מועצת גדולי הפייסבוק

לא רק למדונה ולנינט יש חשבון בפייסבוק. בחודשים האחרונים נראים ברשת החברתית יותר ויותר דפי מעריצים לרבנים. יצאנו לבדוק

חדשות כיפה אריאל הורוביץ 21/12/11 10:01 כה בכסלו התשעב

מועצת גדולי הפייסבוק

בין דפי המעריצים של אביתר בנאי, אביב גפן וליידי גאגא, צומחת בפייסבוק תופעה חדשה: רבנים שמעריציהם ותלמידיהם פתחו עבורם דף פייסבוק. אם בעבר משנתם של תלמידי חכמים נמסרה בעיקר באמצעות דרשות וחיבורים תורניים, הרי שהיום נדמה שכל מה שצריך זה לעשות 'לייק', ולהתעדכן בתדירות גבוהה בשיעורים, אמירות ואפילו תמונות. הרב עובדיה יוסף, הרב ישראל מאיר לאו, הרב מנחם פרומן, הרב אורי שרקי, הרב דוד ביגמן והרב יובל שרלו - אלו רק חלק מן הרבנים שדף ברשת החברתית קרוי על שמם; כמות הדפים גדלה כשמדובר ברבני העבר: הרב סולובייצ'יק, הרב קוק, האדמו"ר השביעי מחב"ד והרב שלמה קרליבך - כולם מחזיקים דף מעריצים בפייסבוק; הגדילו לעשות תלמידיו של הרב מרדכי אליהו, שלזכרו נפתחו לא פחות משבעה דפים.

מעריצים את המרן באיראן

שמואל כהן מירושלים הוא מייסדו ומפעילו של דף הפייסבוק של הרב עובדיה יוסף, שרשם הישג מרשים של קרוב ל-10,000 לייקים, ועוד העכבר נטוי. "הרעיון נולד לפני כארבע שנים", אומר כהן, "ראיתי שיש לרב עובדיה הרבה מעריצים בפייסבוק, ורציתי לקחת את זה צעד אחד קדימה". כהן פתח את הדף והפנה אליו את תלמידיו ושומעי לקחו של הרב עובדיה. במקביל, התחיל בהפצת תורתו של מרן על גבי הרשת החברתית. "אנחנו מעלים את שיעור ההלכה היומי של הרב עובדיה ואת השיעור השבועי במוצאי שבת, וכן פרטים ביוגרפיים על הרב ותמונות. המטרה המרכזית היא זיכוי הרבים". הדף זוכה לפופולריות רבה: על פי נתוני הרשת, גולשים מכל רחבי העולם מתעדכנים בתורתו של הרב עובדיה דרך הפייסבוק. "קרוב לחמישים איש ביפן גולשים בדף הזה, ויש לנו אפילו גולש אחד מאיראן", אומר כהן. אנשים רבים אף מנצלים את דף הפייסבוק כדי לבקש ברכה מהרב עובדיה או לנסות להיפגש עמו.

הרב עובדיה יודע על הפעילות שלך? הוא הרי הביע התנגדות לאינטרנט לא פעם.
"הרב עובדיה לא יודע על הפעילות, ואני בספק אם הוא יודע מה זה פייסבוק", אומר כהן, "הוא אכן מתנגד לאינטרנט, אבל זה לא סותר. מדובר ביוזמה פרטית שלנו. לא מעט אנשים נמצאים בפייסבוק ומבזבזים שם את הזמן על משחקים ועל סרטונים מטופשים. התפיסה שלי היא שאם הם כבר שם, לפחות שייחשפו לתכנים חיוביים ומעשירים".

הרבנים והפייסבוק (צילום מסך)

דפי הרבנים אמנם זוכים לפופולריות רבה בקרב הגולשים, אולם מבט לעבר מדגם מייצג של דפי פייסבוק של מוזיקאים ישראלים עוזר לשים את הדברים בפרופורציה: הסטנדרט בקרב דפי הסלבריטיז הוא כמה עשרות אלפי לייקים. הדף של אביתר בנאי, למשל, קיבל 44,000 לייקים; מעריציו של הזמר ברי סחרוף העניקו לו 39,000 לייקים; זמר ותיק כאריק איינשטיין גרף 15,000 לייקים. אצל הרבנים, לעומת זאת, המספרים נמוכים בהרבה: המספר השכיח בדפי הרבנים בפייסבוק לא עולה על כמה אלפי לייקים. בודדים, כמו הרב ישראל מאיר לאו והרב עובדיה יוסף, חוצים את ה-10,000.

מי שכן הצליחו לכבוש את הלבבות הם הרבנים הידועים כמחזרים בתשובה. הרב זמיר כהן מערוץ הטלויזיה של "הידברות" מחזיק ביותר מ40,000 מעריצים המתעדכנים בהרצאותיו, כך גם הרבנים יצחק פנגר ואבנר קוואס המרבים להופיע בפני הציבור החילוני וגם להם עשרות אלפי מעריצים. מספרים דומים ניתן למצוא גם בקרב רבנים הפועלים בקהילות יהודיות בחו"ל, ככל הנראה הפער הגדול בין הקבוצות נובע מהשוני בקהל היעד של הרבנים.

לא רק HOT עושה שירות לקוחות בפייסבוק

מי שהבינו את כוחה של הרשת החברתית הם תלמידיו של הרב ניר בן ארצי, שלפני כשנה פתחו לו דף מעריצים, בו חברים כ-2,600 גולשים. הרב יעקב חסן, עוזרו האישי של הרב בן ארצי, מתפעל את הדף ומעדכן אותו בתדירות גבוהה: מפרסם הודעות על כנסים, מעלה שיעורים ומצטט אמירות. "הפייסבוק הוא כלי שדרכו אפשר להביא את הדברים של הרב לעם ישראל", אומר חסן. "יש אנשים שנמצאים שם כל היום, ושם אתה תופס אותם. יש כאלה שאתה תופס אותם בעלון בבית הכנסת, יש כאלה שאתה תופס אותם בכנסים, ויש כאלה שאתה תופס אותם בפייסבוק".

קיבלתם פניות מיוחדות בעקבות הדף הזה?
"בהחלט", אומר חסן. "אנשים רבים כתבו לי בפייסבוק שהם מנסים לקבוע תור עם הרב ולא עונים להם, ודרך הפייסבוק נתנו להם מענה. זו גם מסגרת שדרכה אפשר לשתף אחרים בחוויות מהפגישה עם הרב. הרבה פעמים ראיתי שאנשים כותבים 'אני נמצא עכשיו אצל הרב בתלמים, הרב מברך אותי'. אנשים קוראים ועושים לזה 'לייק'".

חסן אומר כי הרב בן ארצי מודע לקיומו של הדף, אך לא בדיוק עוקב אחרי הנעשה בו. "בגדול, הרב יודע בגדול שיש לו דף בפייסבוק, אבל הוא לא נמצא מול המחשב כדי להסתכל על מה שקורה שם. אני מעדכן אותו בכל ההתפתחויות, אבל הוא לא נכנס לשם בעצמו".

חמ"ל לתלמידים

אולם דפי הרבנים בפייסבוק משמשים לא רק ככלי להעלאת שיעורים או ליצירת קשר. במקרים מסוימים, מדובר גם בבמה לעדכונים חיים או למאבקים ציבוריים. כך, למשל, בדצמבר 2010 התפרסמה בדף הפייסבוק של הרב מנחם פרומן ההודעה הבאה: "חברים יקרים, לצערנו הרב, לאיש יקר מאוד - הרב מנחם פרומן - גילו סרטן במעי. מוזמנים להתפלל על האיש שמתפלל על כולם!". מאז, לצד פרסום מועדי השיעורים של הרב וראיונות איתו, מופיעים בדף עדכונים על עצרות תפילה לרפואתו. מקרה נוסף הוא בדף הפייסבוק של הרב מוטי אלון: זמן קצר לאחר שפורסמה הודעת פורום תקנה המאשימה אותו בביצוע מעשים מגונים, נכתב בדף כי "כולנו מתפללים להוכחה של חוסר אשמה מהירה". מכאן ואילך החלו מפעילי הדף לפרסם בו עניינים הקשורים להאשמות סביב הרב: מכתבי תלמידיו, כתבות וראיונות הקשורים לנושא, וכך הפך דף הפייסבוק למעין חמ"ל לתלמידיו וטועני חפותו של הרב.

כמו תמיד, החברה הדתית מגיבה באיטיות ובחשדנות לחידושים הטכנולוגים. אך נדמה כי תקופת הצינון הסתיימה, וכעת מתחילה תקופת הפריחה של המגזר הדתי ברשתות החברתיות. האם נזכה יום אחד שגם לרב הראשי יהיה פרופיל בפייסבוק? ימים יגידו.

בכתבה הבאה נבדוק מיהם אותם רבנים המשתמשים בפייסבוק בעצמם. מכירים כאלה? כתבו לנו בטוקבקים