מיתוס החלב - מה אתם באמת יודעים עליו?

חלב הוא מוצר יסודי בימינו. אבל עם כמה שהוא יפה ומעשיר כמעט כל דבר, יש לו גם חסרונות שחשוב להכיר

חדשות כיפה עידן יצחקיאן 31/05/20 09:50 ח בסיון התשפ

מיתוס החלב - מה אתם באמת יודעים עליו?
צילום: shutterstock

חלב. מוצר יסודי בימינו. המבוגרים שותים אותו עם הקפה במשרד, הילדים אוהבים אותו בקורנפלקס, ואם אתם ילדים בסרט אמריקאי אז גם תקבלו אותו לצד העוגיה לפני השינה. חלב גם מייצג את המזון הלאומי בחג השבועות אותו חגגנו זה עתה, והוא מצליח להיות יריב גדול לתבשילי הבשר השונים במועדי השנה. למעשה, האוכל החלבי הוא הראשון שהיה לנו כעם, אחרי שקיבלנו את התורה בהר סיני. בקיצור, חלב על הזמן. 

חלב הוא אכן מוצר בסיסי, והוא הכי טוב להתפתחות התינוק, רק יש שני תנאים הכרחיים: א. השותה צריך להיות תינוק,  ב. החלב הוא חלב אם. החלב על המדפים בסופר, השתרש בתודעתנו כמוצר יסוד מיד אחרי שנגמלנו מחלב האם. גרמו לנו לחשוב שאכן הגוף שלנו זקוק לחלב כדי להמשיך להתפתח. אז זהו, המיתוס הזה נשבר כאשר מבינים שהאדם הבוגר הוא היונק היחיד, שצורך חלב – אבל לא של אמא שלו. 

קיים אנזים בשם רנין, הנמצא בקיבת התינוק ותפקידו לפרק את חלבון החלב, ואותו אנזים הולך ופוחת עם הגיל ועם עלית דרגת החמיצות של הקיבה. לאדם הבוגר חסר את האנזים המדובר, ולכן אין הוא מסוגל לעכל את חלבון החלב. כמו כן, מרבית המבוגרים אינם מסוגלים לעכל את הסוכר שבחלב (לקטוז) ההופך לחומצה. היעדר האנזים והקושי בעיכול גורמים לשלשולים, נפיחויות וכאבי בטן. אגב, עכשיו מובן מדוע השילוב בין קפה לחלב גורם לאנשים לרוץ לבית הכסא? 

ומה עם הסידן ? שמח ששאלתם. כמות הסידן בחלב אינה גדולה, אלא שזה לא מפריע לבעלי הפרסומות להציג את ההיפך. ב-100 גרם חלב יש בסך הכל 110 מ"ג סידן, כאשר ב-100 גרם שקדים יש 250 מ"ג סידן. פיסטור גם אינו תורם, כאשר בתהליך הזה מחצית מכמות הסידן הולכת לאיבוד. בינינו, חלב פשוט יותר פוטוגני..

כמו כן, בחלב יש הרבה שומן רווי אשר גורם לחלק מהסידן לא להיספג דרך המעיים. ואחרון אבל לא חביב זהו הזרחן, שבגלל עודף תכולת זרחן בחלב (פי 5 מחלב אם) נאלץ הגוף לאזן את המצב על ידי שימוש ברזרבות הסידן שבו. בקיצור, הובילו אותנו כצאן לחליבה.

 

לטור הקודם

הכותב: עידן יצחקיאן, יועץ ומנחה לרפואה טבעית גוף ונפש בדרך היהדות, בוגר מכללת אלימה מיסודו של הרב יובל הכהן אשרוב. ליצירת קשר: 0542321045. Idanitz@gmail.com