שאל את הרב

התורה ושאר המדעים

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 19/10/20 05:37 א בחשון התשפא

שאלה

שלום הרב, בשיעור 14 בסדרה "משנתו הקיומית של הרב סולובייצ'יק התעסקת במה שנקרא " שלטון השכל" והסברת שכמו כל שאר המדעים התורה מתבססת על חומרים קיימים אך מתחדשת כל זמן, השאלה שלי היא אם זה באמת כך, מהו השוני בין התורה ובין שאר המדעים? הרי בשניהם מה ש"שולט" ויוצר זה בעצם השכל של האדם, ובשניהם יש חומרים קיימים(בתורה - החומשים והספרות הקיימת ובשאר המדעים - הטבע והגילויים) ובשניהם האדם יכול לחדש וליצור כדרכו.

אז מה ההבדל בין התורה ובין שאר המדעים בהקשר הזה?(אני מניח שצריך להיות הבדל).

תודה רבה.

תשובה

שלום וברכה

בשל העובדה שאיני בטוח שהבנתי את השאלה - אענה כפי שהבנתי, ואם לא כיוונתי בדבריי - אשמח שנשוב ונברר את הסוגיה הזו:

הדמיון לעולם המדעי הוא בתבנית: בשני המקרים ניצב האדם הלומד מול עובדות (כמובן שההגדרה מהי עובדה מחייבת דיון בפני עצמו), ובשני המקרים האדם אינו רק כבוש על ידן, אלא להפך: כוח היצירה שבידו מאפשר לקרוא את העובדות האלה ואת משמעותן בדרכים מגוונות, ואינו דומה היצירתיות של מדען זה למדען אחר, על אף שהם ניצבים מול אותן עובדות. דבר זה נכון גם לגבי תלמידי חכמים, בין מהצד השכלי, ובין מצד ההתכווננות הפנימית שלהם לרצון שמיים. זה הדמיון.

ההבדל הוא בשאלה מול אילו עובדות ניצבים. המדען ניצב מול עובדות בעולם הממשי הקיים; התלמיד החכם ניצב מול נורמות וציוויים אלוהיים, המלמדים אותו כיצד לקרוא את העולם ומהן החובות המוטלות עלינו בעולם זה. ההבדל הוא אפוא לא במסגרת, אלא בתוכן שבהם כל אחד מהם עוסק.

האם הדברים מובנים עכשיו טוב יותר ?

כל טוב

כתבות נוספות