שאל את הרב

רוצה לצום השנה בשעה באב

הרב עוזיאל אליהו הרב עוזיאל אליהו 27/07/09 14:54 ו באב התשסט

שאלה

טוב אז אף שנה לא צמתי את הצום הזה והשנה אני רוצה להתחיל.

השאלה שלי היא כזו ממתי הצום מתחיל ומתי הוא מסתיים. בתודה חיים.

תשובה

ב"ה

שלום.


יישר כוחך!!!

["מספרים שפעם אחת עבר נאפוליון ליד בית כנסת של יהודים בערב תשעה באב וראה יהודים יושבים על הריצפה ובוכים . הוא שאל על מי מתאבלים? ואז הסבירו לו על מה מתאבלים על חורבן בית המקדש והרג יהודים מלפני 1500שנה ,אז אמר נפוליאון עם שמתאבל על מקרה שקרה לו לפני 1500 שנה ולא שוכח מה עשו לו אין סיכוי שבעולם שעם זה יכחד "]

הצום נכנס בשעה 19.40 ביום רביעי ומסתיים בשעה 20.00 למחרת ביום חמישי .
ו"כל המתאבל על ירושלים זוכה ורואה בשמחתה".

[הסיבות לצום מופיעות במשנה מסכת תענית פרק ד משנה ו
חמשה דברים אירעו את אבותינו בשבעה עשר בתמוז וחמשה בתשעה באב בשבעה עשר בתמוז נשתברו הלוחות ובטל התמיד והובקעה העיר ושרף אפוסטמוס את התורה והעמיד צלם בהיכל בתשעה באב נגזר על אבותינו שלא יכנסו לארץ וחרב הבית בראשונה ובשניה ונלכדה ביתר ונחרשה העיר. "]

אני מעתיק לך חלק ממהלכות הרלוונטיות של הצום :

שולחן ערוך אורח חיים סימן תקנד

סעיף א
תשעה באב אסור ברחיצה וסיכה א ונעילת הסנדל ותשמיש המטה, ואסור לקרות בתורה נביאים וכתובים, ולשנות במשנה ובמדרש ובגמרא בהלכות ובאגדות, משום שנאמר פקודי ה' ישרים משמחי לב (תהילים יט, ט) ותינוקות של בית רבן בטלים בו אבל קורא הוא באיוב ובדבריםהרעים שבירמיה; ואם יש ביניהם פסוקי נחמה, צריך לדלגם.

סעיף ב
ומותר ללמוד מדרש איכה ופרק אלו מגלחין, וכן ללמוד פירוש איכה ופירוש איוב.
סעיף ה
עוברות ומיניקות מתענות בט' באב כדרך שמתענות ומשלימות ביום כפור; אבל בג' צומות אחרים פטורים מלהתענות, ואע"פ כן ראוי שלא תאכלנה להתענג במאכל ובמשתה, אלא כדי קיום הולד
סעיף ז
רחיצה אסורה בט' באב, בין בחמין בין בצונן; אפילו להושיט אצבעו במים, אסור.
סעיף ט
אם היו ידיו מלוכלכות בטיט ובצואה, מותר לרחוץ להעביר הלכלוך, ולא יטול כל ידיו אלא לפי הצורך להעביר הלכלוך. הגה: ואם עשה צרכיו, אם מותר לרחוץ, דינו כמו ביום כפור ועיין לקמן סי' תרי"ג ס"ג.
סעיף יא
ולאחר שניגב ידיו ועדיין לחות קצת, מעבירם על עיניו; ואם היה לפלוף על גבי עיניו ודרכו לרחצם במים, רוחץ ומעבירו ואינו חושש, דהוה ליה כטיט וכצואה שרוחץ כדרכו ואינו חושש.
סעיף טו
סיכה אינה אסורה אלא של תענוג; אבל מי שיש לו חטטין בראשו, סך כדרכו ואינו חושש.
סעיף טז
נעילת הסנדל, דוקא של עור; אבל של בגד או של עץ או של שעם (פי' קליפי עץ) וגמי, מותר. ושל עץ מחופה עור, אסור.
סעיף יח
יש מי שאומר שלא יישן בליל ט"ב יט עם אשתו במטה, ונכון הדבר משום לך לך אמרינן נזירא.
סעיף כ
אין שאלת שלום לחבירו בת"ב, והדיוטות שאינם יודעים ונותנים שלום, משיבים להם בשפה רפה ובכובד ראש.
סעיף כא
יש מי שאומר שלא ילך ויטייל בשוק, כדי שלא יבא לידי שחוק וקלות והתול.
סעיף כג
ומלאכת כו דבר האבד מותר, כדרך שאמרו בחולו של מועד.
סעיף כד
כל העושה מלאכה בתשעה באב, אינו רואה סימן ברכה מאותה מלאכה.
סעיף כה
כל האוכל ושותה בת"ב, אינו רואה בשמחת ירושלים; וכל המתאבל על ירושלים, זוכה ורואה בשמחתה. וכל האוכל בשר או שותה יין בסעודה המפסקת, עליו הכתוב אומר: ותהי עונותם כח על עצמותם (יחזקאל לב, כז).




אשריך!!!


בברכה,

עוזיאל אליהו,

.

כתבות נוספות