הוגשה עתירה לבג"ץ: "לא ייתכן שניתן להפגין ללא הגבלה, אך לא להתפלל בעשרה באותו המקום"

"ישנה העדפה ברורה לחופש ההפגנה על פני תפילה במרחב הציבורי" כך טוען עו"ד ניסן שריפי בעתירה אותה הגיש ומביע חוסר אמון ברבנות: "אין להם רוח הקודש, והם לא מודעים לחוק"

עדיאל שביט עדיאל שביט, חדשות כיפה 05/04/20 20:35 יא בניסן התשפ

הוגשה עתירה לבג"ץ: "לא ייתכן שניתן להפגין ללא הגבלה, אך לא להתפלל בעשרה באותו המקום"
"ניתן בהחלט להגביל את חופש הפולחן, אך אין לבטלו במחי- יד", צילום: גרשון אלינסון, פלאש 90

עורך הדין, ד"ר ניסן שריפי, יושב הראש של עמותת "באר חנה", המפעילה, בין השאר, בית כנסת בעיר נתניה, פנה היום (א') לבית המשפט העליון בעתירה כנגד ראש הממשלה ושר הבריאות, בדרישה כי כשם שמותר לערוך הפגנות בתקופה זו של מגיפת הקורונה, כך יותר לקיים תפילה בשטח פתוח. שריפי טוען כי בתקנות "ישנה העדפה ברורה לחופש ההפגנה על פני תפילה במרחב הציבורי, המהווה, כידוע, נדבך יסודי בחופש הפולחן, וזאת למרות שחופש הדת (ובכללו חופש הפולחן) הינו נדבך יסוד בזכויות הפרט לא פחות ואולי אף יותר מחופש ההפגנה".


להורדת הקובץ

שריפי חותם את עתירתו בדרישה להוצאת צו על תנאי וצו ביניים שכן, לדבריו, "אין כל מקום להעדפת חופש ההפגנה על חופש הפולחן. ניתן בהחלט להגביל באופן מידתי את חופש הפולחן לאור התפשטות נגיף הקורונה, אך אין לבטלו במחי- יד. עוד ברור כי אין להעדיף קבוצות 'מיוחסות' של מתפללים באתרים ידועים על פני מתפללים אחרים".

בראיון לכיפה אומר עו"ד שריפי: "העתירה מדברת בעד עצמה, התקנות נחקקו בחיפזון ויש פה ליקוי חמור מאוד. לא ייתכן שיהיה ניתן להפגין ללא הגבלה, בנושאים פוליטיים למשל, ולהתפלל עשרה אנשים באותו שטח פתוח של ההפגנה - אסור. אני בוש ונכלם שאף נציג של הציבור הדתי והחרדי, לא מחה על העוול הזה. לא ש"ס, לא אגודת ישראל ולא ימינה. מחורבן בית המקדש לא אסרו על יהודים להתפלל במניין".

עו"ד ד"ר ניסן שריפי

עו"ד ד"ר ניסן שריפיצילום: באדיבות המצולם

מה בדבר פיקוח נפש? זה יותר חשוב

"והפגנה זה לא פיקוח נפש? ההפגנות ממשיכות להתקיים בהמוניהם. בחמישי שעבר הייתה הפגנה של 600 איש נגד האנטנות הסלולריות. איך זה מותר, ועשרה שיתפללו אסור?".

גם אם ההנחיה אינה הוגנת, עדיין יש כאן פיקוח נפש, זו מצווה חשובה יותר  

"על פי המחקרים של משרד הבריאות אם נשמור מרחק של שני מטרים או אפילו נקפיד על שלושה, לעולם לא נדביק אחד את השני. והרבנים לא מודעים לחוק, ולכן הם לא יצאו בדרישה להמשיך ולאפשר מניינים בשטח הפתוח, אם הם היו יודעים שההפגנה מותרת ומניינים לא, הם היו חוטפים התקף לב. אני שימשתי כעורך הדין של העמותה של הרב עובדיה יוסף, אם הוא היה איתנו הוא היה שוחט את חברי הכנסת של ש"ס. גם הרבנים הראשיים לא יודעים את החוק, אני יודע זאת באחריות".

דיברת עם הרבנים הראשיים בנושא?

"לא דיברתי עמם. אבל מה יש לדבר אתם? אני לא חושב שלרב לאו ולרב יוסף יש רוח הקודש, עם כל הכבוד, הם גם לא מכירים את החוק, אז למה לדבר אתם בכלל? מה שמפריע לי שלעם ישראל אין תפילה במניין. לא מעניין אותי מה הרבנים יאמרו. לצערי הרב עובדיה לא איתנו כי אם הוא היה אז היה שוחט את כל הפוליטיקאים שלא עושים כלום, ודואגים רק לכיסא שלהם. אני לא נהנה לפנות לבג"ץ, אבל אין לי ברירה אחרת".

אתה מאמין שבג"ץ יקבל את העתירה?

"תלוי מי השופט. אם זה יהיה שופט דתי כמו סולברג, אני מאמין שהוא יפסוק לטובתנו. שופט כמו פוגלמן שלא יודע מה זה בית כנסת ישפוט נגדנו. הגשתי צו מיידי כדי שכבר הערב אדע תשובה, שזה לא יחכה לאחרי פסח".