבין או ידע דבר מידיעת הבורא והוא חולה, לפיכך צריך להרחיק אדם עצמו מדברים המאבדין את הגוף, ולהנהיג עצמו בדברים המברין והמחלימים, ...

לא יאכל אדם עד שילך קודם אכילה עד שיתחיל גופו לחום, או יעשה מלאכתו או יתיגע ביגע אחר, כללו של דבר יענה גופו וייגע כל יום בבקר עד שיתחיל גופו לחום וישקוט מעט עד שתתישב נפשו ואוכל, ואם רחץ בחמין אחר שיגע הרי זה טוב ואחר כך שוהה מעט ואוכל. "

אלא שמארגניה קבעוה מוקדם כדי שיהא נוח ואורירי למתעמלים בה.

למעשה כיוון שמדובר במארתון ירושלמי

הנני מציע לך את ההצעות הבאות לפי העדיפות הבאה

א. חפש מנין פועלים שמתפללים לאחר עלות השחר לפני מניין הנץ והתפלל בו .

ב. אם אין לך מנין כזה תקום לפני הנץ תקרא את ברכות השחר תניח תתעטף בציצית ותניח תפילין וקרא את קריאת שמע.

רוץ מהרה תגיע במקום הראשון תזכה בפרס וגם תקדים להתפלל ולאחר סיום הריצה תגיע בריצה למניין ותתפלל במניין הקפד נא לשטוף פניך מהזיעה ותנגב היטב את ראשך וידך בטרם תניח תפילין.

הנני מקווה שמארגני המרתון הירושלמי יקראו את שאלתך ותשובה זו ולהבא יארגנו מניין מיד עם הנץ החמה ואחר כך תרוצו.

כפי שהבנתי זה מתבצע בימי שישי כך שאין ספר תורה והתפילה זריזה יותר.

והנני מברכך שכל ימיך לא תפסיד תפילה אחת במניין .

יהי השם עמך גבור החיל.

כתבות נוספות